Babcock kan overta driften av en flyambulansebase i september
Hvis ambulansefly-situasjonen ikke blir avklart, kan Babcock allerede fra september overta driften av en flybase. Fra nyttår kan de drifte flere baser.
Helseminister Bent Høie (H).
Erlend Angelo (arkivfoto)
Luftambulansetjenesten har planlagt flere tiltak dersom det på nytt skulle oppstå svikt i beredskapen for ambulanseflyene. Ett av tiltakene er at den nye operatøren Babcock gradvis overtar driften av flyambulansebasene. En base kan overtas på tre måneders varsel, tidligst i september, og flere baser etter 1. januar 2019. Det går fram i en rapport om planlagte tiltak fra Helse Nord til helseministeren.
Det er i tilfelle basen i Alta som er mest aktuell å overta fra september da dette flyet kan fly kortbane. Fra januar og framover vil Babcock få levert to nye fly per måned, og dermed kunne overta driften av flere baser.
• Babcock vil spare på vedlikehold av nye luftambulanser
Møter Babcock
– Innbyggerne og helsepersonell kan være trygge på at situasjonen overvåkes kontinuerlig. Planen skal bidra til en forutsigbar og normal beredskap for innbyggerne og helsetjenesten, sier helseminister Bent Høie (H).
Han møter Babcock 11. juni for blant annet å diskutere hvordan Babcock kan bidra for å trygge beredskapen fram til selskapet overtar hele ansvaret for beredskapen 1. juli 2019.
Helsetjenesten har satt i verk en rekke akuttiltak for å sikre beredskapen. To helikoptre fra Forsvaret er sendt til Finnmark på døgnberedskap, og det er leid inn et ekstra ambulansefly. Rapporten viser at det kan settes inn flere ved behov.
I tillegg er det mulig å utnytte kapasitet i den nye helikopterkontrakten Luftambulansetjenesten HF har inngått med Norsk Luftambulanse AS, heter det i en pressemelding fra Helsedepartementet. Tidligere har det blitt oppgitt at tiltakene koster minst en million kroner ekstra hver uke.
Vant anbud
Det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten over Lufttransport FW, som har drevet tjenesten i 25 år. Kontrakten starter etter planen 1. juli neste år.
Konflikten dreier seg om hva som skal skje med pilotene som i dag er ansatt i selskapet Lufttransport, når Babcock tar over driften.
De rundt 110 ansatte i Lufttransport har tidligere reagert på at Babcock tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten. Ettersom det ikke ble stilt krav om virksomhetsoverdragelse i anbudet, må pilotene søke på sin egen stilling når Babcock overtar. Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene starter opp igjen 15. juni.
(©NTB)
• Solberg vil løse luftambulansekrisa ved å la Babcock overta tidligere