JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Kjetil Dyngvold har hatt sin første dag på jobb som konduktør på «Sørtoget» - merkevarenavnet Go-Ahead har gitt Sørlandsbanen. Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead (til venstre for Dyngvold) og samferdselsminister Jon Georg Dale (t.h.) var med på jomfruturen.

Kjetil Dyngvold har hatt sin første dag på jobb som konduktør på «Sørtoget» - merkevarenavnet Go-Ahead har gitt Sørlandsbanen. Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead (til venstre for Dyngvold) og samferdselsminister Jon Georg Dale (t.h.) var med på jomfruturen.

Morten Hansen

Go-Ahead i Norge:

Direktøren kjente det stakk i magen da det første Go-Ahead-toget fikk tekniske problemer på Bryne stasjon: – Vi hadde jo bare hatt togene i noen få timer

Go-Ahead har hatt sin første dag som togoperatør i Norge. Cathrine Elgin, administrerende direktør i selskapet, er fornøyd med å være i gang. Hun konstaterer at alle som jobber på jernbanen må levere om selskapet skal lykkes.



17.12.2019
13:00
17.12.2019 13:26

morten.hansen@lomedia.no

Kupeen var full av jernbanefolk, politikere fra departement og storting, og byråkrater fra direktoratet. Pressefolkene sto i midtgangen. Og Cathrine Elgin, Go-Ahead-sjefen, smilte fra øre til øre. Midt opp i det hele løp Kjetil Dyngvold. Konduktørene jobbet på sin andre strekning for nykommeren på norsk jernbanen. Nå forsøkte han å få de vanlige reisende, og gjestene på den offisielle åpningen av «Sørtoget», til plassene sine.

– Turen fra Kristiansand var det rolig. Returen er litt mer hektisk. Men det er gøy, smiler Dyngvold.

p

Han er fornøyd med både informasjonen de ansatte har fått og involveringen de er blitt tatt med på. Nå er han fornøyd med at ventetiden er over.

– Det blir litt som før. Vi er som en familie som har flyttet over, mener Dyngvold.

– En veldig god følelse

En annen som er fornøyd med at ventetiden er over, er Go-Aheads administrerende direktør. Cathrine Elgin slår fast at selskapet endelig er ute av sin egen boble.

– Nå har vi fått gjengen over til oss. Det er en veldig god følelse, sier Elgin.

Den følelsen forsvant et lite øyeblikk. På Bryne stasjon meldte konduktøren at toget hadde tekniske problemer. Det var to lange minutter for Elgin.

– Jeg kjente det stakk i magen. Vi har jo bare hatt togene i noen få timer, og ikke hatt mulighet til å gjøre vedlikehold selv. Vi er prisgitt det vi får, sier hun.

Tannhjul i et drivverk

Og hun mener det er et godt eksempel på hvordan det er å drive tog i Norge i dag. Elgin slår fast at togdrift er et samarbeidsprosjekt. Go-Ahead er ikke en kunde av Bane Nor, Togdrift og Entur – og alle de andre nye selskapene på jernbanen.

– Kundene står på perrongen og sitter i vognene. Vi som driver transporte, togene og skinnegangen er samarbeidspartnere. Vi er som et drivverk med mange tannhjul. Ryker ett, så hjelper det ikke om det er stort eller lite. Maskineriet stopper opp, slår Elgin fast.

Alt må klaffe

Fram mott oppstarten har Go-Ahead hatt utfordringer både med billetter og reservedeler til togene. Elgin konstaterer at de ikke er i mål med noen av delene, selv om mye er på plass.

p

– Både Entur og Norske Tog er barn av denne reformen, og de jobber mye og løper fort. Så det er en spenning i dette. For alt må klaffe for at det skal gå som planlagt, sier Elgin.

Vil lykkes

Hun har likevel ikke i tvil om at Go-Ahead vil lykkes. Elgin konstaterer at hun har fått mange nye medarbeidere som hun opplever er motiverte for å gjøre en innsats for selskapet.

– Men de er selvfølgelig spente. Det er vi alle, sier Elgin.

