JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Den fem år lange havnekonflikten i Mosjøen er over, men havnearbeiderne får ikke jobbene sine tilbake

Drøyt fem år etter at havnearbeiderne i Mosjøen ble utestengt fra havna, ble partene enige om et forlik.
Havnearbeiderne i Mosjøen har vært utestengt fra havna siden 8. mai 2014. Nå er konflikten over. Fra venstre: Rolf Gunnar Aanes, Dagfinn Hauan, Rune Langmo, Håkon Pettersen,,Steven Fermann, Robert Hagfors, Pål M. Aanes, Per Ove Hauan, Svein Lundeng og Lars Reidar Vikdal.

Havnearbeiderne i Mosjøen har vært utestengt fra havna siden 8. mai 2014. Nå er konflikten over. Fra venstre: Rolf Gunnar Aanes, Dagfinn Hauan, Rune Langmo, Håkon Pettersen,,Steven Fermann, Robert Hagfors, Pål M. Aanes, Per Ove Hauan, Svein Lundeng og Lars Reidar Vikdal.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det var allerede fastsatt dato i august for en rettssak etter at havnearbeiderne i Mosjøen med Transportarbeiderforbundet og LO i ryggen stevnet Mosjøen Industriterminal for det de mente var ulovlig lockout.

Mistet streikebidrag

En uenighet om betaling for arbeid så langt tilbake som i 2014 medførte at de 17 havnearbeiderne tilknyttet Mosjøen Transportarbeiderforening ble fratatt sine adgangskort 8. mai det året. Siden har havnearbeiderne vært utestengt fra kaia, og dermed muligheten til å gjøre jobben sin. Fram til slutten av januar 2017 hadde havnearbeiderne streikebidrag fra Transportarbeiderforbundet fordi Mosjøen var – sammen med Tromsø – tatt ut i sympatistreik i forbindelse med kravet om tariffavtale mot Risavika Terminal utenfor Stavanger.

p

I over to år har havnearbeiderne i Mosjøen vært uten både lønn og streikebidrag, og de har i stedet måttet prøve å skaffe seg andre inntekter.

Økonomisk kompensasjon

Samtidig har havnearbeiderne sett fram mot en rettssak for å få avklart at det har dreid seg om en ulovlig lockout.

Tirsdag i forrige uke var det imidlertid klart for et rettsmøte mellom partene for å se om det var noen mulighet for å komme fram til en enighet før en eventuell rettssak. Det viste seg at det var det mulighet for.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– Vi har inngått et forlik som begge parter er enige om. Saken er nå lagt død, bekrefter 1. nestleder Terje Fenn Samuelsen i Transportarbeiderbeiderforbundet.

Forliket betyr imidlertid ikke at havnearbeiderne i Mosjøen får tilbake adgangskortene sine til Mosjøen Havn og kan begynne å losse og laste båter igjen.

p

– Det er ingen jobber til guttene i Mosjøen. Det var det ikke mulig å få til, men det ligger et økonomisk kompensasjon her som partene vil holde for seg selv, sier Fenn Samuelsen.

Ser fremover

Transportarbeideren har ennå ikke lykkes med å få tak i leder for havnearbeiderne i Mosjøen, Pål M. Aanes for en kommentar, men NTF-nestlederen har forstått det slik at havnearbeiderne er fornøyd med å kunne legge saken bak seg.

– Det er viktig å få satt et punktum. Nå er begge parter enige om å se fremover, sier Terje Fenn Samuelsen.

Warning
Annonse
Annonse