Kommentar
Bilarbeidernes historiske innsats holdt ikke mot Elon Musk
Elon Musk brukte nærmere to milliarder kroner på å hjelpe Donald Trump fram til valgseier.
Evan Vucci / AP / NTB
De banket på flere hundre tusen dører for Kamala Harris. Det holdt ikke mot verdens rikeste mann.
frode@lomedia.no
Tesla-eier Elon Musk festet utover natta 5. november hjemme hos Donald Trump, ifølge amerikanske medier.
Musk hadde da brukt nærmere to milliarder kroner på å hjelpe Trump fram til valgseier.
Kontrasten er enorm når vi sammenligner innsatsen i valgkampen fra Bilarbeidernes fagforbund UAW – og Tesla-eier Elon Musks bidrag.
Bilarbeiderne har gjort sin største innsats i valgkampen på flere tiår.
På valgdagen kunne fagforbundet fortelle at de har banket på 250.000 dører i delstaten Michigan, der forbundet står sterkest. Målet var å få vanlige folk til å stemme Harris og «slå tilbake milliardær-klassen», ifølge forbundets nettside.
Det endte med at bilarbeiderne ble slått av Elon Musk. Det er de for så vidt vant med.
Fagforbundet har flere ganger forsøkt å tegne tariffavtaler ved Tesla-fabrikker, men Musk har klart å slå tilbake forsøkene.
Også i Sverige nekter Musk å inngå avtaler med fagforbundet IF Metall.
I den amerikanske valgkampen gikk Musk for fullt inn for Donald Trump.
Han la en hårete plan om å skaffe mellom 800.000 og en million Trump-velgere.
Dette skulle han klare ved å banke på nærmere ti millioner dører i områder med lav valgdeltakelse.
Det er langt, langt flere enn bilarbeiderne klarte.
Også andre deler av fagbevegelsen banket på dører. Uten at det finnes et samlet tall, er det lite trolig at en samla amerikansk fagbevegelse klarte like mange hjemmebesøk som Elon Musk.
Verdens rikeste mann dro derfor det lengste strået.
Det har så langt vært en enormt profitabel investering for Elon Musk.
Bare forrige uke steig Tesla-kursen med rundt 30 prosent. Hovedeier Musk ble dermed svært mye rikere på kort tid.
Musks planer om sjølkjørende biler og hans prosjekt med å sende folk til Mars kan bli enklere å gjennomføre med Trump som president.
I sin langtidsplan vil bilarbeiderne fortsette å jobbe for tariffavtaler ved flere bilfabrikker, inkludert Tesla-fabrikkene.
Det er blir interessant å se hvordan Musk i neste periode kan bruke statsapparatet til å hindre dette.
Det er ingen grunn til å legge skjul på at også Kamala Harris fridde til sterke pengekrefter – og fikk støtte av dem denne gangen. Slik Demokratiske kandidater også har gjort før.
Dette kan være grunnen til at for mange velgere ikke så nevneverdig forskjell på Harris og Trump. Eller det kan være de valgte vekk Harris fordi de så henne som for sterkt knyttet til den politiske og økonomiske eliten i USA.
Bilarbeidernes forbund opplevde en nedtur. Den viktigste delstaten for dem, Michigan, gikk til Trump.
Det kan synes håpløst når motstanderen kan betale for å banke på millioner av dører. Men Bilarbeidernes leder Shawn Fain gir ikke opp kampen.
I mange av delstatene manglet det bare noen titusen stemmer på demokratisk seier.
«Building a United Working Class against Billionaire Rule» står det øverst på nettsida til fagforbundet.
«Vi bygger en forent arbeiderklasse mot milliardær-styret», kan det oversettes med.
Når aktivistene har tørket tårene, fortsetter kampen.
Forbundet jobber hver dag for nye tariffavtaler, og dette er grunnlaget for at forbundet i det hele tatt har penger, folk og ressurser til å drive valgkamp.
Og allerede om to år er det valg til kongressen. Da er Trump mer sårbar – når han blir stilt til regnskap for århundrets vakreste valgløfter.