Debatt
«Styrk samiskopplæringa»
Samiske rettigheter har igjen blitt aktualisert ved høyesterettsdommen som stadfestet brudd på menneskerettighetene mot Fosen-samene, heter det i uttalelsen fra landsstyret i Skolenes landsforbund. Bildet viser demonstranter som kjemper for riving av vindmøllene på Fosen og respekt for menneskerettighetene.
Sissel M. Rasmussen
Vi etterlyser en kraftinnsats for å løfte den samiske skolen og samiskundervisninga.
Samiske rettigheter har igjen blitt aktualisert ved høyesterettsdommen som stadfestet brudd på menneskerettighetene mot Fosen-samene.
Fokus på samisk rettigheter jobbes det med på mange områder for tiden, og fortsatt har vi et utdanningssystem der undervisning på norsk og samisk ikke er jevnbyrdig.
Vi vil da spesielt trekke fram den store mangelen på læremidler på samisk, både digitale og trykte.
Staten har forpliktet seg etter opplæringslovens § 6-2, samt samelovens § 3-8, til å gi samiske barn undervisningstilbud på samisk og i samisk.
Samiske barn over hele Norge har behov for samiskundervisning. Lærere må bruke mye tid til å tilpasse utdaterte og ikke oversatte læremidler, og nye læreverk på samisk utvikles ikke raskt nok.
Forlagene må hente inn kompetanse fra samisklærere, som igjen gjør at mangelen på lærere ved de samiske skolene øker.
Mange samiske barn i Norge bor utenfor samiske kommuner og har ikke mulighet til å få undervisning i samisk på sin nærskole. Disse har rett til fjernundervisning.
En uønsket konsekvens av dette er at elevene går glipp av det sosiale med å lære seg språket og det blir vanskeligere for dem å ta språket i bruk.
Regjeringas forslag til ny opplæringslov har nå med at en del av opplæringen i samisk skal tilbys i et samiskspråklig miljø dersom det er nødvendig for at opplæringen skal være pedagogisk forsvarlig.
Det må gjøres noe vesentlig for å løfte den samiske skolen og samiskundervisninga.
Lærere må få tilbake tiden sin til å drive undervisning, i stedet for å produsere undervisningsopplegg og oversette norske undervisningsopplegg.