JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skal kunden få lov å være frekk?

colourbox.com

SPØRSMÅL: Vi har noen dårlige opplevelser i butikken. Noen kunder, særlig en, er direkte ufin mot flere av jentene. Det går på utseendet, hvor mørke de er og det er svært nedlatende. Noen ganger klart rasistisk. Kan vi nekte å betjene kunden? Hva når vi er alene på jobb?

SVAR: Et kjempeviktig spørsmål! Sånt skal vi ikke oppleve på jobben. Det skal ikke være «påregnelig» som del av kundebehandling. Her blir vår personlige integritet satt på prøve.

Det er forbudt å diskriminere på bakgrunn av kjønn, etnisitet, seksuell legning, religion, nedsatt funksjonsevne m.m. i Norge. Som kunde har man rettigheter til å få handle uten å bli diskriminert, men det er ingen kunderettighet å forulempe butikkansatte.

Det vil alltid være arbeidsgiver (eller den som i arbeidsgivers sted leder virksomheten) som skal se til at de ansatte slipper å oppleve sånne forhold. Og om det likevel skjer, se til at situasjonen opphører.

Dette er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 4-3 som omtaler både verdighet og integritet, vern mot trakasseringer og annen utilbørlig opptreden, og beskyttelse mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre.

I tillegg er det en bestemmelse i aml § 4-1, tredje ledd om at det skal vurderes særlige tiltak dersom det er alenearbeid med risiko for uheldige belastninger.

I praksis vil dette bety at dere sammen med ledelsen skal identifisere risikofaktorer, sette en felles grense for hva som akseptabelt, og bli enige om hva som skal gjøres når situasjoner oppstår. De handlingene dere blir enige om, skal uten unntak gjelde alle.

JOBB, LØNN OG RETTIGHETER - HER FÅR DU SVAR

I noen butikker er de blitt enige om at den som blir utsatt for trakassering, trekker seg ut av situasjonen, melder fra til lederen på jobb, som så geleider kunden ut av butikken med klar melding om at dette er uforenlig med å handle hos dem. Om man er alene på jobb, er dette sjølsagt vanskelig. Det må dere finne ut av.

Jeg har fått høre at i en butikkjede kan en kunde som blir vist ut av butikken/eller irettesatt på grunn av rasistiske utsagn, klage skriftlig på den butikkansatte. Alle kundeklager blir honorert med gavekort, og det er den ansatte som ble trakassert, som må møte kunden, si unnskyld og overrekke gavekortet. Tro det om dere vil!

Heldigvis er de fleste kunder vanlige folk. Kanskje vi ålreite kunder skal se til å stoppe rasister i våre butikker? Klart og tydelig melde fra at sånt vil vi ikke ha noe av.

Arne Bernhardsen,

kurs- og foredragsholder om arbeidsmiljøspørsmål

Arne Bernhardsen.

Arne Bernhardsen.

Sissel M. Rasmussen

(Denne saken ble først publisert i LO-Aktuelt 11/18)

Warning
Annonse
Annonse