Uttalelse
Vi sier nei til EUs jernbanepakker
Blir jernbanepakke 4 stående blir det ikke norske folkevalgte, men EU som bestemmer hvordan norsk jernbane skal driftes og organiseres videre, skriver Norsk Lokomotivførerforbund. (Illustrasjonsfoto)
Ole Palmstrøm
I over 20 år har EUs jernbanepolitikk, godt hjulpet av norske politikere, lagt til rette for å stykke opp den offentlige eide jernbanen vår.
Jernbanepakke 1, 2, 3 og 4 har kommet som perler på ei snor og resultatet av årelang diktering fra EU viser seg nå svært tydelig.
Vi ser hardere press på overenskomster og avtaler, ansvarspulverisering, tapte stordriftsfordeler, fagmiljøer i oppløsning og et utall direktører med lite relevant kompetanse, men med et ekstremt generøst lønnsnivå.
Jernbanepakke 4 var den siste pakka i rekka.
Et knapt flertall i Stortinget stemte pakka igjennom den 1. juni 2021 og lot med det persontogmarkedet bli styrt av et hensynsløst profittjag ved bruk av tvunget anbud.
Tvungen konkurranse siden EUs andre jernbanepakke i 2007 har gitt gods på bane dårligere vilkår.
Med pakke 4 overføres også sikkerhetsspørsmål fra nasjonal myndighet i Statens jernbanetilsyn (SJT) til det overnasjonale Europeiske Jernbanebyrået ERA.
Den fjerde pakka er selve kronen på verket – full liberalisering av jernbanen både på persontog og godstog. Samfunnsoppdraget er en saga blott.
Blir denne siste pakka stående blir det ikke norske folkevalgte, men EU som bestemmer hvordan norsk jernbane skal driftes og organiseres videre.
NLF vil kjempe for en helhetlig, offentlig eid og drifta jernbane, en jernbane som er organisert for samfunnets og folkets beste!
Vi sier nei til EUs jernbanepakker.
Ut av EØS!