JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sykepenger

Cecilie ble syk. Da startet et økonomisk mareritt

Åtte uker tok det, å få sykepenger fra Nav. I mellomtiden sto frisør Cecilie Holsbøe (28) uten inntekt.
Cecilie Holsbøe er delvis tilbake i jobb. Hun må fortsatt vente lenge på sykepenger.

Cecilie Holsbøe er delvis tilbake i jobb. Hun må fortsatt vente lenge på sykepenger.

Privat

Saken oppsummert

ola.tommeras@fagbladet.no

På FIN frisør i Tromsø er Holsbøe i sving bak frisørstolen, men foreløpig bare i 20 prosent jobb. Sykemeldingsgraden hennes skal øke med ti prosent hver måned mens hun trener seg opp igjen etter skade.

Det er mildt sagt utfordrende for økonomien.

Personøkonomien kollapser

Holsbøe er blant arbeidstakerne som ikke får sykepenger forskuttert av arbeidsgiver. 

Det betyr at når arbeidsgiverperioden på 16 kalenderdager er over, så må hun selv søke og vente på sykepenger fra Nav.

Når saksbehandlingen i Nav da kollapser, gjør personøkonomien det samme. Holsbøe slaktet sparekontoen for å holde hodet over vann i påvente av saksbehandling.

Dette er problemet

De fleste, om lag 70 prosent av arbeidstakerne, får sykepenger forskuttert av arbeidsgiver. De merker ikke eventuelle forsinkelser i Nav.

På mange mindre arbeidsplasser får arbeidstaker sykepenger direkte fra NAV etter søknad, når arbeidsgiverperioden på 16 kalenderdager er over.

Måtte vente åtte uker

Hun fikk bakoversveis da hun ringte Nav i juni.

– Jeg fikk opplyst at det ville ta åtte uker før de hele tatt hadde tid til å se på søknaden, forteller hun.

– Heldigvis hadde jeg en sparekonto å tære på.

Nav bekrefter overfor Fagbladet at saksbehandlingstidene fortsatt er for lange. Etaten ble kritisert for det samme i fjor.

Operasjon og fravær

For Holsbøe begynte helsefraværet 10. juni i år. Et to år gammelt brudd i håndleddet meldte seg med smerter og plager. Håndleddet måtte opereres på nytt.

Siden det kreves to hender til de fleste frisøroppgaver, ble operasjonen etterfulgt av langvarig fravær. 

Nå er hun på opptrening og gradvis nedtrapping av sykemelding.

– Fra 10. juni til 26. juni fikk jeg sykepenger av arbeidsgiver. Deretter søkte jeg Nav. Det ble september før jeg fikk penger, forteller hun.

Problemene stoppet ikke der.

På'n igjen hver måned

Siden hun er på opptrening etter operasjonen, må det skrives ut en ny gradert sykemelding hver måned. Målet er å redusere sykemeldingen med ti prosent hver måned inntil hun er i full jobb igjen.

– Jeg må søke på nytt hver gang, sier hun. 

Det er en hodepine, konstaterer hun oppgitt.

– Det betyr ny saksbehandling og ny ventetid. Og det vil gjenta seg hver måned.

Hun understreker at hun synes selve systemet er positivt.

– Systemet er jo egentlig veldig bra så lenge det fungerer. Når det ikke kommer penger, fungerer det ikke, fastslår hun.

Cecilie Holsbøe er på opptrening med gravis økt arbeidsmengde. Det krever ny søknad om sykepenger og ny saksbehandling hver måned.

Cecilie Holsbøe er på opptrening med gravis økt arbeidsmengde. Det krever ny søknad om sykepenger og ny saksbehandling hver måned.

Privat

Holsbøe reddet seg med å ta penger fra sparekontoen. Alternativet ville vært å søke sosialhjelp.

– Men for å søke sosialhjelp, må man dokumentere at det er null på konto. Sparekontoen min måtte i så fall ha vært tom først, påpeker Holsbøe.

– For lang ventetid

Avdelingsdirektør i Nav arbeid og ytelse, Per Morten Svenkerud, innrømmer at tidene for saksbehandling fortsatt er lange, altfor lange. Han forklarer:

– 75 prosent av alle saker går i ny sykepengeløsning. 80 prosent av disse behandles automatisk i løpet av få dager. De sakene vi må behandle manuelt, tar litt lengre tid, skriver han i en epost til Fagbladet.

Ventetid per nå oppgir han å være inntil fem uker.

Litt bedre enn i fjor

– Saksbehandlingstiden er for lang på enkelte ytelser. Det beklager vi. Årsaken er sammensatt, forklarer Svenkerud. 

Han viser til et fortsatt høyt sykefravær med stort volum av søknader samt innføring av nye saksbehandlingssystemer.

– Nav ble kritisert for lange ventetider i fjor. Hva har skjedd?

– Det blir gradvis bedre etter hvert som flere søknader behandles i nye løsninger. Samlet er saksbehandlingstid litt bedre i år enn i fjor, svarer Svenkerud.

– Nav sitt ansvar

Ventetida er ikke bare et problem for lønnsmottakere. Også små bedrifter som forskutterer sykepenger, sliter med lang saksbehandlingstid, bekrefter Nina Melsom, direktør for arbeidsliv og tariff i NHO.

– Vi får jevnlige tilbakemeldinger fra våre medlemsbedrifter om at saksbehandlingstid på refusjoner er lang, opplyser hun.

Hun krever en bedring.

– Nav har et stort ansvar for å utbetale sykepenger innen rimelig tid, og vi forventer at dette tas tak i, skriver Melsom.

For risikabelt å forskuttere

Arbeidsgiveren til Cecilie Holsbøe, Kari Sabbasen, engasjerte seg på vegne av sin ansatte da sykepengene uteble. Men FIN frisør i Tromsø forskutterer ikke sykepenger. 

Det gjør sjelden frisørbedrifter.

Sabbasen slår fast:

– Det er for risikabelt. Overordnet har vi et ansvar for å sikre arbeidsplassene. Risikoen i forhold til likviditet vil bli for stor i påvente av at Nav skal refundere våre utlegg, spesielt dersom flere blir sykemeldt over lang tid, forklarer hun i en e-post til Fagbladet.

Sabbasen forklarer at lønn utgjør 50 til 60 prosent av utgiftene i en frisørsalong. Da kan det fort bli mye utestående. 

Hun synes det er viktig å plassere ansvaret for at sykepenger kommer i tide. Det ligger ikke på arbeidsplassen.

– Nav må ta ansvar og ta tak i sine forpliktelser, sier hun.

Vanskelig uten penger

Cecilie Holsbøe mener fagforeningen må kreve forskuttering, og sørge for at alle er sikret sykepenger i tide – også når Nav er forsinket. 

I dag får om lag 70 prosent av alle lønnsmottakere sykepenger forskuttert av arbeidsgiver. De øvrige 30 prosentene er i samme situasjon som Holsbøe.

– Vi får høre at det er vanskelig for små bedrifter å ha penger utestående fra Nav, men det akkurat like vanskelig for den ansatte.

Warning