Kjetil Dyngvold har hatt sin første dag på jobb som konduktør på «Sørtoget» - merkevarenavnet Go-Ahead har gitt Sørlandsbanen. Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead (til venstre for Dyngvold) og samferdselsminister Jon Georg Dale (t.h.) var med på jomfruturen.
Morten Hansen
Go-Ahead i Norge:
Direktøren kjente det stakk i magen da det første Go-Ahead-toget fikk tekniske problemer på Bryne stasjon: – Vi hadde jo bare hatt togene i noen få timer
Go-Ahead har hatt sin første dag som togoperatør i Norge. Cathrine Elgin, administrerende direktør i selskapet, er fornøyd med å være i gang. Hun konstaterer at alle som jobber på jernbanen må levere om selskapet skal lykkes.
morten.hansen@lomedia.no
Kupeen var full av jernbanefolk, politikere fra departement og storting, og byråkrater fra direktoratet. Pressefolkene sto i midtgangen. Og Cathrine Elgin, Go-Ahead-sjefen, smilte fra øre til øre. Midt opp i det hele løp Kjetil Dyngvold. Konduktørene jobbet på sin andre strekning for nykommeren på norsk jernbanen. Nå forsøkte han å få de vanlige reisende, og gjestene på den offisielle åpningen av «Sørtoget», til plassene sine.
– Turen fra Kristiansand var det rolig. Returen er litt mer hektisk. Men det er gøy, smiler Dyngvold.
p
Han er fornøyd med både informasjonen de ansatte har fått og involveringen de er blitt tatt med på. Nå er han fornøyd med at ventetiden er over.
– Det blir litt som før. Vi er som en familie som har flyttet over, mener Dyngvold.
– En veldig god følelse
En annen som er fornøyd med at ventetiden er over, er Go-Aheads administrerende direktør. Cathrine Elgin slår fast at selskapet endelig er ute av sin egen boble.
– Nå har vi fått gjengen over til oss. Det er en veldig god følelse, sier Elgin.
Den følelsen forsvant et lite øyeblikk. På Bryne stasjon meldte konduktøren at toget hadde tekniske problemer. Det var to lange minutter for Elgin.
– Jeg kjente det stakk i magen. Vi har jo bare hatt togene i noen få timer, og ikke hatt mulighet til å gjøre vedlikehold selv. Vi er prisgitt det vi får, sier hun.
Tannhjul i et drivverk
Og hun mener det er et godt eksempel på hvordan det er å drive tog i Norge i dag. Elgin slår fast at togdrift er et samarbeidsprosjekt. Go-Ahead er ikke en kunde av Bane Nor, Togdrift og Entur – og alle de andre nye selskapene på jernbanen.
– Kundene står på perrongen og sitter i vognene. Vi som driver transporte, togene og skinnegangen er samarbeidspartnere. Vi er som et drivverk med mange tannhjul. Ryker ett, så hjelper det ikke om det er stort eller lite. Maskineriet stopper opp, slår Elgin fast.
Alt må klaffe
Fram mott oppstarten har Go-Ahead hatt utfordringer både med billetter og reservedeler til togene. Elgin konstaterer at de ikke er i mål med noen av delene, selv om mye er på plass.
p
– Både Entur og Norske Tog er barn av denne reformen, og de jobber mye og løper fort. Så det er en spenning i dette. For alt må klaffe for at det skal gå som planlagt, sier Elgin.
Vil lykkes
Hun har likevel ikke i tvil om at Go-Ahead vil lykkes. Elgin konstaterer at hun har fått mange nye medarbeidere som hun opplever er motiverte for å gjøre en innsats for selskapet.
– Men de er selvfølgelig spente. Det er vi alle, sier Elgin.
Mye mindre skepsis
Raymond M. Vasstveit, konduktør og tillitsvalgt i Norsk Jernbaneforbund (NJF) deler spenningen. Han erkjenner at det ikke har vært lett å få ny arbeidsgiver, og det uten å ville det selv. For mange har NSB og Vy vært deres eneste arbeidsplass.
– Vi har vært skeptiske. Men jeg tror skepsisen er blitt mye mindre. Det er mye nytt, men jeg tror dette blir bra, sier Vasstveit.
Tog i vinden
Selv kjente han på et lite savn da han sto opp på første dag med ny arbeidsgiver. Likevel ser han fram til å stå på for fullt for Go-Ahead. Han er sikker på at han har alle kollegaene med seg for at selskapet skal klare om å få flere kunder.
– Vi må ha flere reisende for å oppfylle anbudskontrakten, men jeg regner med at Go-Ahead har tallknusere som vet hva de holder på med, sier Vasstveit.
p
Han konstaterer at tog er blitt mer i vinden i løpet av det året som har gått siden det ble klart at Go-Ahead skulle ta over Sørlandsbanen.
– Så gjelder det å få alle som snakker positivt om toget til å faktisk bruke det. Jeg er ikke så sikker på at alle som deltar i åpningen på denne ruta, folkene fra departementet, direktoratet og politikerne, reiste hit med tog, smiler Vasstveit.
Raymond Vasstveit synes det er vemodig å forlate sin gamle arbeidsgiver, men han ser likevel fram til å jobbe for Go-Aead.
Morten Hansen
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard