JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

Nå avgjøres skjebnen til Flytoget

Det er en tillitskrise i jernbanen nå, men det vil ikke løse noen problemer i norsk jernbane å legge ned den delen av jernbanen som faktisk fungerer og som folk stoler på, skriver Erik Melle og Per Stene.

Det er en tillitskrise i jernbanen nå, men det vil ikke løse noen problemer i norsk jernbane å legge ned den delen av jernbanen som faktisk fungerer og som folk stoler på, skriver Erik Melle og Per Stene.

Morten Hansen

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no
Ansatte mobiliserer mot nedlegging.

Senest i Stortingets spørretime 28. februar, sa Samferdselsministeren at regjeringen nå vurderer om Vy og Flytoget skal slås sammen.

I praksis betyr det en nedleggelse av Flytoget, om regjeringen går inn for sammenslåing. Flytogets 350 ansatte vil bli en svært liten del av Vy, som har mer enn 10.000 ansatte. Vi har forstått at regjeringen tar beslutningen før påske, det er bare tre uker til.

Ansatte i Flytoget og både NJF og NLF sentralt er mot sammenslåing. Vi har skrevet brev til politikerne og vi har bedt om møter. Fordi det er vanskelig å bli hørt, har vi denne uka satt oss ned for å ringe politikerne for å fortelle dem hva vi ansatte mener om saken. 

Samferdselsministeren har i andre sammenhenger sagt at han lytter til folk i jernbanen som har skoene på. Men så langt virker det ikke som det gjelder oss som har Flytog-skoene på.

Dette er budskapet vårt til politikerne:

• Det er en tillitskrise i jernbanen nå. Men det vil ikke løse noen problemer i norsk jernbane å legge ned den delen av jernbanen som faktisk fungerer og som folk stoler på. Flytoget ligger på topp i kundetilfredshet, har høyest punktlighet og har en effektiv avvikshåndtering som får folk fram til flyet selv når det er problemer på jernbanen.

• Det er ikke nødvendig å legge ned Flytoget nå. Det er allerede bestemt at Vy skal overta Flytogets ruter for å kjøre vanlige regiontog fra 2028, men det er ingen grunn til å legge ned Flytoget før det. Jernbanedirektoratet har selv slått fast at de gamle trafikkprognosene ikke har blitt en realitet og at det derfor ikke er behov for å frigjøre Flytogets kapasitet før 2028.

• Flytoget er en statlig eid suksesshistorie – noe blant annet Jonas Gahr Støre og Jan Christian Vestre har sagt offentlig. Vi er viktig for å få flest mulig til å reise med tog til flyplassen, viktig for næringsliv og reiseliv. Vi er hele landets Flytog!

Som tillitsvalgte for Flytogets 350 ansatte er vi dypt bekymret for at sammenslåing blir gjort på et dårlig faglig grunnlag. Det virker ikke som politikerne forstår hva de vil miste om Flytoget blir lagt ned og alt det vi kjenner som Flytoget forsvinner. Vi ber nå politikerne om å tenke seg om og ikke legge ned den delen av norsk jernbane som fungerer best!

Warning
Annonse
Annonse