JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kjærlighet på jobben

HR-rådgiver: – Det er en privat sak hvem du deler seng med, men kjærlighet på jobb er ikke det

Du mener kanskje at du klarer å være profesjonell selv om du er sammen med en kollega, men det er ikke nødvendigvis tilfelle, advarer Mette Reiten.
Mette Reiten er HR-rådgiver og gir blant annet råd til arbeidsplasser hvis kollegaer forelsker seg.

Mette Reiten er HR-rådgiver og gir blant annet råd til arbeidsplasser hvis kollegaer forelsker seg.

Privat

hanna@lomedia.no

Mette Reiten er HR-rådgiver i konsulent- og teknologibedriften Compendia. Hun deler av sine råd til ulike arbeidsplasser, også om kjærlighet på jobben, og er klar i sin tale:

– Det er en privat sak hvem du deler seng med, men kjærlighet på jobb er ikke det. Du er en del av et arbeidsmiljø. Du har kollegaer og ledere, og du skal jobbe profesjonelt med dem.

Reiten mener det er voldsomt med et forbud mot kjærlighet på jobb. Men hun påpeker at det er viktig at arbeidsgivere har et bevisst forhold til hvilke konsekvenser slike relasjoner kan få.

– Mange tenker nok at de klarer å være helt objektive og profesjonelle på jobb selv om de er sammen med en kollega, men mange erfaringer viser at din egen dømmekraft kan bli dårligere når du er forelska eller hvis forholdet har en dårlig periode.

Bakgrunn: Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne

Utfordrer verdier

HR-rådgiveren sier dette er særlig utfordrende hvis kjærester jobber tett sammen og de er en del av et arbeidsmiljø hvor det er selvsagt at alle skal kjenne at det er tillit til at vurderinger og samtaler bygger på objektive og saklige hensyn.

– De som er involvert, ser det ikke alltid like godt selv, sier hun.

Reiten opplyser om at mange arbeidsplasser i dag er opptatt av åpenhet og tillit. Og når noen ansatte inngår en relasjon på jobb, kan det utfordre disse verdiene.

– Da er det viktig at både leder og kollegaer får vite om det.

Firkanta og urimelig?

Reiten har ingen formening om det er flere eller færre som møter hverandre på jobb i dag, men hun har noen tanker om grensene mellom jobb og privatliv og at de er blitt mer flytende.

– Folk bruker mye tid på jobb. Sånn sett kan arbeidsplassen være en viktig arena også for å treffe en kjæreste, sier hun.

Dette vil være enda mer aktuelt hvis det er en arbeidsplass med unge arbeidstakere, mener HR-rådgiveren. Desto viktigere er det med forutsigbare rutiner, understreker hun.

– Det handler ikke om å lage et forbud, men at unge arbeidstakere skal vite hva arbeidsplassen tenker om problemstillingen. Det kan kanskje virke firkanta og urimelig, men det er viktig å være bevisst. En ting er når det er god stemning, men det er mange eksempler på at forhold ryker og da kan det bli mistanker om at man gjør noe for å skade, såre eller ta hevn. Det er ikke bra.

Reiten skiller også mellom unge og single som møter hverandre og de som møter hverandre hvor begge eller den ene allerede er i et forhold.

– Hvis det er utroskap, kommer det enda flere dilemmaer inn i bildet og mange vil kanskje mene mye om det.

Si ifra før rykter oppstår

– I hvor stor grad bør du unngå å snakke om jobb på fritida?

– En ting er å dele gode arbeidsprosesser, men plutselig snakker dere om noe som hører hjemme mellom en ansatt og en leder. Hvis du er leder til den du er sammen med, må du være spesielt aktsom.

Hvordan bør du gå frem hvis du innleder et forhold til en på jobb?

– Det er ikke et lett spørsmål, men det er bedre å si det til sjefen din før ryktene begynner å svirre. Skjer det, kan man få en dårlig start på relasjonen og oppfølgingen.

– Kan du anbefale folk å møtes på jobb?

– Hvis kjærligheten treffer deg, er det kanskje viktigere enn jobb. Men det kan få konsekvenser. Det er ikke likegyldig at du innleder et forhold til en kollega, og det må snakkes om.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for helse- og sosialarbeidere.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse