Nedbemanning
30 ansatte berørt av Postens kutt på Fauske
Tillitsvalgte kjempet for en annen løsning.
Tillitsvalgt Judith Olafsen sier de forsøkte å spille inn et forslag om en delt løsning, uten å bli hørt.
Eirik Dahl Viggen
Saken oppsummert
alf.ragnar.olsen@fagbladet.no
Det sier Judith Olafsen, leder i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Posten Bring endrer struktur i Nordland. Pakkeproduksjonen på Fauske flyttes til Mo i Rana, og 30 ansatte berøres av kuttene.
Posten Bring har gjennom flere år arbeidet for å tilpasse terminalstrukturen til endrede markedsbehov, ikke minst som følge av digitaliseringen og et fallende brevvolum.
– Vi har i dag en velfungerende pakketerminal og viktig infrastruktur på plass i Mo i Rana. Dette skal vi nå utnytte enda bedre. Mo i Rana vil bli en av våre viktigste pakketerminaler i Nord-Norge med ansvar for Helgeland- og Salten-området. Dagens terminal vil bli oppgradert, kapasiteten økes og aktivitetsnivået heves og vi vil skape et større og mer robust fagmiljø, sier regiondirektør i region nord, Thomas Henriksen i Posten Bring.
Berører mange arbeidsplasser
Terminalen i Mo i Rana vil ta over ansvaret for all pakkeproduksjon innen siste halvdel av 2026, opplyser Posten Bring.
Regional fagforeningsleder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge sier terminalen på Fauske har måttet tåle stillingskutt i flere runder, og at nyheten om flytting av pakkeproduksjonen rammer tungt.
– Flyttingen berører mange arbeidsplasser hos Posten på Fauske. Vi snakker om 19 årsverk og cirka 30 ansatte som berøres direkte. Dette kommer på toppen av sentralisering og flytting av kjørekontoret fra Fauske som nylig er iverksatt. Der var det 13 berørte stillinger, sier Olafsen.
– Det er tunge dager på Fauske-terminalen nå, sier Judith Olafsen.
Eirik Dahl Viggen
Posten har over lengre tid planlagt en ny postterminal i Salten. Etter lokaliseringsdebatt falt valget på bygging i Bodø. Fauske kommune forsøkte å løfte sentraliseringssaken opp på den politiske dagsordenen nasjonalt. Uten hell.
Men planene om ny terminal i Bodø er imidlertid nå lagt på is – i hvert fall her og nå. I pressemeldingen om den nye strukturen uttaler Posten følgende:
– Vi står midt i en krevende omstilling, og strukturen for fremtidens brevnett er fortsatt usikker. Derfor er det viktig for oss å utnytte eksisterende kapasitet og infrastruktur best mulig. Terminalen i Mo i Rana er godt egnet til å ta på seg denne oppgaven, og denne løsningen innebærer at vi kan ta nødvendige grep uten store investeringer i nye bygg og anlegg, forklarer regiondirektør Thomas Henriksen.
Kjempet for en annen løsning
Tillitsvalgt Judith Olafsen sier de forsøkte å spille inn et forslag om en delt løsning i drøftingene.
– Vi foreslo at pakkene til region 80 kunne flyttes til Bodø, mens pakkene til region 81 og 82 kunne produseres i Mo i Rana. Da ville vi kunnet redde noen stillinger i Salten-regionen, og Posten-konsernet ville spart kostnader. Men slik ble det dessverre ikke, sier hun.
Omstillingen innebærer at deler av virksomheten ved terminalen i Fauske flyttes, slik Posten Bring tidligere har kommunisert. Samtidig vil Posten Brings virksomhet i Bodø styrkes.
Istedenfor å bygge en ny terminal vil dagens terminal i Bodø bli oppgradert, og de får samtidig tilført flere nye stillinger og nye arbeidsoppgaver.
Kjørekontor, godsproduksjon og transport flyttes fra Fauske til terminalen i Bodø i løpet av 2025. Distribusjonsenheten med postbud som utfører brevombæring vil fortsatt holde til i Fauske.
I forbindelse med beslutningen har det vært tett dialog med tillitsvalgte, opplyser Posten Bring.
– Det jobbes med gode løsninger for alle berørte ansatte, bekrefter regiondirektør Henriksen.
Judith Olafsen sier hun og øvrige tillitsvalgte i tida fremover vil legge opp til stor tilstedeværelse på Fauske, slik at alle skal få god veiledning i denne tunge tiden.
– Alle skal få svar på de spørsmål som naturlig nok nå melder seg, og veiledning i forhold til hvilke muligheter og rettigheter de har i forhold til omstillingen og eventuelt annet arbeid i Posten Bring-konsernet, sier hun.


Nå: 0 stillingsannonser