JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forbundsleder Per Østvold

i Norsk Transportarbeiderforbund

odd.arne.olafsen@lomedia.no

1. Det mest sentrale må være å få et mest mulig framtidsretta handlingsprogram. Vi er sterkt opptatt av samferdsel, og på det området er vi veldig fornøyd med LO, som har utviklet en god samferdselspolitikk. Personlig er jeg veldig opptatt av LOs miljøprofil, og der mangler det fortsatt en del. LO slites mellom åpenbare utfordringer der miljøhensyn står på den ene siden og en sterk industrilobby på den andre. I dag går industri og olje foran miljøet.

2. For det første ville jeg legge oljeleting i Lofoten og Vesterålen på vent. Vi kan ikke ta sjansen på å ødelegge noen av de viktigste fiskefeltene langs norskekysten. Oljen blir jo heller ikke mindre verdifull om den ligger på vent. Her må vi tenke oss godt om. For det andre ville jeg inkludere SV i samarbeidskomiteen og innlede et nært fagligpolitisk samarbeid mellom LO, SV og Ap.

3. Jeg tror ikke den nåværende formen for samarbeid er bærekraftig, for å bruke et kjent uttrykk. LO bør som allerede nevnt samarbeide tettere med SV, og da må også bevilgningene gjenspeile det. Jeg skulle ønske at LO tok konsekvensen av de gode erfaringene vi har sett med det rødgrønne samarbeidet, og hvorfor ikke da også bevilge penger til Senterpartiet? LO bør legge mer vekt på hva som tjener LO best, og ikke hva Ap er tjent med.

4. Det ligger en vrimmel av interessemotsetninger i organisasjonen – mellom privat og offentlig, mellom miljø og industriinteresser og ikke minst konflikter innenfor organiseringen. Vi i Transport møter jo en del av sistnevnte. Når det er sagt – jeg sover ikke dårlig om natta for det. Gjennom mer enn hundre år har LO klart å bygge broer over motsetningene og kommer helt sikkert til å klare det også i fortsettelsen.

Annonse
Annonse