Den fem år lange havnekonflikten i Mosjøen er over, men havnearbeiderne får ikke jobbene sine tilbake
Drøyt fem år etter at havnearbeiderne i Mosjøen ble utestengt fra havna, ble partene enige om et forlik.
Havnearbeiderne i Mosjøen har vært utestengt fra havna siden 8. mai 2014. Nå er konflikten over. Fra venstre: Rolf Gunnar Aanes, Dagfinn Hauan, Rune Langmo, Håkon Pettersen,,Steven Fermann, Robert Hagfors, Pål M. Aanes, Per Ove Hauan, Svein Lundeng og Lars Reidar Vikdal.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Det var allerede fastsatt dato i august for en rettssak etter at havnearbeiderne i Mosjøen med Transportarbeiderforbundet og LO i ryggen stevnet Mosjøen Industriterminal for det de mente var ulovlig lockout.
Mistet streikebidrag
En uenighet om betaling for arbeid så langt tilbake som i 2014 medførte at de 17 havnearbeiderne tilknyttet Mosjøen Transportarbeiderforening ble fratatt sine adgangskort 8. mai det året. Siden har havnearbeiderne vært utestengt fra kaia, og dermed muligheten til å gjøre jobben sin. Fram til slutten av januar 2017 hadde havnearbeiderne streikebidrag fra Transportarbeiderforbundet fordi Mosjøen var – sammen med Tromsø – tatt ut i sympatistreik i forbindelse med kravet om tariffavtale mot Risavika Terminal utenfor Stavanger.
p
I over to år har havnearbeiderne i Mosjøen vært uten både lønn og streikebidrag, og de har i stedet måttet prøve å skaffe seg andre inntekter.
Økonomisk kompensasjon
Samtidig har havnearbeiderne sett fram mot en rettssak for å få avklart at det har dreid seg om en ulovlig lockout.
Tirsdag i forrige uke var det imidlertid klart for et rettsmøte mellom partene for å se om det var noen mulighet for å komme fram til en enighet før en eventuell rettssak. Det viste seg at det var det mulighet for.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Vi har inngått et forlik som begge parter er enige om. Saken er nå lagt død, bekrefter 1. nestleder Terje Fenn Samuelsen i Transportarbeiderbeiderforbundet.
Forliket betyr imidlertid ikke at havnearbeiderne i Mosjøen får tilbake adgangskortene sine til Mosjøen Havn og kan begynne å losse og laste båter igjen.
p
– Det er ingen jobber til guttene i Mosjøen. Det var det ikke mulig å få til, men det ligger et økonomisk kompensasjon her som partene vil holde for seg selv, sier Fenn Samuelsen.
Ser fremover
Transportarbeideren har ennå ikke lykkes med å få tak i leder for havnearbeiderne i Mosjøen, Pål M. Aanes for en kommentar, men NTF-nestlederen har forstått det slik at havnearbeiderne er fornøyd med å kunne legge saken bak seg.
– Det er viktig å få satt et punktum. Nå er begge parter enige om å se fremover, sier Terje Fenn Samuelsen.