Bøter for å komme for seint
Transportarbeidernes fagforeningsleder i Rogaland, Inge Vidar Lone, vil granske om det lovlig å ha et bøtesystem i kollektivtrafikken slik Kolumbus krever.
vegard.holm@lomedia.no
Kolumbus, som er det fylkeskommunale selskapet som organiserer kollektivtrafikken i Rogaland fylke, har lagt inn i anbudsdokumentene en rekke forhold som gir bøter til busselskapet Boreal.
Urealistiske rutetider
Blir bussen forsinket av køene, ligger bøtenivået på 3000 kroner, og melder ikke sjåføren fra om forsinkelsen, ja da dobles boten. Mange andre forhold gir også bot: For tidlig avgangstid, tomgangskjøring i mer enn to minutter, feil skilting med mye mer.
- Med alt dette hengende over oss, og med urealistiske rutetider, er det ikke enkelt å være bussjåfør. Det oppleves for mange som en trussel. Samtidig blir det et stort problem for rekrutteringen, sier Transportarbeiderforbundets klubbleder i Boreal, Jon Arild Svendsen.
Les i Stavanger Aftenblad: 3000 kroner i bot hver gang bussen er for sein
Lovligheten må granskes
Leder i Rogaland Transportarbeiderforening, Inge Vidar Lone, vil granske lovligheten av denne ordningen.
- Dette er en sak vi bør granske lovligheten av, om det er lov å ha slike bestemmelser i anbudspapirene, sier Lone til Transportarbeideren.
Han forteller at busselskapet har informert sjåførene om bøtesystemet, og selskapet oppfordret sjåførene om å gjøre det de kan for å holde avgangstidene.
- Mange sjåfører har en så stor stolthet for yrket sitt og ønsker ikke at bedriften skal få bøter. Derfor blir det slik at sjåførene kjører både for fort og for aggressivt for å prøve å holde ruta. Dette gir igjen klager på sjåførene.
Mindre attraktiv bransje
Inge Vidar Lone mener dette presset fører til stress hos sjåførene, og i neste omgang klager fra passasjerer som venter på bussen. Sjukemeldinger kan bli resultatet.
- Sjåfører har kommet til meg med fartsbøter de har fått fordi de prøvde å holde ruta. De har bedt om hjelp fordi bedriften ikke vil dekke disse.
- Dette er med på å gjøre bussjåføryrket mindre attraktivt og mange har gått over til å kjøre gods. De aller fleste som har begynt å kjøre for Boreal Transport de siste to årene er fra Polen. Det utdannes ikke nok sjåfører i Norge i dag, sier Inge Vidar Lone til Transportarbeideren.
Mest lest
Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.
Erlend Angelo
«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB
Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
SKURRER: – Det høres ikke veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.
Alf Ragnar Olsen
Irene sin jobb i Posten flyttes til Oslo: – Ikke særlig miljøvennlig
Berit Roald / NTB