Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.
Roy Ervin Solstad
Kommentar
«Drosjer på ville veier»
Frislippet av drosjer vil bli stoppet dersom de rødgrønne vinner regjeringsmakten til høsten.
kjell.werner@anb.no
Da blir taxireformen i tilfelle reversert. Det lover Ap, Sp og SV. De første innstrammingene vil komme før jul, skal vi tro Arbeiderpartiets plan for de første hundre dagene. Ap vil også starte arbeidet med en handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.
Drosjesjåfører i hele landet fikk det svært så tøft da landet stengte ned for å få kontroll på koronapandemien. I tillegg kom regjeringens taxireform, som trådte i kraft i november 2020. Denne liberaliseringen innebærer at det er nærmest fritt fram å starte som drosjesjåfør.
Det er ikke lenger noen grense for antall løyver i hvert fylke. Alle som oppfyller visse vilkår, får drosjeløyve. Drosjene trenger heller ikke være tilknyttet en sentral. Dermed kan selvstendig næringsdrivende sjåfører ta oppdrag via selskaper som Uber. Men fylkeskommunene kan tildele enerett i kommuner hvor markedet selv ikke gir godt nok tilbud. Frislippet er derfor størst problem i de store byene.
Kommentar: «Hvorfor gidder folk å stå i lange køer på Svinesund? Kan de ikke bare sende butleren sin?»
Det vil selvsagt ta noe tid å lage en ny lov for drosjenæringen, men stortingsrepresentant Nils Kristen Sandtrøen (Ap) lover å endre forskrifter med en gang de rødgrønne har inntatt regjeringskontorene. Da kan det stilles krav om uniformering og drosjelys på taket. Vi bør i det minste vite om vi setter oss inn i en taxi eller en vanlig bil.
Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene. Flere drosjer fører naturlig nok til at det blir mindre inntjening på hver av dem. Da må det kjøres flere timer for å få en lønn å leve av. En rødgrønn regjering bør spille på lag med Norges Taxiforbund for å skape en framtidsrettet drosjenæring.
Kommentar: «Debatten om sykefravær blir aldri den samme»
Men det vil ikke være enkelt å få til en full reversering av reformen. Løyver som er gitt kan ikke tilbakekalles. Det blir som å få majonesen tilbake på tuben. Strengere kontrolltiltak enn de som nå gjelder er en vei å gå. Samtidig må den godt etablerte delen av taxinæringen henge med i tiden. Nye teknologiske løsninger åpner for bedre tilbud, noe både drosjesjåfører og kunder bør være tjent med. Alt var ikke bedre før.
Statssekretær Ingelin Noresjø (KrF) mener det er for tidlig å vurdere virkningene av reformen, blant annet fordi koronapandemien midlertidig har redusert drosjebehovet. Hun anklager derfor de rødgrønne for å ha bestemt seg på forhånd. Men man behøver ikke å være rakettforsker for allerede nå å se at drosjene er på ville veier. Regjeringen gjorde vondt verre da frislippet kom på toppen av pandemien. Utsettelse var ikke aktuelt. Det hadde gått prestisje i saken.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø