JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Go-Ahead i Norge:

Direktøren kjente det stakk i magen da det første Go-Ahead-toget fikk tekniske problemer på Bryne stasjon: – Vi hadde jo bare hatt togene i noen få timer

Go-Ahead har hatt sin første dag som togoperatør i Norge. Cathrine Elgin, administrerende direktør i selskapet, er fornøyd med å være i gang. Hun konstaterer at alle som jobber på jernbanen må levere om selskapet skal lykkes.
Kjetil Dyngvold har hatt sin første dag på jobb som konduktør på «Sørtoget» - merkevarenavnet Go-Ahead har gitt Sørlandsbanen. Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead (til venstre for Dyngvold) og samferdselsminister Jon Georg Dale (t.h.) var med på jomfruturen.

Kjetil Dyngvold har hatt sin første dag på jobb som konduktør på «Sørtoget» - merkevarenavnet Go-Ahead har gitt Sørlandsbanen. Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead (til venstre for Dyngvold) og samferdselsminister Jon Georg Dale (t.h.) var med på jomfruturen.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Kupeen var full av jernbanefolk, politikere fra departement og storting, og byråkrater fra direktoratet. Pressefolkene sto i midtgangen. Og Cathrine Elgin, Go-Ahead-sjefen, smilte fra øre til øre. Midt opp i det hele løp Kjetil Dyngvold. Konduktørene jobbet på sin andre strekning for nykommeren på norsk jernbanen. Nå forsøkte han å få de vanlige reisende, og gjestene på den offisielle åpningen av «Sørtoget», til plassene sine.

– Turen fra Kristiansand var det rolig. Returen er litt mer hektisk. Men det er gøy, smiler Dyngvold.

p

Han er fornøyd med både informasjonen de ansatte har fått og involveringen de er blitt tatt med på. Nå er han fornøyd med at ventetiden er over.

– Det blir litt som før. Vi er som en familie som har flyttet over, mener Dyngvold.

– En veldig god følelse

En annen som er fornøyd med at ventetiden er over, er Go-Aheads administrerende direktør. Cathrine Elgin slår fast at selskapet endelig er ute av sin egen boble.

– Nå har vi fått gjengen over til oss. Det er en veldig god følelse, sier Elgin.

Den følelsen forsvant et lite øyeblikk. På Bryne stasjon meldte konduktøren at toget hadde tekniske problemer. Det var to lange minutter for Elgin.

– Jeg kjente det stakk i magen. Vi har jo bare hatt togene i noen få timer, og ikke hatt mulighet til å gjøre vedlikehold selv. Vi er prisgitt det vi får, sier hun.

Tannhjul i et drivverk

Og hun mener det er et godt eksempel på hvordan det er å drive tog i Norge i dag. Elgin slår fast at togdrift er et samarbeidsprosjekt. Go-Ahead er ikke en kunde av Bane Nor, Togdrift og Entur – og alle de andre nye selskapene på jernbanen.

– Kundene står på perrongen og sitter i vognene. Vi som driver transporte, togene og skinnegangen er samarbeidspartnere. Vi er som et drivverk med mange tannhjul. Ryker ett, så hjelper det ikke om det er stort eller lite. Maskineriet stopper opp, slår Elgin fast.

Alt må klaffe

Fram mott oppstarten har Go-Ahead hatt utfordringer både med billetter og reservedeler til togene. Elgin konstaterer at de ikke er i mål med noen av delene, selv om mye er på plass.

p

– Både Entur og Norske Tog er barn av denne reformen, og de jobber mye og løper fort. Så det er en spenning i dette. For alt må klaffe for at det skal gå som planlagt, sier Elgin.

Vil lykkes

Hun har likevel ikke i tvil om at Go-Ahead vil lykkes. Elgin konstaterer at hun har fått mange nye medarbeidere som hun opplever er motiverte for å gjøre en innsats for selskapet.

– Men de er selvfølgelig spente. Det er vi alle, sier Elgin.

Mye mindre skepsis

Raymond M. Vasstveit, konduktør og tillitsvalgt i Norsk Jernbaneforbund (NJF) deler spenningen. Han erkjenner at det ikke har vært lett å få ny arbeidsgiver, og det uten å ville det selv. For mange har NSB og Vy vært deres eneste arbeidsplass.

– Vi har vært skeptiske. Men jeg tror skepsisen er blitt mye mindre. Det er mye nytt, men jeg tror dette blir bra, sier Vasstveit.

Tog i vinden

Selv kjente han på et lite savn da han sto opp på første dag med ny arbeidsgiver. Likevel ser han fram til å stå på for fullt for Go-Ahead. Han er sikker på at han har alle kollegaene med seg for at selskapet skal klare om å få flere kunder.

– Vi må ha flere reisende for å oppfylle anbudskontrakten, men jeg regner med at Go-Ahead har tallknusere som vet hva de holder på med, sier Vasstveit.

p

Han konstaterer at tog er blitt mer i vinden i løpet av det året som har gått siden det ble klart at Go-Ahead skulle ta over Sørlandsbanen.

– Så gjelder det å få alle som snakker positivt om toget til å faktisk bruke det. Jeg er ikke så sikker på at alle som deltar i åpningen på denne ruta, folkene fra departementet, direktoratet og politikerne, reiste hit med tog, smiler Vasstveit.

Raymond Vasstveit synes det er vemodig å forlate sin gamle arbeidsgiver, men han ser likevel fram til å jobbe for Go-Aead.

Raymond Vasstveit synes det er vemodig å forlate sin gamle arbeidsgiver, men han ser likevel fram til å jobbe for Go-Aead.

Morten Hansen

Warning
Annonse
Annonse