Kjetil Dyngvold har hatt sin første dag på jobb som konduktør på «Sørtoget» - merkevarenavnet Go-Ahead har gitt Sørlandsbanen. Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead (til venstre for Dyngvold) og samferdselsminister Jon Georg Dale (t.h.) var med på jomfruturen.
Morten Hansen
Go-Ahead i Norge:
Direktøren kjente det stakk i magen da det første Go-Ahead-toget fikk tekniske problemer på Bryne stasjon: – Vi hadde jo bare hatt togene i noen få timer
Go-Ahead har hatt sin første dag som togoperatør i Norge. Cathrine Elgin, administrerende direktør i selskapet, er fornøyd med å være i gang. Hun konstaterer at alle som jobber på jernbanen må levere om selskapet skal lykkes.
morten.hansen@lomedia.no
Kupeen var full av jernbanefolk, politikere fra departement og storting, og byråkrater fra direktoratet. Pressefolkene sto i midtgangen. Og Cathrine Elgin, Go-Ahead-sjefen, smilte fra øre til øre. Midt opp i det hele løp Kjetil Dyngvold. Konduktørene jobbet på sin andre strekning for nykommeren på norsk jernbanen. Nå forsøkte han å få de vanlige reisende, og gjestene på den offisielle åpningen av «Sørtoget», til plassene sine.
– Turen fra Kristiansand var det rolig. Returen er litt mer hektisk. Men det er gøy, smiler Dyngvold.
p
Han er fornøyd med både informasjonen de ansatte har fått og involveringen de er blitt tatt med på. Nå er han fornøyd med at ventetiden er over.
– Det blir litt som før. Vi er som en familie som har flyttet over, mener Dyngvold.
– En veldig god følelse
En annen som er fornøyd med at ventetiden er over, er Go-Aheads administrerende direktør. Cathrine Elgin slår fast at selskapet endelig er ute av sin egen boble.
– Nå har vi fått gjengen over til oss. Det er en veldig god følelse, sier Elgin.
Den følelsen forsvant et lite øyeblikk. På Bryne stasjon meldte konduktøren at toget hadde tekniske problemer. Det var to lange minutter for Elgin.
– Jeg kjente det stakk i magen. Vi har jo bare hatt togene i noen få timer, og ikke hatt mulighet til å gjøre vedlikehold selv. Vi er prisgitt det vi får, sier hun.
Tannhjul i et drivverk
Og hun mener det er et godt eksempel på hvordan det er å drive tog i Norge i dag. Elgin slår fast at togdrift er et samarbeidsprosjekt. Go-Ahead er ikke en kunde av Bane Nor, Togdrift og Entur – og alle de andre nye selskapene på jernbanen.
– Kundene står på perrongen og sitter i vognene. Vi som driver transporte, togene og skinnegangen er samarbeidspartnere. Vi er som et drivverk med mange tannhjul. Ryker ett, så hjelper det ikke om det er stort eller lite. Maskineriet stopper opp, slår Elgin fast.
Alt må klaffe
Fram mott oppstarten har Go-Ahead hatt utfordringer både med billetter og reservedeler til togene. Elgin konstaterer at de ikke er i mål med noen av delene, selv om mye er på plass.
p
– Både Entur og Norske Tog er barn av denne reformen, og de jobber mye og løper fort. Så det er en spenning i dette. For alt må klaffe for at det skal gå som planlagt, sier Elgin.
Vil lykkes
Hun har likevel ikke i tvil om at Go-Ahead vil lykkes. Elgin konstaterer at hun har fått mange nye medarbeidere som hun opplever er motiverte for å gjøre en innsats for selskapet.
– Men de er selvfølgelig spente. Det er vi alle, sier Elgin.
Mye mindre skepsis
Raymond M. Vasstveit, konduktør og tillitsvalgt i Norsk Jernbaneforbund (NJF) deler spenningen. Han erkjenner at det ikke har vært lett å få ny arbeidsgiver, og det uten å ville det selv. For mange har NSB og Vy vært deres eneste arbeidsplass.
– Vi har vært skeptiske. Men jeg tror skepsisen er blitt mye mindre. Det er mye nytt, men jeg tror dette blir bra, sier Vasstveit.
Tog i vinden
Selv kjente han på et lite savn da han sto opp på første dag med ny arbeidsgiver. Likevel ser han fram til å stå på for fullt for Go-Ahead. Han er sikker på at han har alle kollegaene med seg for at selskapet skal klare om å få flere kunder.
– Vi må ha flere reisende for å oppfylle anbudskontrakten, men jeg regner med at Go-Ahead har tallknusere som vet hva de holder på med, sier Vasstveit.
p
Han konstaterer at tog er blitt mer i vinden i løpet av det året som har gått siden det ble klart at Go-Ahead skulle ta over Sørlandsbanen.
– Så gjelder det å få alle som snakker positivt om toget til å faktisk bruke det. Jeg er ikke så sikker på at alle som deltar i åpningen på denne ruta, folkene fra departementet, direktoratet og politikerne, reiste hit med tog, smiler Vasstveit.
Raymond Vasstveit synes det er vemodig å forlate sin gamle arbeidsgiver, men han ser likevel fram til å jobbe for Go-Aead.
Morten Hansen
Mest lest
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Snart kommer ekstrautbetalingen
Michael Ulriksen
Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka.
Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen
Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Rødt vil legge ned Bane Nor: – Det er åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Jan-Erik Østlie