JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ap reagerer på Hurtigrute-seilas uten norske lønns- og arbeidsvilkår

Arbeiderpartiet vil undersøke om Hurtigruten har lov til å legge ut på ekspedisjonscruise til Svalbard uten at mannskapet får norske lønns- og arbeidsvilkår.

Håvard Sæbø (illustrasjonsfoto)

Passasjerfergen Spitsbergen la i helgen ut på en 12 dager lang seilas fra Bergen til Bjørnøya og Svalbard. I forkant har Hurtigruten flyttet fergen fra Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Det betyr at selskapet ikke trenger å tilby norsk tariff for de ansatte om bord.

– Arbeiderpartiet reagerer på at Hurtigruten har flagget ut skip som seiler langs norskekysten for å kunne betale mannskapet dårligere, sier Ingalill Olsen (Ap), som sitter i transportkomiteen på Stortinget, til NTB.

Hun vil undersøke om dette er lovlig.

Kim har jobbet på Kiel-ferja i 16 år. Nå kan han bli satt på land for godt

Utenlandsk havn eller ikke

Skipet skal ifølge nettavisen Sysla.no innom seks havner langs norskekysten før det altså fortsetter over Barentshavet til de arktiske øyene. For å kunne være lovlig registrert i NIS-registeret må den imidlertid anløpe to utenlandske havner før eller etter anløpene i Norge.

Norsk Sjømannsforbund mener Hurtigruten bryter loven.

– Såfremt Norge ikke har solgt Svalbard, er det ingen utenlandske havner på denne ruten, sier forbundsleder Johnny Hansen.

Det er Sjøfartsdirektoratet som er kontrollorgan for denne typen saker. Men kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus vil ikke svare på om Hurtigrutens praksis er lovlig.

– Myndighetene driver ikke med forhåndsgodkjenning av seilingsruter. Det er rederiene sitt ansvar å påse at de opererer i tråd med gjeldende regelverk. Det forutsettes at Hurtigruten følger de regler og krav som gjelder for sin drift, sier han til Sysla.

Det svaret er ikke Olsen i Arbeiderpartiet særlig fornøyd med.

– Det er ikke lov å seile på norskekysten under bekvemmelighetsflagg hvis det konkurrerer med ordinær skipsfart med norske lønns- og arbeidsforhold. Derfor synes jeg det er rart at Sjøfartsdirektoratet forholder seg tause til det som nå skjer. Har ikke de en jobb å gjøre, spør hun.

Fjord Line-sjef: Politikerne er ført bak lyset om skipsregister

– Innenfor lovverket

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten sier selskapet har gjennomført samme type operasjon i flere år.

– Det er ikke noe nytt med denne seilingen. Vi mener vi opererer innenfor lovverket, sier hun til NTB.

På spørsmål om det betyr at Hurtigruten anser Svalbard for å være utenlandsk, svarer hun:

– Svalbard har en spesiell status.

Bjørnflaten vil ikke svare på hvorvidt selskapet har drøftet saken med Sjøfartsdirektoratet.

– Vi er i kontinuerlig kontakt med Sjøfartsdirektoratet, men jeg synes ikke det er naturlig å redegjøre for hvilke spørsmål vi er i kontakt med dem om.

Ifølge Sysla skal skipet etter planen tilbake til NOR-registeret til høsten og går inn i ordinær kystrutefart.

Streiken som varte i 1134 dager

Annonse
Annonse