JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt:

«Parat mener de har gjort en kjempejobb med å jobbe frem tarrifavtale. Det provoserer oss som faktisk har gjort jobben», skriver vekter Knut-Johannes Berg

Cirka halvparten av Nokas sine nå over 1000 permitterte jobber på lufthavn. Jeg blir irritert over organisasjoner som Parat, som meler sin egen kake på bekostning av fellesskapet, skriver kronikkforfatteren.

Cirka halvparten av Nokas sine nå over 1000 permitterte jobber på lufthavn. Jeg blir irritert over organisasjoner som Parat, som meler sin egen kake på bekostning av fellesskapet, skriver kronikkforfatteren.

Tri Nguyen Dinh

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no

Saken oppsummert

Parat markedsfører seg som å være det billigere alternative til Norsk Arbeidsmandsforbund. La meg si det sånn: Du får det du betaler for.

I disse tider kjenner jeg på bekymring og avmakt samtidig som jeg opplever felleskap og samhold. Men jeg kjenner også på irritasjon over organisasjoner som meler sin egen kake på bekostning av felleskapet. Vi står nå midt oppi en verdensomspennende krise som vi ikke vet utfallet av. Derfor er det et irritasjonsmoment i seg selv at jeg føler at dette måtte skrives nå.

Nylig kom det ut en artikkel på sidene til Parat24. Det handlet om Nokas, og ut fra overskriften kan det se ut som Nokas Aviation og Nokas Service har vært tariffløse bedrifter. Som sentral tillitsvalgt i Norsk Arbeidsmandsforbunds organisasjon i Nokas, ble jeg sittende og lure på om Parat lever i sin egen virkelighet som de fullt og helt tror på.

p

Artikkelen og uttalelsen fra HTV i Parat, gir et inntrykk av at Parat har jobbet lenge for å få til en tariffavtale for Servicearbeiderne i Nokas. Det kan godt være at det er tilfelle, men sannheten er at de ansatte har hatt tariffavtale i to år allerede. Nokas skilte ut sine servicetjenester i 2018 og NAF fremforhandlet avtale om å innføre Service og Vedlikeholds overenskomsten. Parat har brukt to år på å finne ut om de skal tilslutte seg eller ikke.

Parat fremstiller det som om de har gjort en kjempejobb med noe som de i realiteten er to år for sent ute med. Det provoserer oss som faktisk har gjort jobben. Hvis NAF også hadde brukt to år på dette, så hadde AFP-rettighetene til mange av de ansatte stått i fare.

I en annen artikkel fra samme kanal kan man lese at HTV i parat er strålende fornøyd den siste krisepakken, som muligens kan sikre økonomien til bedriften og senke skuldrene til permitterte ansatte.

Hun har helt rett i at dette er en god nyhet for bedriften, men det er ingenting i denne krisepakken som gjør situasjonen noe bedre for de ansatte.

p

Cirka halvparten av Nokas sine nå over 1000 permitterte jobber på lufthavn. Vi vet per i dag ingenting om hvor lenge denne krisen vil vare. Vi vet ingenting om når reiserådene vil bli lettet på og heller ikke hvilket tempo det vil skje i. Det er likevel rimelig å anta at luftfart vil henge igjen en stund etter alle andre. Andre land har mye større problemer enn Norge akkurat nå, og det er derfor rimelig å tro at flyplass vil ha en tregere tilbakekomst enn øvrigheten.

Slik det er i dag, kan man permittere ansatte i inntil 26 uker. Etter dette må man ta ansatte tilbake i jobb eller si opp arbeidsforholdet. Arbeidsmandsforbundet står sammen med flere andre LO-forbund og krever at permitteringsperioden må økes til 52 uker som den var før. Det er et viktig arbeid og vil kunne være med på å forhindre at vi får masseoppsigelser på flyplass i uke 27.

Både Parat og NAF er arbeidstakerorganisasjoner som skal jobbe for sine medlemmer. Der den ene markedsfører seg hovedsakelig ved å være politisk uavhengig og billigere, står den andre på verdier som felleskap, dugnad og solidaritet.

Min mening kort oppsummert?

Du får det du betaler for og ikke noe mer.

Warning