Mye mindre skepsis

Raymond M. Vasstveit, konduktør og tillitsvalgt i Norsk Jernbaneforbund (NJF) deler spenningen. Han erkjenner at det ikke har vært lett å få ny arbeidsgiver, og det uten å ville det selv. For mange har NSB og Vy vært deres eneste arbeidsplass.

– Vi har vært skeptiske. Men jeg tror skepsisen er blitt mye mindre. Det er mye nytt, men jeg tror dette blir bra, sier Vasstveit.

Tog i vinden

Selv kjente han på et lite savn da han sto opp på første dag med ny arbeidsgiver. Likevel ser han fram til å stå på for fullt for Go-Ahead. Han er sikker på at han har alle kollegaene med seg for at selskapet skal klare om å få flere kunder.

– Vi må ha flere reisende for å oppfylle anbudskontrakten, men jeg regner med at Go-Ahead har tallknusere som vet hva de holder på med, sier Vasstveit.

p

Han konstaterer at tog er blitt mer i vinden i løpet av det året som har gått siden det ble klart at Go-Ahead skulle ta over Sørlandsbanen.

– Så gjelder det å få alle som snakker positivt om toget til å faktisk bruke det. Jeg er ikke så sikker på at alle som deltar i åpningen på denne ruta, folkene fra departementet, direktoratet og politikerne, reiste hit med tog, smiler Vasstveit.

Raymond Vasstveit synes det er vemodig å forlate sin gamle arbeidsgiver, men han ser likevel fram til å jobbe for Go-Aead.

Raymond Vasstveit synes det er vemodig å forlate sin gamle arbeidsgiver, men han ser likevel fram til å jobbe for Go-Aead.

Morten Hansen

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.12.2019
13:00
17.12.2019 13:26



Mest lest

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Stein Inge Stølen / Privat

Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Det er skammelig

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Privat

Barnehagepedagog Benedicte (36) lurer på hvordan hun skal få råd til mat

Leif Martin Kirknes

Mimir Kristjánsson skapte storm etter å ha kalt energiministeren «Komiske-Marte»

KAMP: – I stedet for å takke ansatte som påpeker alvorlige feil med systemet, prøver de nærmest å halshogge oss, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

KAMP: – I stedet for å takke ansatte som påpeker alvorlige feil med systemet, prøver de nærmest å halshogge oss, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Janne Cecilie fikk sjokk da hun skjønte at sjefen hadde snoket i helseopplysningene hennes

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

Nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Brede Edvardsen, tror forholdene i bransjen blir verre og verre.

Nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Brede Edvardsen, tror forholdene i bransjen blir verre og verre.

Ole Palmstrøm

Arbeidstilsynet har ikke besøkt en renholdsbedrift siden 2019: – Dette er en katastrofe

Frilanser 3

Slik gikk det med lønna vår i 2021. Se nye tall fra SSB

En familie med to foreldre og to barn har til sammen 40 omsorgsdager i 2022.

En familie med to foreldre og to barn har til sammen 40 omsorgsdager i 2022.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Sykt barn-dager: Dette er reglene for 2022

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Colourbox

Tidligere velferdsdirektører tiltalt for grov korrupsjon: – Fikk penger, biler og båter, sier aktor

Tri Nguyen Dinh

Dramatisk måling: Støre og Vedum straffes knallhardt av velgerne

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i hjertelig samtale med eder av DEFS, europeisk fagbevegelse, Luca Vincentini. De to er enige om at det er behov for et misntelønnsdirektiv i EU. Det er de nordiske landene sterkt i mot.

Etienne Ansotte, EC - Audiovisual Service

Nå kommer EUs minstelønn: Her er alt du må vite

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Jan-Erik Østlie

LO raser over historisk togkontrakt

Jan-Erik Østlie

Ny strømpakke: – Dette vil virkelig hjelpe dem som sliter, mener forbundslederen

Leif Martin Kirknes

Snart avgjøres det om Peggy Hessen Følsvik kan forlenge sin periode som LO-leder


Flere saker