JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flyplassen som aldri stenger

Oslo Lufthavn Gardermoen har bare blitt stengt to ganger på grunn av snøvær siden åpningen i 1998. NTL’medlemmene der har en stor del av æren.

anders.hauge-eltvik@lomedia.no

Når snøværet legger seg over Europa, stenges storflyplassene bare etter noen centimeter med snø. Men ikke Gardermoen. Plasstjenesten, som har mange NTL-medlemmer ruller ut og måker rulle- og taksebaner døgnet rundt.

Fra å være rundt 35 ansatte om sommeren, er det 135 personer som står på for fullt for å holde rullebanene åpne.

Et sinnrikt system av brøyteløyper sikrer at skjærene er i bakken stort sett hver eneste meter brøyetoget kjører. Den lengste rullebanen, på 3,5 kilometer, brøytes på et kvarter. Åtte biler med åtte meter brede skjær kjører først, før de enorme snøfreserne kommer til slutt.

Disse finnes det bare tre av i verden, to av dem er stasjonert på Gardermoen. Tillitsvalgt Tormod Østgaard i NTL mener det er to faktorer som gjør Oslo Lufthavn best på vinterdrift.

– Noe av hemmeligheten er systemet og apparatet rundt utstyret, som gjør at vi alltid holder det i gang. Det andre er dyktige ansatte, sier han.

Les om de andre NTL’erne på Gardermoen i neste utgave av NTL-magasinet, som kommer i slutten av januar.

Annonse
Annonse