JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Arbeidsmiljøloven er utgått på dato, skriver Ørjan Takle.

Arbeidsmiljøloven er utgått på dato, skriver Ørjan Takle.

Håvard Sæbø

Debatt

«Bussjåførene får ikke beskyttelse av arbeidsmiljøloven. Nå må politikerne endre loven»

I det norske arbeidslivet er det i dag anslagsvis en drøy million arbeidstakere som arbeider i et anbudsutsatt arbeidsliv.
25.05.2022
09:02
30.05.2022 09:55
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Og arbeidsmiljøloven har ikke sterke nok hjemler til at Arbeidstilsynet kan føre tilsynet med den delen av arbeidslivet.

Jeg jobber i bussbransjen. I Norge er det fylkeskommunene som har ansvaret for kollektivtrafikken. Det ansvaret forvaltes ved at ruteproduksjonen deles inn i geografiske ruteområder. Og produksjonen i ruteområdene blir lagt ut på anbud i tråd med bestemmelsene i Lov om offentlige anskaffelser. Busselskapene konkurrerer om å få drive produksjonen billigst mulig. Konkurransen handler i all hovedsak om pris. Ikke i hvilken grad man kan drifte kollektivtilbudet intelligent. Ikke om i hvilken grad man får mest passasjerkilometer ut av rammebetingelsene. Ikke om sikkerhet, kundeklager eller arbeidsmiljø. Men pris.

Ingenting er overlatt til tilfeldigheter. Alt er detaljert planlagt og bestemt uten medvirkning fra de som skal utføre arbeidet. Garasjene eies av fylkeskommunene og prisen er lik for alle konkurrentene. Bussene er detaljert beskrevet og koster omtrent det samme. Rutene er detaljert bestemt og antall kilometer er likt for alle. Sjåførene blir ikke hørt om noe av dette.

Bussjåførene får ikke velge arbeidsgiver. Det gjør fylkeskommunene for oss hvert åttende niende eller tiende år. Vi har ingen innflytelse på ruteoppsettet, rutetider eller rutetraseer. Ingen innflytelse på valg av vårt viktigste arbeidsredskap, som er bussen. Ingen innflytelse på utforming av stoppesteder eller terminaler. Ingen innflytelse på transportvedtekter. For arbeidstakerne har ingen formelle møtepunkter med fylkeskommunene, som planlegger alt dette i detalj.

Fylkeskommunene som oppkjøper har ingen forpliktelser etter bestemmelsene i arbeidsmiljøloven. De har ingen informasjonsplikt. Ingen drøftingsplikt. Ingen forhandlingsplikt. De har ingen forpliktelser overfor sjåførenes arbeidsmiljø over hode. Når vi fører lønnsforhandlinger med NHO Transport og Spekter, som er busselskapenes arbeidsgiverorganisasjoner, da er det som å rette baker for smed i enkelte spørsmål.

Vi er som en av få bransjer blant annet belemret med svært mange delte arbeidsdager. Vi kan risikere arbeidsdager på inntil tolv timer. Og likevel sitte igjen med lønn for bare fem timer. Det er naturlig nok et av hovedtemaene ved alle lønnsforhandlinger. Men det er faktisk ikke så mye våre arbeidsgivere kan gjøre med det. Fylkeskommunene vil at vi hovedsakelig skal kjøre når folk reiser til og fra arbeid og skole. Så parkerer vi de fleste bussene på døgnets øvrige timer og tar ubetalte pauser. Arbeidsgiver kan ikke gi oss meningsfullt arbeid i deltskiftpausene. Og fylkeskommunene som er ansvarlig for en slik arbeidshverdag er ikke deltakere i tarifforhandlingene.

Vi bussjåførene, vi trodde arbeidslivet i det enogtyvende århundre hadde lovregulert medbestemmelsesrett. Lovregulert innflytelse på eget arbeidsmiljø. Men vi har ikke det. Derfor har vi varslet Arbeidstilsynet om det vi mener er brudd på kapitlene 2, 4, 6, 8 og 9 i arbeidsmiljøloven. Og Arbeidstilsynet var i sak enig med oss i mye av det vi varslet. De beklaget imidlertid at de ikke hadde sterk nok hjemmel i loven til å gjøre noe med det.

Vi mener det meste av det man oppfatter som galt i bemanningsbransjen, også er galt i det anbudsutsatte arbeidslivet. Alvoret i dette varierer nok fra bransje til bransje. Og det er mulig vi i bussen er verst stillet. Men noe er galt i alt anbudsutsatt arbeidsliv. Oppdragsgiver må forpliktes til samhandling med arbeidstakerne. Jo mer detaljert de ønsker å være i sin bestilling, jo større ansvar for samhandling. For informasjon, drøfting og forhandling. 

I dagens anbudsutsatte arbeidsliv reduseres arbeidstakerrettighetene fortløpende. Og det er det offentlige Norge som leder an i denne utviklingen. Det strider mot intensjonene i lov- og avtaleverk. Mot folkets rettsfølelse. Det strider mot den politiske viljen som gjennom årtier vedtok dagens Arbeidsmiljølov. Og mot den anstendighet vi i festtaler ønsker å smykke oss med.

Vi må skrive arbeidsmiljøloven om igjen. Den må regulere det til enhver tid aktuelle arbeidslivet. Ikke gårsdagens arbeidsliv.

25.05.2022
09:02
30.05.2022 09:55



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom