JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Vi vil sosial dumping og useriøse aktører i transportbransjen til livs»

Totalt ble det avdekket over 25 000 brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene i 2022. En slik situasjon er helt uholdbar, skriver Jon-Ivar Nygård. (Illustrsjonsfoto)

Totalt ble det avdekket over 25 000 brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene i 2022. En slik situasjon er helt uholdbar, skriver Jon-Ivar Nygård. (Illustrsjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Med mer kontroll og tilsyn skal det bli enda vanskeligere å drive ulovlig transportvirksomhet.

Alle arbeidstakere i Norge skal ha trygge arbeidsplasser og gode lønns- og arbeidsvilkår. Også i transportbransjen.

Men i transportsektoren ser vi dessverre at mange arbeidstakere har for dårlige vilkår. Vi tar nå viktige grep for å få de useriøse aktørene bort fra norske veier. 

I høst la regjeringen fram en egen handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Planen inneholder 39 tiltak, som sammen skal bidra til å fremme seriøsitet i transportbransjen, like konkurransevilkår mellom næringsaktørene og sørge for at de som jobber i transportsektoren har trygge arbeidsplasser og arbeidsvilkår i tråd med norske standarder og verdier.

Det haster med å få bedre arbeidsvilkår i transportsektoren. Spesielt gjelder dette for varebilsjåførene.

Politiet og øvrige kontrolletater har avdekket kriminalitet i varebilbransjen, blant annet arbeidslivskriminalitet, og vi har hørt flere historier om høyt arbeidspress og lange arbeidsdager for mange varebilsjåfører i Norge. 

I en ny rapport fra senteret for arbeidslivskriminalitet i Oslo og omegn, kommer det fram at hvert tredje varebilselskap bryter arbeidsmiljøloven. De har blant annet avdekket betydelige mengder svart arbeid, indikasjoner på trygdesvindel og utnyttelse av sårbare arbeidstagere.

I 2022 kontrollerte Statens vegvesen til sammen 224 transportbedrifter for brudd på kjøre- og hviletid. Totalt ble det avdekket over 25 000 brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Å bryte reglene for kjøring og hvile gir ikke bare dårlige arbeidsforhold for sjåførene og vanskelige konkurranseforhold i næringen. Det gir også dårlig trafikksikkerhet for alle som ferdes på norske veier.

En slik situasjon er helt uholdbar. Vi jobber nå med oppfølging av alle punktene i handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren.

Som et ledd i oppfølgingen, satte regjeringen i statsbudsjettet for 2023 av 40 millioner kroner til Statens vegvesen.

Nå brukes noen av disse midlene til å ansette 35 personer som skal jobbe med kontroll og tilsyn i Statens vegvesen. Flere av disse stillingene er allerede lyst ut.

I løpet av våren skal minst 32 av de nye 35 medarbeiderne ansettes rundt om på trafikkstasjoner i hele landet.

Blant annet i Fauske, Molde, Tønsberg, Odda, Lærdal, Lanner, Lillestrøm, Lillehammer, Kongsvinger, Tynset, Steinkjer, Åndalsnes, Gjøvik, Billingstad, Stavanger, Drammen, Ørje og Jessheim.

Vi vil sosial dumping og useriøse aktører i transportbransjen til livs.

Med mer kontroll og tilsyn skal det bli enda vanskeligere å drive ulovlig transportvirksomhet. 

Annonse
Annonse