Arbeidsmiljøloven er utgått på dato, skriver Ørjan Takle.
Håvard Sæbø
Debatt
«Bussjåførene får ikke beskyttelse av arbeidsmiljøloven. Nå må politikerne endre loven»
I det norske arbeidslivet er det i dag anslagsvis en drøy million arbeidstakere som arbeider i et anbudsutsatt arbeidsliv.
Og arbeidsmiljøloven har ikke sterke nok hjemler til at Arbeidstilsynet kan føre tilsynet med den delen av arbeidslivet.
Jeg jobber i bussbransjen. I Norge er det fylkeskommunene som har ansvaret for kollektivtrafikken. Det ansvaret forvaltes ved at ruteproduksjonen deles inn i geografiske ruteområder. Og produksjonen i ruteområdene blir lagt ut på anbud i tråd med bestemmelsene i Lov om offentlige anskaffelser. Busselskapene konkurrerer om å få drive produksjonen billigst mulig. Konkurransen handler i all hovedsak om pris. Ikke i hvilken grad man kan drifte kollektivtilbudet intelligent. Ikke om i hvilken grad man får mest passasjerkilometer ut av rammebetingelsene. Ikke om sikkerhet, kundeklager eller arbeidsmiljø. Men pris.
Ingenting er overlatt til tilfeldigheter. Alt er detaljert planlagt og bestemt uten medvirkning fra de som skal utføre arbeidet. Garasjene eies av fylkeskommunene og prisen er lik for alle konkurrentene. Bussene er detaljert beskrevet og koster omtrent det samme. Rutene er detaljert bestemt og antall kilometer er likt for alle. Sjåførene blir ikke hørt om noe av dette.
Bussjåførene får ikke velge arbeidsgiver. Det gjør fylkeskommunene for oss hvert åttende niende eller tiende år. Vi har ingen innflytelse på ruteoppsettet, rutetider eller rutetraseer. Ingen innflytelse på valg av vårt viktigste arbeidsredskap, som er bussen. Ingen innflytelse på utforming av stoppesteder eller terminaler. Ingen innflytelse på transportvedtekter. For arbeidstakerne har ingen formelle møtepunkter med fylkeskommunene, som planlegger alt dette i detalj.
Fylkeskommunene som oppkjøper har ingen forpliktelser etter bestemmelsene i arbeidsmiljøloven. De har ingen informasjonsplikt. Ingen drøftingsplikt. Ingen forhandlingsplikt. De har ingen forpliktelser overfor sjåførenes arbeidsmiljø over hode. Når vi fører lønnsforhandlinger med NHO Transport og Spekter, som er busselskapenes arbeidsgiverorganisasjoner, da er det som å rette baker for smed i enkelte spørsmål.
Vi er som en av få bransjer blant annet belemret med svært mange delte arbeidsdager. Vi kan risikere arbeidsdager på inntil tolv timer. Og likevel sitte igjen med lønn for bare fem timer. Det er naturlig nok et av hovedtemaene ved alle lønnsforhandlinger. Men det er faktisk ikke så mye våre arbeidsgivere kan gjøre med det. Fylkeskommunene vil at vi hovedsakelig skal kjøre når folk reiser til og fra arbeid og skole. Så parkerer vi de fleste bussene på døgnets øvrige timer og tar ubetalte pauser. Arbeidsgiver kan ikke gi oss meningsfullt arbeid i deltskiftpausene. Og fylkeskommunene som er ansvarlig for en slik arbeidshverdag er ikke deltakere i tarifforhandlingene.
Vi bussjåførene, vi trodde arbeidslivet i det enogtyvende århundre hadde lovregulert medbestemmelsesrett. Lovregulert innflytelse på eget arbeidsmiljø. Men vi har ikke det. Derfor har vi varslet Arbeidstilsynet om det vi mener er brudd på kapitlene 2, 4, 6, 8 og 9 i arbeidsmiljøloven. Og Arbeidstilsynet var i sak enig med oss i mye av det vi varslet. De beklaget imidlertid at de ikke hadde sterk nok hjemmel i loven til å gjøre noe med det.
Vi mener det meste av det man oppfatter som galt i bemanningsbransjen, også er galt i det anbudsutsatte arbeidslivet. Alvoret i dette varierer nok fra bransje til bransje. Og det er mulig vi i bussen er verst stillet. Men noe er galt i alt anbudsutsatt arbeidsliv. Oppdragsgiver må forpliktes til samhandling med arbeidstakerne. Jo mer detaljert de ønsker å være i sin bestilling, jo større ansvar for samhandling. For informasjon, drøfting og forhandling.
I dagens anbudsutsatte arbeidsliv reduseres arbeidstakerrettighetene fortløpende. Og det er det offentlige Norge som leder an i denne utviklingen. Det strider mot intensjonene i lov- og avtaleverk. Mot folkets rettsfølelse. Det strider mot den politiske viljen som gjennom årtier vedtok dagens Arbeidsmiljølov. Og mot den anstendighet vi i festtaler ønsker å smykke oss med.
Vi må skrive arbeidsmiljøloven om igjen. Den må regulere det til enhver tid aktuelle arbeidslivet. Ikke gårsdagens arbeidsliv.
Mest lest
GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.
Ole Palmstrøm
Innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent
– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.
Jan Erik Østlie
Her er regjeringens forslag til å løse strømkrisa
Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.
Arne Ristesund
Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn
KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.
Espen Sand
Kleskjede tilbyr seks timer i uka: – Jeg har slåss for å øke kontraktene, men kom ofte i en kjip situasjon
– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.
CRYSTALWEED cannabis/Unslpash
– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus
STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.
Jan-Erik Østlie
Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte
Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.
Jan-Erik Østlie
Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene
BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.
Ole Palmstrøm
– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet
Kommentar
Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.
Brian Cliff Olguin
«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»
Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.
Jan-Erik Østlie
Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen
Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart. Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.
Privat
Lærerstreiken trappes opp fra neste uke
Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.
Bjørn A. Grimstad
Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp
Debatt
LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.
Sissel M. Rasmussen
«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn
Colourbox
Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene
SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.
Nina Hanssen
Dersom SAS-pilotene vender tommelen ned i helga, kan det bli ny storstreik
SAS
Tormod Ytrehus
Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen
Lufthansa
Lønnsfest for bakkeansatte i Lufthansa: Enkelte får nesten 60.000 kroner mer i året
Matvareprisen skyter i været.
Heiko Junge / NTB
Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå
Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.
Hanna Skotheim
Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol
Debatt
Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.
Leif Martin Kirknes