Hvordan unngår jeg problemer når sjefen min sitter langt unna der jeg jobber?
Ekspert Arne Bernhardsen svarer.
Colourbox
Spørsmål: Vi er i gang med omstillinger som vil bety at mange vil bli sittende geografisk langt unna sin leder og faggruppe. Hva er risikomomentene ved fjernledelse, og hvordan skal vi sikre at det ikke fører til unødvendig helsebelastning?
Svar: Et interessant spørsmål som fortjener mer plass enn et lite svar i denne spalta. Men jeg skal forsøke å skrive noen overordnede linjer om det. Det er ikke sikkert at det er så stor forskjell på fjernledelse eller stedlig ledelse. Mange har vel opplevd å ha en fjern leder som sitter i rommet ved siden av?
p
Det er både positive og negative sider ved fjernarbeid og fjernledelse. Det kan være positivt at de fjernledede utvikler mer sjølstendig oppgaveløsning, de får konsentrert seg om å utføre oppgavene uten å bli forstyrret av kolleger og en veldig tilstedeværende leder. Fjernledelse åpner for noen særlige punkter for oppmerksomhet:
Noen arbeidstakere søker lederstøtte, mens andre er mer sjølstendige. Alle skal ha et forsvarlig arbeidsmiljø og ha en ledelse som er tilrettelagt for seg.
Kommunikasjonen ved fjernledelse må planlegges og systematiseres bedre. Det trengs kanskje nye kanaler for informasjonsutveksling. Da må man sørge for at alle får tilstrekkelig opplæring og øvelse i bruken av dem.
Ledelse må være grunnlagt på tillitsfull mål- og resultatstyring. Fjernledelse med hovedvekt på kontroll vil virke negativt på arbeidstakernes oppgaveløsning og føre til demotivasjon og lav effektivitet.
Leder må ha hyppigere planlagte møter med den fjernledede, også for å kunne fange opp mistrivsel, stress eller underorganisering. Sjøl om man holder skype-møter, vil ansikt–til–ansikt-møter være helt nødvendig for å sikre nødvendige sosiale forhold. Det vil som oftest være færre fjernledede per fjernleder, ledelsesoppgavene blir annerledes og i noen grad mer ressurskrevende, som mer reising, oppfølging etc.
Fjernleder må også ha kontroll på det fysiske arbeidsmiljøet, det er ikke bare opp til arbeidstakeren å sørge for nødvendig kontorutstyr.
Samtidig er det helt sentralt å opprettholde demokratiet og bedriftskulturen, og ikke minst de fjernlededes faglige utvikling og sosiale tilhørighet. Dette kan løses, men da må dere ha kunnskap og utvikle bevisste strategier for det.