JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kronikk

Norske regler i norsk luft

Luftfarten kan ikke være et fristed for svekkede vilkår og uklare arbeidsforhold.

Luftfarten kan ikke være et fristed for svekkede vilkår og uklare arbeidsforhold.

Martin Guttormsen Slørdal

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no

Saken oppsummert

Sjøfolk skal få norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. Nå trenger vi et tilsvarende regelverk i norsk luftfart.

Vi i Norsk Flygerforbund applauderer lovforslaget som skal sikre norske lønns- og arbeidsvilkår for sjøfolk som jobber i norske farvann og på norsk sokkel.

Dette er et viktig gjennomslag for et anstendig og rettferdig arbeidsliv – og et tydelig signal om at sosial dumping ikke hører hjemme i norsk næringsliv. Nå bør luftfarten bli den neste bransjen vi setter søkelyset på.

Regjeringens forslag innebærer at allmenngjøringsloven skal gjelde for innenriks sjøfart, som kystfrakt og cruise mellom norske havner.

Det stilles også krav til at selskaper med tillatelse til å operere i norske havområder må sørge for at sjøfolkene får norske lønnsvilkår.

Dette er et historisk skritt – og et resultat av langvarig innsats fra sjømannsorganisasjonene og fagbevegelsen.

Det er behov for å sikre ryddigere forhold også i norsk luftfart. Vi ønsker konkurranse velkommen – det bidrar til utvikling og valgfrihet.

Men i løpet av de siste årene har flere aktører etablert seg i det norske markedet, og jakter intenst etter avkastning i en bransje med svært små marginer.

Også etablerte, norske operatører benytter seg av modeller der utenlandske besetningsmedlemmer med arbeidsvilkår og kontrakter fra andre land, kombineres med mannskap som arbeider under norske avtaler.

Det bidrar til å uthule det norske arbeidsmarkedet.

Prisen betales av de ansatte: piloter og kabinansatte på utenlandske kontrakter, med lavere lønn og svakere rettigheter – selv om de i praksis jobber fast i Norge.

Samtidig fører den harde konkurransen og fremveksten av slike arbeidslivsmodeller til at også norske lønns- og arbeidsvilkår presses.

Dette er en utvikling som undergraver hele grunnlaget for en trygg og bærekraftig luftfartsnæring – og det rammer både besetningsmedlemmer og passasjerer. Det kan vi ikke akseptere.

Det er besetningene som er førstelinjen for sikkerhet, enten det er på sjøen eller i lufta. Flybesetningene er ansvarlige for at flygninger gjennomføres på en trygg og profesjonell måte – hver dag, hele året.

Når deres lønns- og arbeidsvilkår svekkes, truer det sikkerheten. Å sette kommersielle interesser foran flysikkerhet strider mot alt vi står for. Det ligger i vår ryggmargsrefleks som piloter og som fagfolk.

Vi trenger derfor et regelverk som sørger for at alle som konkurrerer i det norske luftfartsmarkedet gjør det på like vilkår.

Det betyr gode arbeidsplasser, rettferdige konkurransebetingelser og norske lønns- og arbeidsvilkår for besetninger som flyr i Norge og har arbeidssted i landet.

Forslaget til lovendring for sjøfolk viser at politisk vilje nytter – også når det krever mot. Nå må regjeringen og Stortinget vise samme handlekraft i luftfarten.

Vi ber om et rammeverk som sikrer rettferdige vilkår og forutsigbarhet i en bransje som bærer ansvar for liv, sikkerhet og nasjonal infrastruktur.

Luftfarten kan ikke være et fristed for svekkede vilkår og uklare arbeidsforhold. Vi krever et seriøst og rettferdig arbeidsliv – også i lufta.

Warning