JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

Nav må endres for å få flere ut i jobb

Et grunnleggende spørsmål er om Nav har de nødvendige ressursene.

Et grunnleggende spørsmål er om Nav har de nødvendige ressursene.

Rebekka Johannessen Litland

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no

Saken oppsummert

Hvis Nav ikke fungerer godt nok i dag, er det ikke de ansattes feil – det er systemet rundt dem som svikter.

Nav-reformen skulle gi bedre tjenester, enklere oppfølging og levere på kjerneoppdraget som er å få folk ut i arbeid.

20 år etter at reformen ble vedtatt er vi dessverre ikke i mål. Skal vi lykkes med å skape et Nav som faktisk fungerer for folk, mener Arbeiderpartiet at vi må gjøre endringer.  

Nav forvalter vårt felles sikkhetsnett, og er en av de viktigste pilarene i velferdsstaten. Gjennom et velfungerende Nav skal folk være trygge på å få hjelp, og innfridd rettigheter man har krav på.  

Neste sommer markerer Nav-reformen 20 år. Da reformen ble behandlet i Stortinget mente man at en ny organisering var avgjørende:  

• For å få flere i arbeid og aktivitet, og færre på stønad  

• For å forenkle for brukerne og tilpasse til brukernes behov  

• Få en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning 

Disse punktene er like relevante 20 år etter reformen ble vedtatt. Når vi erfarer at Nav som system ikke fungerer godt nok må vi gjøre endringer. Arbeiderpartiet vil ha ned ventetidene, øke digitalisering, gi de ansatte flere ressurser og forenkle.  

Arbeiderpartiet vil ha ned saksbehandlingstiden. For lange saksbehandlingstider gjør at mennesker i en sårbar situasjon må vente på hjelp.

Jeg har lest historiene til mennesker som har ventet månedsvis på foreldrepenger og sykepenger, slik skal det ikke være. Digitalisering og forenkling er viktig for å kunne bruke ekstra tid der behovet er størst, og er vet viktig bidrag for å få ned saksbehandlingstiden. 

Hvis vi klarer å få ned ventetidene og digitalisere vil det frigjøre tid til oppfølging og mer kompliserte saker. De ansatte må å ha tid og ressurser til å prioritere oppgavene de mener er de viktigste.

Et grunnleggende spørsmål er om Nav har de nødvendige ressursene, verktøyene og regelverket til å få flere folk i arbeid. Hvis Nav ikke fungerer godt nok i dag, er det ikke de ansattes feil – det er systemet rundt dem som svikter.

Derfor må forbedringsarbeidet handle like mye om å gi dem bedre rammer og mer tid til å gjøre det de egentlig er der for; å hjelpe folk tilbake i jobb.  

For mange mennesker møter i dag et system som oppleves rigid, uoversiktlig og vanskelig å forstå. Det kan være et skjemavelde og når du får vedtaket kan det være vanskelig å forstå innholdet.

Vi som lager reglene har et stort ansvar for at de er håndterbare og forståelige både for de som forvalter dem og innbyggere. 

Nav er stort og komplekst, og endringer i Nav må gjøres på bakgrunn av grundig arbeid. Dette er ikke tiden for å peke finger eller forsøke å score politiske poeng.

Dette er tiden for å ta felles ansvar for et av de viktigste velferdsoppdragene vi har i Norge.  

Nav er en bærebjelke i velferdsstaten. Derfor må vi gjøre nødvendige endringer sikre at systemet står stødig – for alle som trenger det.

Warning