Luftfart
Bryter norsk lov – flyr for Posten i Norge
Nå lover det polske flyselskapet SprintAir å rydde opp.
FRAKTER POST: SprintAir er innleid av Posten for å drive flyfrakt av post og gods i Norge. Her i forbindelse med bakkeopphold på Tromsø Lufthavn Langnes.
Norsk Flygerforbund/Simen Follesø Røiseland
Saken oppsummert
alf.ragnar.olsen@fagbladet.no
Luftfartstilsynet har slått fast at SprintAir har manglet rutiner for HMS og brutt norsk arbeidsmiljølov i sitt oppdrag som underleverandør for Posten i Norge.
Nå sier flyselskapet at de vil gjøre det som er nødvendig for å tette avvikene.
Se hele svaret lenger nede i saken.
Fagbladet har omtalt saken i flere artikler.
Det var i fjor høst Norsk Flygerforbund varslet om kritikkverdige arbeidsforhold og mulig brudd på norsk lov i flyselskapet som flyr på anbud for Posten.
Flygerforbundet ble kontaktet av en SprintAir-pilot som fortalte om kritikkverdige og potensielt ulovlige arbeidsforhold. De koblet inn Luftfartstilsynet i saken, og sammen med varselet overleverte de dokumentasjonen de hadde fått fra piloten.
SprintAir hevdet overfor Fagbladet at de drev i tråd med norsk lov og praksis. Det var altså ikke Luftfartstilsynet enig i.
Påviste brudd
Etter lang tid med undersøkelser, er konklusjonen klar.
Luftfartstilsynet har påvist at selskapet ikke oppfyller grunnleggende krav i arbeidsmiljøloven og HMS-regelverket for sin virksomhet i Norge.
Tilsynet påpeker at selskapet må endre praksis og anerkjenne flygerne som faste arbeidstakere med sine rettigheter.
– Viktig seier
Hos Norsk Flygerforbund er Stian Larsen glad for konklusjonen som nå foreligger.
Han har klare forventninger til statseide Posten Bring AS som SprintAirs oppdragsgiver.
– Dette er en viktig og prinsipiell seier i kampen for anstendige arbeidsforhold i norsk luftfart, sier han.
Larsen er tilfreds med at Luftfartstilsynet har fulgt opp forbundets bekymringsmelding og gjennomført en grundig kontroll.
– SprintAir har basert sin norske virksomhet på en modell der flygerne er delvis tilknyttet som selvstendige oppdragstakere, samtidig som de har et ansettelsesforhold gjennom et kontor som har adresse hos et regnskapsbyrå i Oslo, og som ikke har noen reell leder eller organisasjon til å ivareta de ansatte, fortsetter Larsen.
Ap: – Må forholde seg til lover og regler
Tom Einar Karlsen (Ap) som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget er en av dem som har engasjert seg i saken.
Han synes det er trist at en innleid aktør i norsk luftfart har brutt norsk arbeidsmiljølov og HMS-regelverket.
– Luftfartsaktører i Norge må forholde seg til gjeldende lover og regler, og det gjelder selvsagt også statseide selskap og de som leverer tjenester til statseide selskap, sier Karlsen.
SprintAir er som kjent innleid av statseide Posten.
Dette sier Posten
Postens kommunikasjonsdirektør Kenneth Pettersen svier i en kort kommentar at Posten har gjennomført sin egen revisjon.
– Vi har som tidligere nevnt funnet noen avvik som følges opp direkte med selskapet. Ut over det har vi ingen kommentarer, skriver han i en e-post.
Posten unnlater å kommentere alvoret i at Luftfartstilsynet har avdekket lovbrudd i forhold til arbeidsmiljøloven, og at den innleide underleverandøren heller ikke har hatt HMS-rutiner som ivaretar helse, miljø og sikkerhet for de ansatte i tråd med norsk regelverk.
Posten har et selvstendig ansvar for å kontrollere at selskapets underleverandører følger norske lover og regler, men har altså ikke avdekket disse manglene og lovbruddene i konsernets egne revisjoner.
Forbundet følger opp
Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans sier de vil følge saken opp overfor Posten Bring-konsernet.
– Våre forventninger til Posten er selvfølgelig at de følger opp de pålegg som selskapet har fått og krever at SprintAir følger norsk lov. Vi vil be Posten om en redegjørelse på saken, sier Øiahals.
Slik er påleggene
Luftfartstilsynet har etter sin kontroll konkludert med at norsk arbeidsmiljølov og utsendingsregelverk gjelder fullt ut for selskapets aktivitet i Norge.
Derfor har nå Luftfartstilsynet gitt SprintAir pålegg der de ber selskapet:
• Klargjøre at flygerne som opererer i Norge, er fast ansatte med tilhørende rettigheter
• Velge verneombud blant de ansatte og sørge for lovpålagt opplæring
• Etablere et fungerende HMS-system i henhold til norsk regelverk
• Dokumentere systematisk oppfølging av arbeidsmiljø og sykefravær
Larsen og Norsk Flygerforbund forventer nå at Posten følger opp saken og stiller tydelige krav om etterlevelse av norsk arbeidslivslovgivning i sine kontrakter – samt at SprintAir innretter seg etter regelverket og gir de ansatte vanlige arbeidstakerrettigheter.
Dette sier SprintAir nå
SprintAirs norske talsmann Sören Gussner sier selskapet vil rette seg etter Luftfartstilsynets pålegg.
– Selskapets ledelse sier de vil rette seg etter Luftfartstilsynets pålegg, og gjøre endringene som er nødvendige for å lukke avvikene.
Ut over det, har de ingen ytterligere kommentarer til vedtaket, skriver Gussner i en e-post.
Det vil i så fall bety at pilotene i selskapet skal anerkjennes som fast ansatte, med fulle rettigheter, slik Luftfartstilsynet påpeker i tilsynsrapporten.


Nå: 0 stillingsannonser