JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Vi kan like det eller ikke, men faktum er at olje og gass har mye høyere lønnsomhet og energi i seg enn fornybare energikilder, skriver Kjell Werner.

Vi kan like det eller ikke, men faktum er at olje og gass har mye høyere lønnsomhet og energi i seg enn fornybare energikilder, skriver Kjell Werner.

Equinor

Kommentar

Tyskland trenger mye mer gass. Equinor stiller opp

Den norske gassen er gull verdt. Og det på flere måter.
03.01.2024
14:24
09.01.2024 11:34
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

I opptakten til julefeiringen ble det skrevet historie i Berlin. Norske Equinor og tyske Sefe undertegnet en kjempestor gasskontrakt.

De neste 15 årene skal Equinor levere norsk gass til en verdi av 585 milliarder kroner. Energien fra denne gassen tilsvarer to tredeler av den norske strømproduksjonen.

I tillegg er det inngått en intensjonsavtale om salg av hydrogen i stor stil fra 2029 til 2060. Her det snakk om hydrogen med lavt karbonavtrykk.

«Dette er et svar på Europas behov for langsiktig og pålitelig energiforsyning, samtidig som det åpner en mulighet for avkarbonisering av industri i stor skala», sa konsernsjef Anders Opedal i Equinor da avtalen ble undertegnet 19. desember.

Det hører med til bildet at statsminister Jonas Gahr Støre hyllet gassavtalen da han hadde oppsummerende pressekonferanse i Oslo samme dag. Støre innrømmet at han egentlig kunne ha tenkt seg å være i Berlin i stedet, men han valgte klokelig å holde fast på møtet med norsk presse.

Den norske gassen er gull verdt. Og det på flere måter. Tyskland trenger mye gass, og gass er en god overgangsløsning i det grønne skiftet.

Gass er nemlig mye bedre for klodens klima enn både kull og olje. Gass kan også brukes til å produsere hydrogen, som har den fordelen at det gir null CO2-utslipp ved forbrenning.

Og dersom Equinor lykkes med planene om å kombinere hydrogenproduksjon med CO2-fangst og lagring, kommer klodens klima enda bedre ut.

Tyskland er ille ute. I kjølvannet av Russlands invasjonskrig i Ukraina sørget Vladimir Putin å strupe salget av russisk gass til Europa.

Tyskland ble hardest rammet siden landet hadde gjort seg svært avhengig av russisk gass. Her kom Norge inn som en reddende engel, via selskapene som produserer gass på norsk sokkel.

I fjor leverte Equinor 37 prosent av Tysklands samlede gassbehov. Og nå kommer altså den nye gassavtalen på toppen av dette. Dette gassvolumet skal riktignok ikke bare gå til Tyskland, men også leveres til Nederland og Storbritannia.

For å gjøre bildet komplett bør det nevnes at Equinor (som da het Statoil) har hatt et sterkt energisamarbeid med Tyskland siden oppstarten av norsk gasseksport i 1977.

Nå er situasjonen at verden er i en klimakrise som det haster å gjøre noe med. Men både eksperter og politikere strides om hva som er gode løsninger, på kort så vel som lang sikt.

Det er relativt bred politisk enighet i Norge om at veien videre er å utvikle, ikke avvikle, den norske olje- og gassproduksjonen.

Verden vil trenge olje og gass i flere tiår framover. Derfor bør ikke Norge stoppe å lete etter petroleumsressurser på norsk sokkel. Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet er patente partier i så måte.

Norge har mye energi å hente på å oppgradere og modernisere eksisterende vannkraftverk. Videre må det satses massivt på mer på fornybar energi, først og fremst i form av vindkraft og solenergi.

Den fornybare energien må bygges på skuldrene av olje- og gassindustrien, ved å utnytte kompetansen og kapitalen i denne næringen.

Vi kan like det eller ikke, men faktum er at olje og gass har mye høyere lønnsomhet og energi i seg enn fornybare energikilder.

Equinor illustrerer dette med følgende eksempel: Hver femte dag seiler det ut et skip med gass fra Hammerfest. Energimengden på dette skipet tilsvarer Drammens årlige forbruk av elektrisk energi. Tysklands 1539 havturbinder bruker 14 dager på å produsere den samme mengden elektrisitet.

Mesteparten av verdens transport, oppvarming og strømproduksjon skjer med fossil energi. Den fornybare elektrifiseringen av kloden går dessverre i sneglefart.

Den norske elbilparken er et godt forbilde, men dette blir bare en ørliten dråpe i den globale sammenhengen. Olje og gass blir derfor avgjørende for å dekke verdens energibehov, som jo er ventet å øke i takt med forventet befolkningsvekst og økt levestandard.

Det er etterspørselen etter olje og gass som er problemet, ikke produksjonen.

Derfor vil det være naivt av Norge å ensidig strupe produksjonen på norsk sokkel, for andre land står klare til eventuelt å overta dette markedet.

Vi må ikke glemme at olje og gass trengs for å produsere mange av de varene og dingsene vi kjøper eller omgir oss med. Dingser som mobiltelefoner, datamaskiner og tannbørster – bare for å nevne noen.

Og hvor mye plast er det ikke i en moderne bil? Til og med vannbasert maling inneholder stoffer som stammer fra olje. Det positive er at produksjonen av slike produkter nå er i ferd med å bli utslippsfri.

Virksomheten på norsk sokkel gir store utslipp av CO2 siden de fleste plattformene fortsatt drives med små gasskraftverk.

Elektrifisering av sokkelen er derfor et viktig klimatiltak. Det store Johan Sverdrup-feltet er allerede nærmest utslippsfritt, takket være strøm fra land.

Men en storstilt rensing på sokkelen er avhengig av at det blir produsert mye mer fornybar strøm i Norge. Vindkraft til havs er naturlig nok det mest nærliggende.

Målet må være at hele sokkelen blir elektrifisert innen 2050.

Dette blir av mange karakterisert som symbolpolitikk, begrunnet med at den sparte gassen i stedet blir brent av kundene. Men elektrifisering på sokkelen er enkelt sagt som å kjøpe en elbil. Selv om bensinen fortsatt er tilgjengelig i markedet, blir utslippet fra bilkjøringen borte.  

Tilbake til Tyskland: Norsk gass er ikke bare et effektivt klimatiltak og en håndsrekning til tyskerne. Gasseksporten er også et sikkerhetspolitisk forsvarsverk i en situasjon hvor Russlands krigføring i Ukraina utgjør en trussel mot Europa.

Vladimir Putins uforutsigbarhet må heller ikke undervurderes.

03.01.2024
14:24
09.01.2024 11:34



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Det blir ny lønn for arbeidsfolk etter påske. Frontfaget har frist på seg til å 1. april om å bli enige.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får elektrikeren jobben tilbake

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder