JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kronikk

«Frisører kan være blide utenpå selv om de ikke føler seg sånn»

Frisører er en av mange yrkesgrupper som tilbringer store deler av arbeidshverdagen i møte med kunder. (Illustrasjonsfoto)

Frisører er en av mange yrkesgrupper som tilbringer store deler av arbeidshverdagen i møte med kunder. (Illustrasjonsfoto)

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no
Å jobbe tett på mennesker kan gi motivasjon og glede i arbeidet, men kan også by på utfordringer.

I serviceyrker som frisøryrket, må du gjennom hele arbeidsdagen forholde deg til andre menneskers følelser.

Du må kanskje justere og undertrykke egne følelser i møte med kundene. Du må være blid og imøtekommende selv om du kanskje ikke føler deg sånn på innsiden.

Vi vet at dette kan tære på over tid, og i ytterste konsekvens føre til psykiske helseplager og sykefravær.

Alle bransjer har unike utfordringer som, dersom man ikke er bevisst dem, kan påvirke arbeidsmiljøet i negativ retning. Innenfor frisørbransjen er emosjonelle krav i møte med kunder en kjent risikofaktor, i tillegg til blant annet stående arbeid, arbeid med hender over skulderhøyde og arbeid med kjemikalier.

Forskning fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), viser at 32 prosent av de som jobber som frisør eller kosmetologer opplever høye emosjonelle krav knyttet til nær kontakt med kunder.

Emosjonelle krav er de følelsesmessige kravene som stilles til arbeidstakeren i møte med andre. Det handler om å forholde seg til andres følelser – både negative og positive – som en del av jobben. I tillegg å måtte undertrykke egne følelser, samt vise andre følelser enn de man egentlig kjenner på.

Psykiske helseplager og sykefravær kan være en konsekvens av høye emosjonelle krav over lengre tid. De psykiske plagene kan komme til uttrykk i forskjellige former.

Psykiske plager kan komme til uttrykk som:

* bekymring

* uro

* negative tanker og følelser

* søvnproblemer

I tillegg kan psykiske plager gi fysisk ubehag som:

* hjertebank

* hodepine

* magesmerter

* muskelspenninger

Ved ubehagelige eller krevende møter med kunder, kan støtte fra kolleger og leder være avgjørende. Det er viktig at du har noen å snakke med for å hindre at ubehagelige kundeopplevelser setter seg i kroppen.

Det er en tett sammenheng mellom emosjonelt krevende arbeid og det at man kan utvikle psykiske plager eller muskel- og skjelettplager. Kollegastøtte og lederstøtte kan være en buffer mot slike uheldige helseplager.

Forskning fra STAMI viser at sosial støtte og et godt samarbeidsklima mellom kollegaer er viktige ressurser på en arbeidsplass og har betydning for jobbtilfredshet og jobbprestasjon. En god kultur for å gi hverandre positive tilbakemeldinger bidrar til at flere føler at arbeidet de gjør, blir sett og verdsatt.

Frisørbransjen er en av de nyeste bransjene som har fått plass i Arbeidsmiljøportalen. Her kan arbeidsgivere og arbeidstakere finne særegen innsikt om nettopp deres bransje og verktøy som kan bidra til et godt arbeidsmiljø.

Warning
Annonse
Annonse