Sosialarbeidere
Kan bowling, brettspill og pizza gjøre at guttene fullfører studiene?
Universitetet i Agder sponser bowling og pizza for å styrke mannsmiljøet blant sosionomstudenter.
Gutter på sosialt arbeid i Agder gjør sosiale ting for å styrke mannsmiljøet.
Erling Slyngstad-Hægeland
anne@lomedia.no
– Sosialt arbeid? Sosionom? Vet ungdom hva yrkene er? Kanskje det er noe med tittelen på studiet, sier Christian Holm Nilsen (24).
Han knyter på seg sko med sklisikker såle. Han er på en bowlingbane i Kristiansand sammen med studiekamerat Roman Barna (30).
De er andreårs studenter på sosialt arbeid ved Universitet i Agder og med i nettverket «Menn i sosialfag».
På kullet til Roman Barna og Christian Holm Nilsen er de ti gutter og 59 jenter.
Erling Slyngstad-Hægeland
10 gutter og 59 kvinner
Det sosiale fellesskapet skal gjøre at gutter finner seg til rette på et kvinnedominert studium, slik at de trives bedre og ikke dropper ut.
Frafall er størst etter det første året på studiet, bekrefter May Lis Furenes.
Hun er studierådgiver ved Institutt for sosiologi og sosialt arbeid, Universitetet i Agder.
– Vi opplever hvert år at gutter slutter, sier hun.
De vil holde på de få gutta som starter.
Ved semesterstart i år er det 11 prosent menn på bachelor sosialt arbeid.
På femårig integrert master i barnevern er det tre prosent menn. Til sammenligning har barnehagelærer-studiet 22 prosent menn.
May Lis Furenes, praksiskoordinator og studierådgiver.
UiA
Var i tvil
Nilsen husker to gutter som sluttet etter bare noen dager etter studiestart i fjor. De sa de sluttet fordi det var få menn. Han var selv i tvil om han skulle fortsette.
– Jeg visste ikke at det var så få gutter. Jeg tenkte mye på hvordan det sosiale ville bli, det betyr jo noe.
Han tenkte at det kunne være lurt å bli kjent med andre gutter på studiet så fort som mulig.
Dette var begynnelsen på «nettverket».
Christian og Roman lurer på om unge som skal velge yrke vet nok om hva sosialarbeidere gjør.
Erling Slyngstad-Hægeland
Arrangerer aktiviteter
Universitetet støtter dem med 5.000 kroner i semesteret, som de kan bruke på aktiviteter som bowling, paddle og en pizzakveld.
– Vi har også hatt brettspill-kvelder hjemme hos hverandre. Dette nettverket betyr mye, sier de to kameratene.
Til sammen er de rundt 15 menn med i nettverket. De er først og fremst studenter fra første og andre studieår.
– Guttene på tredje året er ute i praksis og har kommet så langt i studieløpet at de klarer å fullføre, sier Nilsen.
Erling Slyngstad-Hægeland
Guttene er eldre
Nilsen og Barna jobbet i Røde Kors før de søkte studiet. Nilsen har familiemedlemmer som har inspirert ham til å søke sosialt arbeid. Barna søkte studiet fordi Nilsen reklamerte for det.
– Jeg måtte ta opp fag fra videregående først, sier han.
Barna forventet få gutter på studiet, og mener det ikke betyr noe for ham personlig.
– Jentene inkluderer oss, men likevel er det jo fint å ha et fellesskap med gutta, sier han.
Nilsen og Barna har lagt merke til at de fleste guttene på studiet er eldre enn jentene.
– De fleste jentene kommer fra videregående, mens guttene er i midten av 20-årene. Kanskje det må modnes mer blant oss før man bestemmer seg for sosialt arbeid? undrer Nilsen.
Informasjon om yrkene
Begge tror det må informeres bedre om karrieremuligheter innen sosialt arbeid for å få flere menn til å søke studiet.
– Det er så mange muligheter som jeg tror mange ikke vet om, sier Barna.
Han nevner kriminalomsorg, Nav, rus, bolig for utviklingshemmede, skoler, og at man kan jobbe både på kontor og ute i felt.
Når det er utdanningsmesser, bør studiestedene passe på å ha gutter med på stand, påpeker de.
– Hvordan vil dere «pitche» studiet til andre?
– Hvis du vil ha en jobb hvor du kan bety noe for andre mennesker og du ikke vil sitte på kontor, ja da er det mange valgmuligheter! Selv vil jeg hjelpe ungdom i trøbbel, sier Barna.
Roman Barna (30) tok opp fag for å komme inn på studiet sosialt arbeid.
Erling Slyngstad-Hægeland
Viser fram menn
Universitetet i Agder har høye søkertall til sosialt arbeid, ifølge May Lis Furenes.
– Men mange menn har ikke sterke nok karakterer fra videregående, sier hun.
Furenes sier de viser fram mannlige studenter i intervjuer på nettsiden og lar studentene møte mannlige forelesere tidlig i studieløpet. De setter mannlige studenter sammen i praksis og på gruppearbeid.
– Slik styrker vi miljøet for menn, sier hun.