JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

Russiske kapteiner på norske skip: Norske myndigheter har hjemmel til å stanse praksisen

SIKKERHETSRISIKO: Russiske kapteiner på norske skip kan utgjøre en sikkerhetsrisiko i en krig, mener advokat Terje Hernes Pettersen. (Illustrasjonsbilde)

SIKKERHETSRISIKO: Russiske kapteiner på norske skip kan utgjøre en sikkerhetsrisiko i en krig, mener advokat Terje Hernes Pettersen. (Illustrasjonsbilde)

Lise Åserud / NTB

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no
Kan Norge i en kritisk situasjon regne med å få kontroll over den norske flåten?

I et oppslag i Aftenposten 27.5 fremkommer at 112 russiske kapteiner og 20 kinesiske kapteiner fikk dispensasjon for å føre skip i NIS-registeret i perioden 1.1.23 til 16.5.24.

Praksisen får sterk kritikk fra PST. Sjømannsforbundets leder Kurt Inge Angell uttalte med rette at praksisen i ytterste konsekvens kan sette nasjonens sikkerhet i fare.

I Norsk Sjømannsforbunds høringssvar 15. april i år til Justisdepartementets omfattende høring om arbeidsplikt i krig, stilte forbundet seg kritisk til disse dispensasjonene.

Vi viste også til at det kun er norsk kaptein på om lag 200 av NIS-flåtens ca. 730 skip, til tross for at hovedregelen i forskrift er norsk kaptein.

Sjømannsforbundet stilte spørsmål om Norge i en kritisk situasjon kan regne med å få kontroll over den norske flåten med en slik praksis.

I den samme høringen uttalte også Sjøfartsdirektoratet i sitt høringssvar (datert 9.4) at det ikke er gitt hvor lojaliteten til utenlandske sjøfolk vil ligge i krig: Vil den ligge hos Norge som flaggstat, eller til sitt hjemland?

Direktoratet påpekte også helt korrekt at høringsnotatet fra Justisdepartementet ikke «diskuterer sikkerhetshensyn ved å bruke andre lands borgere» på norske skip.

I en artikkel i Aftenposten 29.5.2024 er en rekke politikere på Stortinget med rette kritiske til praksisen med å gi dispensasjon til statsborgere som utgjør en alvorlig sikkerhetstrussel mot Norge.

Samme dag fremmet FrP et Dok.8 forslag om at Stortinget skal pålegge regjeringen «å stanse muligheten for å gi dispensasjoner fra nasjonalitetskravet fra land som utgjør en sikkerhetsrisiko for Norge».

 I artikkelen fra 27.5 uttalte Sjøfartsdirektoratet (v/Aarhus) at Sjøfartsdirektoratet ikke har «hjemmel til ikke å innvilge en dispensasjon hvis kravene i regelverket er oppfylt», noe som kan oppfattes som at direktoratet ikke har hjemmel til å stanse dispensasjonene til bl.a. russiske og kinesiske kapteiner.

Dette mener jeg ikke er en riktig forståelse av gjeldende regelverk. Dispensasjonsparagrafen for kaptein på NIS skip i den såkalte kvalifikasjonsforskriften (§ 87) fastslår nemlig at «Sjøfartsdirektoratet kan ta beredskapshensyn i vurderingen om tillatelse skal gis.»

Å sikre norsk kontroll over norske skip i en sikkerhetspolitisk krise eller krig, er klart et «beredskapshensyn» som vil være saklig å legge vekt på ved behandlingen av dispensasjonssøknader.

Her vil søkerens statsborgerskap være relevant. Praksisen som over mange år er blitt utviklet med å systematisk innvilge dispensasjoner fra hovedregelen om norsk/EØS kaptein, er det etter mitt syn klart hjemmel til å endre i eksisterende regelverk. Denne praksisendringen bør foretas umiddelbart.

Warning
Annonse
Annonse