JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Jeg er ikke sint eller irritert. Bare resignert, skriver Helle Cecilie Palmer. (Illustrasjonsfoto)

Jeg er ikke sint eller irritert. Bare resignert, skriver Helle Cecilie Palmer. (Illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

Debatt

Hvem skal jeg peke på når jobbreisen min ikke går på skinner?

Nede på stasjonen tidlig en morgen står jeg og lurer på om toget går.
29.01.2024
11:12
08.02.2024 13:22
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Det er vinter og kaldt og mye snø og Vy vil helst at vi skal bli hjemme. 

Det kan bli forsinkelser, har vi blitt advart om, vi som står i snøføyka og venter på 6.08-toget. Det er overraskende mange her. Det var så vidt det var ledig plass på pendlerparkeringa, som vanligvis ikke er full før klokka 7. Kanskje har flere tenkt som meg, at hvis jeg skal komme meg på jobb i rimelig tid, må jeg være tidlig ute.

Jeg har for lengst vent meg til å sjekke appen før jeg drar hjemmefra. Varsler om feil på sporveksel, branntilløp i tunell eller is i sporet fører gjerne til melding til sjefen: det blir hjemmekontor.

Og tenker for n-te gang på hvor heldig jeg er som har det alternativet. Verre er det for de som av økonomiske årsaker har bosatt seg utenfor Oslo, uten mulighet for å jobbe hjemmefra når togene ikke går.

Denne iskalde morgenen midt i januar har vi altså blitt advart om at det kan bli innstillinger og forsinkelser, og vi blir oppfordret til å ikke reise om vi ikke må. Likevel utfordrer jeg skjebnen denne dagen – og vinner. Toget er bare tre minutter forsinket.

Andre leser også: Det er ikke bare snø og is som stopper toget, det er også Solberg-regjeringens jernbanereform

Senere på dagen blir alle avganger kansellert en stund på grunn av været. Mannen min, som tidligere pendlet med bil men nå har konvertert til Vy, blir hjemme. Heldigvis har han også en «hjemmekontor-jobb».

Tidligere har vi tenkt at det er for sårbart at to pendlere er avhengig av samme reisemåte. Vi har fordelt risikoen – er det trafikk-kaos går det alltid et tog, og er det tog-kaos går det forhåpentlig bedre på veien. Nå satser vi alt på ett kort, men sørger for å aldri ta samme tog.

En reiser tidlig, får plass på parkeringa og drar tidligere hjemover for å hente i barnehage. Den andre leverer i barnehage og parkerer en drøy kilometer unna fordi pendlerparkeringa for lengst er full. Husk å legg inn et kvarter ekstra om morgenen til å gå til stasjonen og se på det som en treningsøkt hvis du er sent ute og må småjogge.

Hvorfor må vi alltid skynde oss, spør minstemann. Fordi toget ikke venter på mamma, forklarer jeg. Han ser lettere sjokkert ut.

Mannen min og jeg sender hverandre løypemeldinger: fullt på parkeringa ekstra tidlig i dag, bare ett togsett i bruk, tilløp til panikk på perrongen. Vi har vært lure nok til å bosette oss langt nok unna Oslo til at vi får sitteplass, og dermed kan jobbe på toget.

Men i det siste har togene ofte vært halvparten så lange – og dermed dobbelt så fulle – som vanlig. Hvorfor, får vi som regel ikke vite. Noen ganger mangler de kanskje av en eller annen grunn det ekstra togsettet, en gang var det så mye snø og is mellom togene at de ikke kunne kobles sammen.

Det gir selvsagt en ekstra grunn til å lengte etter sommeren, bortsett fra de ukene det er buss for tog da – vi sørger for å planlegge ferien deretter.

Hvem sin skyld er det at det mangler tog, at det ene tunnelløpet på Follobanen er stengt denne uka og flere avganger dermed er innstilt? Hvem har ansvar for at togene kommer seg fra a til b? Hvem skal jeg peke på når jobbreisen min ikke går på skinner?

Les også: Dette er en ideologi som har rammet. Men de må jo se at det ikke virker

Til syvende og sist er jernbanen et politisk ansvar. Som Anders Skrede skrev her i Agenda Magasin nylig: «Tog-kaoset er et resultat av politikk.»

Den politikken er «tannkremreformen» til Erna Solberg og hennes forrige regjering, som har ført til en oppsplitting av jernbanen som langt overgår EUs krav. Du lurer kanskje på hva tannkrem har med tog å gjøre?

Det er kort og godt Linda Hellelands (H) utsagn om å «skvise så mye tannkrem ut av tuben at Ap ikke får puttet det tilbake» tilbake i 2014. Hun mente at regjeringen burde skynde seg å konkurranseutsette togstrekninger slik at Arbeiderpartiet ikke fikk reversert det om de skulle komme til makta i 2017.

Nå er ansvaret for togdriften delt opp i rundt 20 selskaper, og en rekke strekninger kjøres av andre aktører enn statseide Vy (tidligere NSB). Jernbanereformen skulle spare penger, gi et bedre tilbud og sørge for godt vedlikehold.

Noen år senere viser det seg at reformen har kostet over en milliard, at togene er mindre punktlige og vedlikeholdsetterslepet stort. Likevel vil Høyre fortsette å konkurranseutsette togdrift. Det er bare å glede seg.

Jeg er ikke sint eller irritert. Bare resignert.

Det er 11 år siden jeg begynte livet som togpendler. Da gikk det færre tog, og de gikk saktere. Da Follobanen åpnet for et drøyt år siden, føltes det nesten for godt ut til å være sant. Det viste det seg også å være i et par måneder.

Fortsatt er Vy-appen min full av varsler om forsinkelser og feil.

Og jeg står på perrongen og lurer på når det egentlig skal bli bedre.

Dette innlegget ble først publisert hos Agenda Magasin

29.01.2024
11:12
08.02.2024 13:22



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får elektrikeren jobben tilbake

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder