JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

laster inn

Hanna Skotheim

Før leste studentene om klientmøter i pensumboka.

Hanna Skotheim

Nå møter de dem i den virtuelle verden.

Hanna Skotheim

På VID vitenskapelige høgskole får sosionomstudentene teste ut VR-briller i undervisningen.

Hanna Skotheim

Før leste studentene om klientmøter i pensumboka.

Hanna Skotheim

Nå møter de dem i den virtuelle verden.

Hanna Skotheim

På VID vitenskapelige høgskole får sosionomstudentene teste ut VR-briller i undervisningen.

Hanna Skotheim

Sårbare møter i en virtuell verden

Mange studenter forteller at de gruer seg til å dra ut i praksis. Her får de et trygt møte med virkeligheten.

hanna@lomedia.no

I et undervisningsrom sitter syv ferske sosionomer i sin egen verden.

Inne i VR-brillene presenteres de for et virkelighetsnært scenario som det er sannsynlig at de møter på ute i arbeidslivet.

– Det er enklere å engasjere seg med levende bilder. Du får sett mer av kroppsspråket og hørt stemmene, sier Andrea Desiree Thøgersen.

Guri Shceen (f.v.), Emily Camila Becerra Ottesen og Monica Flaten prøver ut VR-briller for første gang. Som ferdig utdannet sosionomer skulle de gjerne ha testet det ut tidligere.

Guri Shceen (f.v.), Emily Camila Becerra Ottesen og Monica Flaten prøver ut VR-briller for første gang. Som ferdig utdannet sosionomer skulle de gjerne ha testet det ut tidligere.

Hanna Skotheim

Forbereder til praksis

I et år har høgskolen tatt i bruk VR-briller i undervisning for noen av dem som går første året bachelor i sosialt arbeid, vernepleie, sykepleie eller ergoterapi.

Tanken er at scenarioene som studentene får se, skal forberede dem til praksisperioden, men også gi dem praksisnær undervisning i klasserommet.

Undervisning med VR-briller er en del av et tverrfaglig utviklingsprosjekt. Prosjektet er finansiert ut året. Da er målet at VR-brillene skal inngå fast i undervisningen.

– Før leste studentene historier om scenarioer de kan møte på. Med VR-brillene kan de være til stedet der hvor situasjonen utspiller seg, sier Astrid Kleppe Flacké som er blant de ansvarlige for undervisningen.

Førstelektor Astrid Kleppe Flackè synes det var litt skummelt å ha ansvaret for VR-undervisningen i starten, men det har gått seg til.

Førstelektor Astrid Kleppe Flackè synes det var litt skummelt å ha ansvaret for VR-undervisningen i starten, men det har gått seg til.

Hanna Skotheim

Reflektere over fordommer

Studenter forteller at de kan grue seg til hva som møter på dem ute i praksis, og at de er spent på hvordan de vil reagere på ulike ting som skjer.

Hvordan skal de for eksempel reagere hvis en bruker blir sint?

I filmen studentene får se denne dagen, møter de Mohammed og kona Zara som har datteren Hani. De møter sosialarbeideren utenfor huset og går med henne inn.

Der ser de at Mohammed reagerer med fortvilelse og sinne når han forteller representanten fra kommunens oppfølgingsteam om brevet han har fått fra barnehagen. I brevet står det at ansatte i barnehagen er bekymret for oppfølgingen av datteren og de inviteres til et møte.

– En stor del av studie handler om å reflektere over egne fordommer, tanker og holdninger. Jeg tenkte mye over det da jeg så filmen, sier Emily Camila Becerra Ottesen.

Her får nyutdannede Andrea Desiree Thøgernsen opplæring av en av e-læringsrådgiverne VID har på huset. 

Her får nyutdannede Andrea Desiree Thøgernsen opplæring av en av e-læringsrådgiverne VID har på huset. 

Hanna Skotheim

Får et innblikk

Det er foreløpig bare førsteårsstudentene som får teste ut VR-brillene, men denne torsdagen har Astrid Kleppe Flacké gjort et unntak for avgangskullet.

Selv om tredjeårsstudentene hadde tatt sommerferie, var det flere som møtte opp på høgskolen og ønsket en gjennomgang.

– Hvis vi hadde fått gjøre dette i førsteklasse, hadde jeg fått enda mer ut av det. Da er man mer usikker på hva som møter en i praksis, sier 26 år gamle Guri Scheen.

Selv om tredjeårsstudentene gjerne skulle fått VR-undervisning i første klasse, tenker de at det også hadde vært nyttig å bruke VR-briller siste året. 

Da er det enda nærmere yrkeslivet og vil gjennom scenarioene få et bedre inntrykk av hvordan det er å jobbe et sted.

– Kanskje har du tenkt at du vil jobbe ved en barnevernsinstitusjon, men så ser du en film derifra som får deg til å revurdere, sier Monica Flaten.

Før Sondre Hofstad fikk seg jobb, leste han en del stillingsannonser. Hofstad synes flere av dem så spennende ut uten å vite hva stillingen faktisk innebar.

– Da hadde VR-briller vært en god idé, sier han.

Sondre Hofstad (26).

Sondre Hofstad (26).

Hanna Skotheim

Flere scenarioer

De scenarioene som nå er laget for de fire utdanningene, kan brukes ulikt i undervisningen alt ettersom hvilket tema studentene har om. Filmene er også laget slik at de skal kunne brukes på alle utdanningene.

Flacké ønsker seg enda flere scenarioer fra aktuelle arbeidsplasser for studentene. I tillegg til Mohammed, kan de nå bli med inn til Gudrun som sliter med rusmidler, Eva som bor i tilrettelagt bolig med døgnbemanning og Einar og Eldar som har fått hjerneslag og har en syk mor.

Etter at studentene har prøvd ut VR-brillene skal de notere seg noen refleksjoner individuelt før de deler erfaringene med hverandre. Her sitter Johanne Signora Vege (24).

Etter at studentene har prøvd ut VR-brillene skal de notere seg noen refleksjoner individuelt før de deler erfaringene med hverandre. Her sitter Johanne Signora Vege (24).

Hanna Skotheim

hanna@lomedia.no

I et undervisningsrom sitter syv ferske sosionomer i sin egen verden.

Inne i VR-brillene presenteres de for et virkelighetsnært scenario som det er sannsynlig at de møter på ute i arbeidslivet.

– Det er enklere å engasjere seg med levende bilder. Du får sett mer av kroppsspråket og hørt stemmene, sier Andrea Desiree Thøgersen.

Guri Shceen (f.v.), Emily Camila Becerra Ottesen og Monica Flaten prøver ut VR-briller for første gang. Som ferdig utdannet sosionomer skulle de gjerne ha testet det ut tidligere.

Guri Shceen (f.v.), Emily Camila Becerra Ottesen og Monica Flaten prøver ut VR-briller for første gang. Som ferdig utdannet sosionomer skulle de gjerne ha testet det ut tidligere.

Hanna Skotheim

Forbereder til praksis

I et år har høgskolen tatt i bruk VR-briller i undervisning for noen av dem som går første året bachelor i sosialt arbeid, vernepleie, sykepleie eller ergoterapi.

Tanken er at scenarioene som studentene får se, skal forberede dem til praksisperioden, men også gi dem praksisnær undervisning i klasserommet.

Undervisning med VR-briller er en del av et tverrfaglig utviklingsprosjekt. Prosjektet er finansiert ut året. Da er målet at VR-brillene skal inngå fast i undervisningen.

– Før leste studentene historier om scenarioer de kan møte på. Med VR-brillene kan de være til stedet der hvor situasjonen utspiller seg, sier Astrid Kleppe Flacké som er blant de ansvarlige for undervisningen.

