JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det grønne skiftet er et prosjekt på størrelse med gjenreisningen av Norge etter krigen, mener Ap-nestleder Bjørnar Skjæran.

Det grønne skiftet er et prosjekt på størrelse med gjenreisningen av Norge etter krigen, mener Ap-nestleder Bjørnar Skjæran.

Aslak Bodahl

Bjørnar Skjæran:

En sterk fagbevegelse vil bli like viktig for det grønne skiftet som den var for byggingen av velferdssamfunnet, mener Ap-nestleder

Vi står overfor en formidabel oppgave som vil berøre hele landet, mener Ap-nestleder Bjørnar Skjæran.



15.11.2019
12:07
15.11.2019 12:07

aslak@lomedia.no

I hjertet av den belgiske hovedstaden Brussel, med hovedkvarteret for EU-institusjonene i bakgrunnen, står Aps nestleder og snakker om at Norge må bygge ny industri og redusere forskjellene for å få alle med. Det er to grunnpilarer i møtet med klimakrisen. Forholdet mellom grønn omstilling og sosial rettferdighet har grepet inn i dette årets mest intense debatter.

– Alle partier kan forplikte seg til internasjonale avtaler om å redusere utslipp av klimagasser. Utfordringen er hvordan vi skal klare å komme gjennom det grønne skiftet med verdiskapningen i behold på en rettferdig måte. Det er en stor fare for at det oppstår urettferdighet ved store samfunnsendringer. I Norge øker forskjellene nå, og vi må snu denne utviklingen. Jeg vil si det så sterkt at det grønne skiftet – med de to forutsetningene – er et prosjekt på størrelse med oppbyggingen av landet etter krigen, sier Skjæran til FriFagbevegelse.

ph

Gigantisk prosjekt

Ap-nestlederen snakker om en formidabel oppgave som omfatter først og fremst følgende:

• Vi er forpliktet til et utslippskutt på 40 prosent i Norge innen 2030, ifølge Parisavtalen.

• Norge har også forpliktet seg til å kutte 45 prosent i såkalt ikke-kvotepliktig sektor – det vil si transport, landbruk, bygg og anlegg og avfall.

• Innen 2050 skal hele det norske samfunnet være karbonnøytralt.

– Ambisjonsnivået må være så høyt at det går an å trekke paralleller til det som krevdes for gjenreisningen av Norge etter andre verdenskrig i 1945, mener Bjørnar Skjæran.

– Det kan gå kaldt nedover ryggen når vi tenker over hvor stort dette faktisk er. Det grønne skiftet vil handle om noe mer enn elbilfordeler. Vi er nødt til å bygge en verdiskapning som både står seg om 30–40 år og som skal være på størrelse med det vi har i dag, føyer han kjapt til.

Bygge mer industri

Klima står høyt på agendaen til Ap fram mot stortingsvalget i 2021. Parallelt med at partiet nylig presenterte sitt alternative statsbudsjett, ble det også lagt fram et eget utslippsbudsjett som inngår i programarbeidet fram mot valget om to år og de neste fire årene etter det.

Noen av hovedpunktene er et eget CO₂-fond for næringstransport til en milliard kroner, 434 millioner kroner mer til ordningen med miljøteknologi, tilføre Selskapet for industrivekst (Siva) 200 millioner kroner mer i egenkapital og en styrking av Enova for en grønnere omlegging i industrien.

ph

– Vi har en stor jobb å gjøre for å bygge mer industri i Norge. Det skal produseres nye produkter på nye måter med mindre eller null utslipp, sier Aps nestleder.

– I Norge er vi fremdeles i for stor grad en råvareleverandør. Det gjelder særlig i distriktene. Vi må derfor klatre i verdikjeden. Når oljeinntektene de neste tiårene går ned, og virksomheten på sokkelen får mindre betydning, er svaret å legge til rette for bygging av mer og ny industri, mener Skjæran.

Har forutsetningene

Mulighetene for å utvikle både ny industri og den vi har i dag er avhengig av norske eller internasjonal kapital, ifølge Ap-nestlederen. En annen forutsetning er trygghet.

– Investeringer i industri skjer i et perspektiv på 30–40 år, og da forutsetter det at investeringene også er god butikk 20 år fram i tid. Norge har imidlertid forutsetningene for å lykkes, mener Skjæran, og nevner både naturressursene, tilliten i befolkningen, vannkraften og den norske modellen.

– En sterk fagbevegelse vil bli like viktig for det grønne skiftet som den var for byggingen av det velferdssamfunnet vi kjenner i dag, sier Skjæran.

Frode Alfheim, forbundsleder i Industri Energi, sier seg enig. Han framhever først og fremst den norske industrikompetansen og mulighetene for å utvikle nullutslipp på norsk sokkel, flytende havvind, fangst og lagring av CO₂ og utvikling av hydrogen som en ny energibærer.

Bygger på norsk modell

Lederen for et av de to største industriforbundene i LO roser omstillingsevnen i den landbaserte industrien og kaller kompetansen på offshoreteknologien for «verdensledende».

– Vi har vanvittig gode fortrinn, men vi må brette opp ermene. For å unngå et katastrofalt stup i levestandard og velferd, må omstillingen skje over en lang periode, sier Alfheim til FriFagbevegelse.

ph

– Mye av det vi skal gjøre bygger på den norske modellen med små forskjeller og sterke fagforeninger som tar tak i situasjonen sammen med sine arbeidsgivere, påpeker han.

Skremmer vekk ungdom

Alfheim roper samtidig et lite varsku. Han vil ikke høre snakk om en sluttdato for oljenæringen. MDG har som mål å gradvis trappe ned olje- og gassvirksomheten over en periode på 15 år.

– Å sette en sluttdato skremmer bare ungdom fra å ta en industriell utdanning. Skal vi være med å utvikle industrien, må vi også ha en fagkompetanse i utdanningen. I motsatt fall kommer det til å bli fryktelig dyrt. Kompetansen stopper opp og forvitrer med en sluttdato, påpeker Alfheim.

Bjørnar Skjærans drømmescenario er som følger: På samme måte som vi i dag skuer bakover i tid og anerkjenner beslutningene som ble gjort da vi fikk oljenæringen på 1960-og 70-tallet, vil han at vi i 2050 verdsetter grepene som ble tatt med det grønne skiftet på 2020-tallet.

– Klimapolitikken vi fører skal legge til rette for flere jobber og sørge for en rettferdig omstilling, sier Skjæran.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.11.2019
12:07
15.11.2019 12:07



Mest lest

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

Morten Hansen

Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Hanna Skotheim, Sidsel Valum og Brian Cliff Olguin

Se hvem som kom inn på Stortinget fra fagbevegelsen

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

Hanna Skotheim

Kaisa har vært fattig i verdens rikeste land: – Det er stigmatiserende å stå fram som fattig i Norge

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Erlend Angelo

Joachim har kjempet mot bemanningsbyråene i mange år. Nå kan bygningsarbeideren juble

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

Kommentar

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Erna vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering»

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Eivind Senneset

Heidi (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

Jan-Erik Østlie / Atle Espen Helgesen

Industri Energi med tydelige forventninger til ny regjering

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

Jan Erik Østlie

Støre kan juble: Norge skifter fra blått til rødt


Flere saker