JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar

«Drosjer på ville veier»

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Frislippet av drosjer vil bli stoppet dersom de rødgrønne vinner regjeringsmakten til høsten.

kjell.werner@anb.no

Da blir taxireformen i tilfelle reversert. Det lover Ap, Sp og SV. De første innstrammingene vil komme før jul, skal vi tro Arbeiderpartiets plan for de første hundre dagene. Ap vil også starte arbeidet med en handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Drosjesjåfører i hele landet fikk det svært så tøft da landet stengte ned for å få kontroll på koronapandemien. I tillegg kom regjeringens taxireform, som trådte i kraft i november 2020. Denne liberaliseringen innebærer at det er nærmest fritt fram å starte som drosjesjåfør.

Det er ikke lenger noen grense for antall løyver i hvert fylke. Alle som oppfyller visse vilkår, får drosjeløyve. Drosjene trenger heller ikke være tilknyttet en sentral. Dermed kan selvstendig næringsdrivende sjåfører ta oppdrag via selskaper som Uber. Men fylkeskommunene kan tildele enerett i kommuner hvor markedet selv ikke gir godt nok tilbud. Frislippet er derfor størst problem i de store byene.

Kommentar: «Hvorfor gidder folk å stå i lange køer på Svinesund? Kan de ikke bare sende butleren sin?»

Det vil selvsagt ta noe tid å lage en ny lov for drosjenæringen, men stortingsrepresentant Nils Kristen Sandtrøen (Ap) lover å endre forskrifter med en gang de rødgrønne har inntatt regjeringskontorene. Da kan det stilles krav om uniformering og drosjelys på taket. Vi bør i det minste vite om vi setter oss inn i en taxi eller en vanlig bil.

Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene. Flere drosjer fører naturlig nok til at det blir mindre inntjening på hver av dem. Da må det kjøres flere timer for å få en lønn å leve av. En rødgrønn regjering bør spille på lag med Norges Taxiforbund for å skape en framtidsrettet drosjenæring.

Kommentar: «Debatten om sykefravær blir aldri den samme»

Men det vil ikke være enkelt å få til en full reversering av reformen. Løyver som er gitt kan ikke tilbakekalles. Det blir som å få majonesen tilbake på tuben. Strengere kontrolltiltak enn de som nå gjelder er en vei å gå. Samtidig må den godt etablerte delen av taxinæringen henge med i tiden. Nye teknologiske løsninger åpner for bedre tilbud, noe både drosjesjåfører og kunder bør være tjent med. Alt var ikke bedre før.

Statssekretær Ingelin Noresjø (KrF) mener det er for tidlig å vurdere virkningene av reformen, blant annet fordi koronapandemien midlertidig har redusert drosjebehovet. Hun anklager derfor de rødgrønne for å ha bestemt seg på forhånd. Men man behøver ikke å være rakettforsker for allerede nå å se at drosjene er på ville veier. Regjeringen gjorde vondt verre da frislippet kom på toppen av pandemien. Utsettelse var ikke aktuelt. Det hadde gått prestisje i saken.

Annonse
Annonse