Førstelektor Astrid Kleppe Flackè synes det var litt skummelt å ha ansvaret for VR-undervisningen i starten, men det har gått seg til.

Førstelektor Astrid Kleppe Flackè synes det var litt skummelt å ha ansvaret for VR-undervisningen i starten, men det har gått seg til.

Hanna Skotheim

Reflektere over fordommer

Studenter forteller at de kan grue seg til hva som møter på dem ute i praksis, og at de er spent på hvordan de vil reagere på ulike ting som skjer.

Hvordan skal de for eksempel reagere hvis en bruker blir sint?

I filmen studentene får se denne dagen, møter de Mohammed og kona Zara som har datteren Hani. De møter sosialarbeideren utenfor huset og går med henne inn.

Der ser de at Mohammed reagerer med fortvilelse og sinne når han forteller representanten fra kommunens oppfølgingsteam om brevet han har fått fra barnehagen. I brevet står det at ansatte i barnehagen er bekymret for oppfølgingen av datteren og de inviteres til et møte.

– En stor del av studie handler om å reflektere over egne fordommer, tanker og holdninger. Jeg tenkte mye over det da jeg så filmen, sier Emily Camila Becerra Ottesen.

Her får nyutdannede Andrea Desiree Thøgernsen opplæring av en av e-læringsrådgiverne VID har på huset. 

Her får nyutdannede Andrea Desiree Thøgernsen opplæring av en av e-læringsrådgiverne VID har på huset. 

Hanna Skotheim

Får et innblikk

Det er foreløpig bare førsteårsstudentene som får teste ut VR-brillene, men denne torsdagen har Astrid Kleppe Flacké gjort et unntak for avgangskullet.

Selv om tredjeårsstudentene hadde tatt sommerferie, var det flere som møtte opp på høgskolen og ønsket en gjennomgang.

– Hvis vi hadde fått gjøre dette i førsteklasse, hadde jeg fått enda mer ut av det. Da er man mer usikker på hva som møter en i praksis, sier 26 år gamle Guri Scheen.

Selv om tredjeårsstudentene gjerne skulle fått VR-undervisning i første klasse, tenker de at det også hadde vært nyttig å bruke VR-briller siste året. 

Da er det enda nærmere yrkeslivet og vil gjennom scenarioene få et bedre inntrykk av hvordan det er å jobbe et sted.

– Kanskje har du tenkt at du vil jobbe ved en barnevernsinstitusjon, men så ser du en film derifra som får deg til å revurdere, sier Monica Flaten.

Før Sondre Hofstad fikk seg jobb, leste han en del stillingsannonser. Hofstad synes flere av dem så spennende ut uten å vite hva stillingen faktisk innebar.

– Da hadde VR-briller vært en god idé, sier han.

Sondre Hofstad (26).

Sondre Hofstad (26).

Hanna Skotheim

Flere scenarioer

De scenarioene som nå er laget for de fire utdanningene, kan brukes ulikt i undervisningen alt ettersom hvilket tema studentene har om. Filmene er også laget slik at de skal kunne brukes på alle utdanningene.

Flacké ønsker seg enda flere scenarioer fra aktuelle arbeidsplasser for studentene. I tillegg til Mohammed, kan de nå bli med inn til Gudrun som sliter med rusmidler, Eva som bor i tilrettelagt bolig med døgnbemanning og Einar og Eldar som har fått hjerneslag og har en syk mor.

Etter at studentene har prøvd ut VR-brillene skal de notere seg noen refleksjoner individuelt før de deler erfaringene med hverandre. Her sitter Johanne Signora Vege (24).

Etter at studentene har prøvd ut VR-brillene skal de notere seg noen refleksjoner individuelt før de deler erfaringene med hverandre. Her sitter Johanne Signora Vege (24).

Hanna Skotheim

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for helse- og sosialarbeidere.

Les mer fra oss