Debatt
Ville du droppet tannpussen for barna? Hvorfor droppe lesingen?
500 000 nordmenn har så svake leseferdigheter at de ikke forstår mer kompliserte tekster enn en brosjyre som beskriver hvor de kan finne bysykler.
Sissel M. Rasmussen
Saken oppsummert
Svake leseferdigheter påvirker læring og muligheter i arbeidslivet.
Sosialpedagog og forfatter
Lektor og forfatter
Leder i Forfatterforbundet og forfatter
Vi passer på tannpuss. Morgen og kveld, dag etter dag, året rundt. Vi forstår at det er en viktig investering i barns helse.
På samme måte skulle vi ønske at høytlesing ble sett på som en like viktig for hjernens utvikling og barns muligheter til læring, samfunnsdeltakelse og en trygg framtid.
Bygger hjernens nettverk og bibliotek
Inne i hjernen foregår det hardt arbeid når et barn blir lest for. Lyder skal tolkes og forståes og bli til ord. Ordene skal tolkes og forståes og bli til bilder. Bildene skal tolkes og forståes og gi mening.
Fortellinger vekker følelser, og følelsessenteret i hjernen hjelper barnet til å knytte emosjon og språk sammen. Det betyr at når vi leser høyt for barn, vil de etter hvert forstå sammenhengen mellom ord og betydning på et dypere plan.
Fordi skriftspråket er mer variert og benytter andre ord enn det som er vanlig i hverdagsspråket vil barnets ordforråd utvides. Høytlesing hjelper barnet til å forstå komplekse setninger og bygger et rikere ordforråd.
De som blir lest for som barn har et ordforråd på 50–60 000 ord, mens de som ikke blir lest for ender med 16–17 000 ord. Hva gjør det med muligheter for å uttrykke seg og delta i samfunnet?
Hver gang et barn hører et nytt ord eller lærer et nytt begrep dannes nye nevrologiske forbindelser i hjernen. Slike synapser kan vi kalle språkveier, og de er grunnleggende viktige når barnet skal begynne å lese selv.
Forestillingsevne, emosjonell intelligens og konsentrasjon
Hver gang barnet blir fortalt en historie, skapes indre bilder.
Disse mentale bildene er individuelle og unike og barnets hjerne jobber på høyt nivå for å tenke, forestille seg og bruke informasjon til å skape bildene. Dette er skikkelig hjernetrim.
Når vi leser høyt, deler vi følelser og stemninger gjennom stemmen vår og vi kan når som helst stoppe opp i en tekst og snakke om den. Slik lærer barnet å gjenkjenne og forstå følelser – både hos seg selv og hos andre.
Dette trener opp empati og evnen til emosjonell regulering – verktøy som er gull verdt både i barndommen og når de små skal ut i verden.
Når barnet lytter til en historie, må hjernen holde fast i sammenhenger, huske detaljer og vente på hva som skjer. Dette øker arbeidshukommelse og mental utholdenhet. En ferdighet som er avgjørende for all senere læring.
Hvorfor skal vi lese høyt for barna?
Ferske målinger viser nedgang i lesekompetansen til tiåringene og fagfolk sier med klare stemmer at ungene våre trenger hjelp.
Det fortelles om utålmodige barn, ukonsentrerte barn og barn som har vansligheter med å forstå beskjeder på grunn av språklig tilkortkommenhet.
Barna trenger oss. Ikke flere spill eller sosiale medier eller tekniske hjelpemidler. De behøver en nær voksen og en god bok.
Hva når vi blir voksne?
I følge PIAAC2-undersøkelsen har omtrent 500 000 nordmenn mellom 16 og 65 så svake leseferdigheter at de ikke forstår mer kompliserte tekster enn en brosjyre som beskriver hvor de kan finne bysykler.
Det laveste nivået er begrenset til å forstå en enkel SMS, og utgjør ca. 200 000 personer.
Svake leseferdigheter påvirker læring og muligheter i arbeidslivet, det gjør folk sårbare for desinformasjon og begrenser demokratisk deltakelse. Og det er et stort tabu. De færreste liker å innrømme at lesing er vanskelig.
LO, Forfatterforbundet, Stiftelsen Lese, Spekter og Virke har gått sammen om å starte et leseløft i arbeidslivet, der arbeidsplasser får besøk av forfattere som leser høyt i lunsjen, og snakker om bøker for å inspirere flere voksne til å finne bøker de liker.
Forskning viser at lystlesing er det som skal til for å lese mer. Og mengdelesing fører naturlig nok til økte leseferdigheter.
Inspirasjon til høytlesing
Ta lesingen på like stort alvor som tannpussen. Du ville ikke overlatt den til barna.
Hvis du vil ha mer inspirasjon til lesing, kom på Folkets hjørne 3. desember klokka 19, og møt forfattere som forteller mer om høytlesing for barn – og gir deg tips om bøker som egner seg til å lese sammen.
Nå: 0 stillingsannonser

