Kommentar
EUs nye tollmur blir en stor utfordring for Norge
Næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) sier at regjeringen er uenig i EUs vurderinger.
Jonas Sandboe
Saken oppsummert
EØS-avtalen må derfor ikke bli en sovepute.
Europakommisjonen innstiller på at Norge ikke skal få unntak for EUs nye tollmur på ferrolegeringer.
Dette blir en alvorlig utfordring for de norske selskapene som leverer ferrolegeringer til stålproduksjonen i mange EU-land. Norge er storeksportør av slike produkter til Europa.
Næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) sier at regjeringen er uenig i EUs vurderinger. Det samme sier Harald Solberg i NHO-foreningen Norsk Industri. Lederen i fagforbundet Styrke, Frode Alfheim, er skuffet.
De foreslåtte tollreglene vil tre i kraft 17. november.
Norge, Island og Liechtenstein er gjennom EØS-avtalen med i EUs indre marked. Men dette er ikke alltid tilstrekkelig, for EUs handelspolitikk og medfølgende tollmurer er ikke en del av avtalen.
Der er det bare fullt medlemskap i EU som gjelder.
Politikere fra flere partier reagerer på EUs holdning. Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener det er snakk om et klart brudd på EØS-avtalen, og han ber derfor regjeringen om å vurdere mottiltak mot EU. Rødts Geir Jørgensen mener EU bedriver selvskading.
Rødt og Senterpartiet feller krokodilletårer. Begge partiene går nemlig inn for å si opp EØS-avtalen, noe som vil sette norske arbeidsplasser i en enda vanskeligere situasjon. Å gå veien om handelsavtaler vil være å gå baklengs inn i framtiden.
Det mest alvorlige er imidlertid EUs begrunnelse for at Norge ikke kan gis unntak fra beskyttelsestiltakene rundt ferrolegeringer. Den kan skape presedens i lignende saker. Da kan det få enda større konsekvenser for norske bedrifter.
Det hører med til historien at EU frykter trøbbel med spillereglene til Verdens handelsorganisasjon dersom Norge får unntak.
EØS-avtalen har tjent Norge godt i over 30 år, men nå ser vi altså at norske bedrifter kommer i en skvis når Europa blir utfordret av Donald Trumps handelskrig.
Det er å håpe at den norske regjeringen klarer å få noen EU-land over på norsk side i tolkningen av EØS-avtalen.
Redningen kan være at Tyskland gir Norge en åpning i tolvte time. Tysk bilindustri er nemlig sterkt avhengig av ferrolegeringer fra Norge. En tollmur mot Norge vil føre til at tyske biler blir dyrere.
Konklusjonen er uansett at EØS-avtalen ikke alltid strekker til. EUs toll-tull bør kunne gi større grobunn for igjen å diskutere norsk EU-medlemskap.
Det er lov å håpe.
Nå: 0 stillingsannonser

