Nordlandsbanen stopper i dag i Fauske.
Morten Hansen
Kommentar
Glem ideen om mer jernbane i nord
Det blir svært dyrt og lite miljøvennlig å bygge toglinje til Tromsø.
Ideen om å forlenge Nordlandsbanen fra Fauske til Tromsø blir nok en gang heftig diskutert.
Bakgrunnen er Jernbanedirektoratets ferske utredning. Den konkluderer med at prosjektet vil bli svært dyrt og at det vil ha store negative konsekvenser å bygge denne jernbanelinjen.
Prislappen er svimlende 281 milliarder kroner for en utbygging som også innbefatter en sidearm til Harstad. I tillegg er prosjektet dårlig for klodens klima og reindriften i landsdelen.
Ap/Sp-regjeringen har gått inn for å gjennomføre en utredning «med mål om å realisere utbygging av Nord-Norgebanen».
Nå ligger utredningen på bordet, men det er uklart om regjeringen kommer til å vende tommelen opp eller ned. «Det er for tidlig å sette to streker under svaret», sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Først skal utredningen kvalitetssikres og sendes på høring.
En klar målsetting er tydeligvis ikke det samme som at prosjektet skal realiseres.
Det hører med til historien at Jernbanedirektoratet i 2019 beregnet at Nord-Norgebanen ville koste 113 milliarder kroner. Allerede da ble prosjektet karakterisert som samfunnsøkonomisk ulønnsomt. Og nå er prisen altså to og en halv gang så høy.
På denne bakgrunn synes det mer fornuftig å satse på andre samferdselsprosjekter i den nordlige landsdelen framfor en svært kostbar forlengelse av jernbanenettet. En ny togstrekning mellom Fauske og Tromsø vil være til lite nytte for store deler av Nord-Norge. Andre prosjekter vil gi mye større effekt.
Elektrifisering av Nordlandsbanen bør derfor være førsteprioritet.
Dobbeltspor på Ofotbanen fra Narvik til svenskegrensen vil være en samfunnsnyttig investering. Mange vei- og havneprosjekter, som står på vent, bør realiseres. Vi kan like det eller ikke, men kortbaneflyene er også en viktig del av samferdselstilbudet i nord.
Mer og bedre jernbane er god politikk for framtiden.
Dette er en miljøvennlig transportform, spesielt når togene kjøres på elektrisitet. Vi må som enkeltpersoner transporteres mer kollektivt, det være seg med buss eller tog. Videre må mer av godstrafikken gå på skinner i stedet for på veier. Godstransport på skip er også å foretrekke.
Jernbanesatsingen bør i første rekke konsentreres om den folkerike delen av landet.
Det er stort behov for mer dobbeltspor i triangelet på Østlandet. Ringeriksbanen må også realiseres. Da vil reisetiden mellom Oslo og Bergen bli vesentlig kortere.
Å bygge jernbane fra Fauske til Tromsø vil koste mer enn det smaker, og de miljømessige ulempene vil bli store.
Derfor må politikerne i stedet prioritere andre samferdselstiltak i landsdelen.
Å si «ja takk, begge deler» er helt urealistisk.
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Adjunkt Hilde Monica Jørgensen ved Ytteren skole i Rana forteller hvordan inspeksjonstid og tilsyn med elever spiser opp tid til andre viktige oppgaver for lærere. Jørgensen er også hovedtillitsvalgt for grunnskole i Skolenes landsforbund Nordland.
Privat