Du skal vite hva banksjefen tjener
Finansministeren vil at lønninger og bonusutbetalinger i banker og meglerhus offentliggjøres for alle kundene.
SV-leder og finansminister Kristin Halvorsen mener lønns- og bonusordningene i norske banker og meglerhus er for høye, og vil at næringen viser sosial intelligens.
– Jeg tror at det er et konkurransefortrinn for de bankene som viser et snev av sosial intelligens, for her har det vært mange overbetalte folk over lengre tid, det er helt hinsides å fortsette med et slikt lønnsnivå, sier Halvorsen.
Forbrukerne sjekker som oftest rentenivå og andre betingelser når de velger sin bank. Finansministeren tror at spørsmålet om hvordan banklederne er avlønnet også har interesse for kundene.
Bredside
Halvorsen kom med sin bredside mot norske bank- og meglerledere etter et møte der hun sammen med statsminister Jens Stoltenberg (Ap), næringsminister Sylvia Brustad (Ap) og kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) møtte ledere fra noen av de største norske virksomhetene. Her ble de orientert om hvordan virksomhetene blir rammet av den internasjonale finanskrisen.
Bankene offentliggjør banksjefenes ansettelsesvilkår i sine årsmeldinger, men finansministeren mener at informasjonen må gjøres enklere tilgjengelig for bankkundene. Hvordan dette skal gjøres vil Halvorsen komme tilbake til. En måte er at bankene legger ut denne informasjonen på sine nettsider, en annen løsning er at opplysningene om lønn og bonus legges ut på Finansportalen.
Kyss katta
Tirsdag ble det kjent at konsernsjef Rune Bjerke i DnB NOR ga ti millioner i bonus til konsernledelsen for 2008. Den delvis statseide banken har samtidig hatt stor nytte av de statlige krisepakkene.
– En del av disse gutta kommer med pekefingeren overfor oss og sier at nå må vi være kostnadseffektive i offentlig sektor. Der jobber det damer som har årslønner på under 300.000 kroner. Da har jeg lyst til å si til dem, kyss katta og gjør jobben deres selv, sier Halvorsen.
Hun er overbevist om at mange bankkunder ønsker å vite hva bankene betaler for ulike tjenester, for det henger sammen med kostnadene kundene må betale. (NTB)