Forbyr slankereklame
Forbrukerombudet forbyr markedsføringen av produktet Nushape som et vidundermiddel av et slankeprodukt.
Saken oppsummert
Det finnes nemlig ingen bevis for at pillen har en slankende effekt.
Firmaet Nuform reklamerer med at du ved produktet Nushape «oppnår betydelig vekttap kun ved hjelp av en pille» og «ingen mosjon eller diett er nødvendig».
Forbrukerombudet og Forbrukerrådet har fått mange klager fra forbrukere som setter spørsmålstegn ved pillens effekt.
Nuform la fram en studie som skulle dokumentere påstandene i markedsføringen, men Folkehelseinstituttet konkluderte med at denne ikke kunne bevise at Nushape gjør deg slankere.
Derfor er reklamen i strid med markedsføringsloven, og Forbrukerombudet har fattet et forbudsvedtak mot markedsføring av «slankepillen».
– Markedsføringen har vært svært synlig over lengre tid, og mange forbrukere har allerede blitt lurt. Det er derfor viktig å gripe inn mot denne villedende markedsføringen før flere forbrukere går på limpinnen, sier fungerende forbrukerombud Lars Grøndal.
Ved brudd på vedtaket må selskapet betale 400.000 kroner i tvangsmulkt, mens daglig leder må betale 150.000 kroner. (ANB-NTB)


Nå: 0 stillingsannonser