JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Hva er politikernes plan B hvis de greier å stoppe salget av Bergen Engines?»

Politikerne burde for lengst sørget for at Forsvaret hadde nok kompetanse og ressurser for kritisk vedlikehold av egne skip, skriver Roar Abrahamsen.

Politikerne burde for lengst sørget for at Forsvaret hadde nok kompetanse og ressurser for kritisk vedlikehold av egne skip, skriver Roar Abrahamsen.

Håvard Sæbø

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Det går an å ha to tanker i hodet på en gang.

Spikre gjerne regjering og forsvarsminister på veggen for dårlig handtering av sikkerhetsloven og salget. Men det arbeider 750 mennesker ved motorfabrikken Bergen Engines, pluss underleverandører og ringvirkninger.

Hva er politikerne sin plan B hvis de greier å stoppe salget? Er sikkerheten ivaretatt hvis motorfabrikken legges ned og/eller produksjonen flyttes ut? Bergen Engines eies av Rolls Royce Power i Tyskland, med moderselskapet Rolls Royce England som i utgangspunktet ikke ønsker å drive motorproduksjon i Bergen, ellers hadde de vel ikke ønsket å selge fabrikken.

Er retorikken og overskriftene i media riktig? Nei! Er det to russere som kjøper motorfabrikken og som skal vedlikeholde skip for det norske forsvaret? Nei! Er Forsvaret en av Bergen Engines største kunder? Nei!

Eg utfordrer politikerene til å ha to tanker i hodet samtidig. Hvordan ivareta sikkerheten? Hvordan ivareta og videreutvikle arbeidsplassene til 750 ansatte, samt underleverandører og ringvirkninger?

Bakgrunn: Tillitsvalgte frykter oppsigelser om Bergen Engines-salget stoppes

Bergen Engines sin produksjon

* 80 prosent av motordelene som brukes på motorene til Bergen Engines produseres av underleverandører globalt, 20 prosent produseres av Bergen Engines.

* 60 prosent av produksjonen går til global landbasert virksomhet, hovedsakelig energiproduksjon.

* 40 prosent går til global maritim virksomhet. 2 prosent av dette igjen går til forsvarsapplikasjoner globalt. Promiller av dette går til norsk forsvar.

Vedlikehold

Bergen Engines har ingen kontrakter med Forsvaret. Vedlikeholdskontraktene har Kongsberg Maritim, Bergen Engines leverer servicepersonell til Kongsberg Maritim. Kongsten Maritim har selv sagt i media at de ikke har noe problem med sikkerheten vedrørende salget av Bergen Engines.

Eierskap, oppkjøp

Den største enkeltaksjonæren i oppkjøpet av motorfabrikken Bergen Engines er Alstom Holdnings SA, et stort fransk industrikonsern med ca. 75 000 ansatte som allerede er etablert i Norge.

Russisk kontrollerte Rousio Tredings Limited Kypros kontrollerer gjennom diverse datterselskaper 39,7 prosent. Resterende 40,3 prosent kontrolleres gjennom diverse europeiske industriselskap.

Aktuelt: Bergen Engines-sjefen forbauset over oppstyret

Vi har ikke glemt

Politikerne burde for lengst sørget for at Forsvaret hadde nok kompetanse og ressurser for kritisk vedlikehold av egne skip, noe Fellesforbundets klubber i Forsvaret over lang tid har krevd. Vi har heller ikke glemt politikernes manglende handlekraft når Forsvarets fregatter ble bygd i Spania, eller når Forsvaret største skip, Fram ble bygd i Korea og fikk seilingsforbud grunnet tekniske problem.

Ja, sikkerheten skal ivaretas. Ja, arbeidsplassene ved Bergen Engines skal ivaretas og videreutvikles med fremtidens motorer med nullutslipp, det grønne skifte.

Rikets sikkerhet ivaretas ikke ved en eventuell nedleggelse eller flytting av produksjonen fra Bergen Engines Hordvikneset.

Reaksjoner: Ap mener regjeringen fossror i Bergen Engines-saken

Annonse
Annonse