JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Statssekretæren skryter, togbransjen lider»

Statssekretær Johan Vasara (bildet) er i besittelse av frekkhetens nådegave, skriver lederen i Lokomotivpersonalets Forening Oslo.

Statssekretær Johan Vasara (bildet) er i besittelse av frekkhetens nådegave, skriver lederen i Lokomotivpersonalets Forening Oslo.

Morten Hansen

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no
Støre-regjeringa viderefører høyrepartienes destruktive politikk.

I Klassekampen 9. juli svarer statssekretær Johan VasaraLinn Hernings innlegg 21. juni. Ikke så mye som han svarer Herning, skryter Vasara av regjeringas planer om en gjennomgang av organiseringa av jernbanen.

Hvis det ryddes litt opp i kaoset av selskaper, er det selvfølgelig bra. Men regjeringas innsats til nå gir dessverre liten grunn til optimisme.

I persontogbransjen viderefører Støre-regjeringa høyrepartienes destruktive politikk. Hadde Erna Solberg fått fortsette, ville persontogtrafikken på Østlandet blitt splittet opp i anbudspakke 4 og 5. Nå blir det også oppsplitting, bare at pakkene har byttet navn til Østlandet 1 og 2, og kun Flytoget og Vy får være med i konkurransen.

Dette er den største og mest ødeleggende delen av Solberg-regjeringas jernbanereform. Tidligere anbudspakker har ført til materiellmangel og ineffektiv drift.

Samtidig er dette en relativt liten del av den samlede persontogtrafikken. De fleste steder går også produksjonen omtrent som før. I Kristiansand og Trondheim kjøres de samme togene på de samme strekningene av de samme lokomotivførerne i nye uniformer.

Slik blir det ikke på Østlandet. Det som ikke allerede er lagt ut på anbud, blir delt opp i to pakker, på kryss og tvers av etablerte strukturer. Arbeidssteder må deles opp, og dagsverkene må lages på nytt. Kaoset vi har sett på grunn av oppsplittingen til nå, blir bare småtteri når jernbanereformen nå når lokal- og kortregiontog på Østlandet. Tidligere har både togsett og personell kunnet brukes på kryss og tvers. Med Arbeiderpartiets jernbanereform blir dette umulig.

Statssekretæren påstår at de ansattes organisasjoner selvfølgelig skal involveres – at det går an å til de grader være i besittelse av frekkhetens nådegave. Oppsplittingen av Østlandet i to anbudspakker blei holdt helt skjult for de ansattes organisasjoner fram til én dag før nyheten blei sluppet. Da var opplegget ferdig utformet. Siden har det heller ikke vært noen meningsfull dialog med oss.

Tidligere ministere fra KrF og Frp har faktisk hatt anstendighet nok til møte opp nå de har blitt invitert på våre møter og konferanser, eller i det minste sendt noen fra politisk ledelse i departementet.

Ministeren fra partiet som smykker seg med navnet Arbeiderpartiet, har derimot aktivt unngått dialog med de tillitsvalgte fram til han hadde gjort ferdig forslaget om å ødelegge arbeidsplassen vår.

Dette innlegget sto først på trykk i Klassekampen

Warning
Annonse
Annonse