JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Espen Barth Eide, Arbeiderpartiet.

Espen Barth Eide, Arbeiderpartiet.

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide om regjeringens syn på flytende havvind: – Minner meg om hvordan man så på oljen før det løsnet på 60-tallet

Frps olje- og energiminister er lunken til å satse på havvind i Norge. Espen Barth Eide (Ap) mener det er helt feil av regjeringa.



16.04.2019
12:51
16.04.2019 12:51

helge@lomedia.no

Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg (Frp) tror ikke det vil lønne seg med havvind i Norge. Han er lite positiv til å bygge en havvindpark her hjemme, til tross for at en rekke aktører, som Aker Solutions og El- og IT-forbundet, den siste tiden har uttrykt at de ønsker en slik satsing i Norge.

– Kostnadene ved å bygge ut havvind er en helt annen sammenlignet med å bygge ut vindkraft på land, sier Freiberg til NTB.

Freiberg viser til at Equinor har bedt om mellom 2,5 og 3 milliarder kroner for å drive deler av produksjonen fra Snorre- og Gullfaksfeltet med strøm produsert av flytende havvindmøller.

– Det forteller noe om kostnadene ved å bygge ut havvind. Noen må betale for dette til sjuende og sist, sier han.

Ikke marked for havvind i Norge, slår energiministeren fast

Mange vil satse

Espen Barth Eide er energipolitisk talsperson for Arbeiderpartiet. Han synes statsråden er merkelig defensiv.

Rett før påske foreslo fire Ap-politikere nettopp en strategi for en havvind-satsning (se faktaboks).

– Både jeg og mange aktører i fagbevegelsen og industrien har tro på dette hvis vi gir det et skikkelig løft. Det kan løse veldig mange problemer på en gang. Det er helt klart noe som kan være med å løse dagens klimaproblem, sier Espen Barth Eide til FriFagbevegelse.

Han mener utsagnet fra olje- og energiministeren minner han om holdningen på 60-tallet da man var i ferd med å gi opp håpet om olje i Nordsjøen.

– Ja, jeg får de assosiasjonene. Vi lyktes fordi noen ikke ga opp. Det ble lagt en industripolitisk satsing. Flytende havvind kan være en del av «Lykkeland 2.0». Uavhengig av hva vi sitter og bestemmer i Norge, så vet vi at etterspørselen etter fossil energi vil gå ned på sikt. Et av svarene på det er nettopp havvind, sier Espen Barth Eide.

– Dette er unikt og noe vi kan tjene penger på, skape arbeidsplasser med samtidig som vi bidrar til et grønt skifte. Vi vet vi må gjennom en stor omstilling. Mange er bekymret for arbeidsplasser. Da må vi bygge videre på det vi allerede kan, mener han.

Han viser til hele EU – som er vårt hjemmemarked – allerede har bestemt seg for en massiv omlegging til fornybar energi. Det bygges ut stort på kontinentet.

– Men det trengs mer. Nordsjøen og norsk sokkel er et stort energibasseng som også kan brukes i framtiden. Det ser vi i overgangen fra olje til gass, og kan senere brukes til flytende havvind, mener han.

Han mener dette er et kinder-egg.

– Det er god klimapolitikk, god industripolitikk og god energipolitikk. Vi er verdensledende på det meste når det gjelder hva flytende havvind krever. Som for eksempel flytende konstruksjoner, posisjonering og avanserte kabler. Dette er den teknologien vi kan aller best. det som etterspørres, det har vi. Dette kan være en motor for nye inntekter for det som er landets største industri. Det kan gi verdiskaping og det kan gi arbeidsplasser. Og dermed også sikre velferd, sier Espen Barth Eide.

Også partiet Rødt har inne et tilsvarende representantforslag, en industriell revolusjon hvor partiet tar til orde for pilotprosjekter innenfor mer umodne teknologier som flytende havvind, dyp geotermisk energi og hydrogen.

– Gjennom statlige pilotprosjekt kan teknologien utvikles og bidra til at Norge kan bli en eksportør av utstyr og teknologi til slike prosjekter i hele verd, mener Rødt.

p

Krevende klimamål

I sitt representantforslag mener Ap-representantene Espen Barth Eide, Jonas Gahr Støre, Else-May Botten Norderhus og Runar Sjåstad at norsk flytende havvind kan bli et svært viktig bidrag for å dekke energibehovet og nå krevende klimamål.

De mener altså at den norske posisjonen innen olje og gass og maritim og marin industri er et fantastisk utgangspunkt for at Norge kan ta en lederrolle på dette området.

Norsk olje- og gassproduksjon står for 28 prosent av de samlede norske klimagassutslippene (SSB).

Potensialet for utslippskutt som følge av elektrifisering av sokkelen er anslått til opp mot sju millioner tonn CO2, og Zero anslår at del-elektrifisering fra havvind kan gi utslippskutt på opp mot tre millioner tonn CO2 årlig, noe som tilsvarer utslippene fra 0,5–1,5 millioner bensin/dieseldrevne biler.

Equinors Hywind Tampen vil bli verdens største flytende havvindpark dersom den settes i drift i 2022. Det skal forsyne de fem plattformene på Gullfaks og Snorre med elektrisk kraft, noe som vil kutte klimagassutslippene med minst 200 000 tonn CO2 årlig.

Om Equinor og underleverandørene lykkes med å redusere kostnadene ved utbygging av flytende havvind, er det grunn til å tro at dette vil utløse flere prosjekter både på norsk sokkel og internasjonalt, heter det i forslaget fra Ap.

p

OECD er optimistisk

OECD ser havvind som en av de viktigste havbaserte næringene i 2030. Den nordlige delen av Nordsjøen og Norskehavet skal ha noen av de beste vindressursene i Europa, langt bedre enn på land og i grunne havområder.

Norsk havvindteknologi eksporterte for fem milliarder kroner i 2016. Det ga Norge en markedsandel på fem prosent.

Havvindteknologi er allerede Norges største fornybareksport.

Ifølge Multiconsult er det nødvendig «å etablere en hjemmearena hvor man kan kommersialisere teknologien, bygge kompetanse hos leverandørene og redusere kostnadene» for at Norge skal posisjonere seg som en internasjonal leverandør av havvindteknologi og tjenester til denne næringen.

Fakta om forslaget

Dette foreslår Ap-representanten Espen Barth Eide, Jonas Gahr Støre, Else-May Botten Norderhus og Runar Sjåstad:

- Stortinget ber regjeringen åpne flere områder for vindproduksjon til havs, slik at Norge kan bli en stor produsent av flytende havvind med konkurransedyktige aktører i hele verdikjeden.

- Stortinget ber regjeringen ta initiativ til et nordsjøsamarbeid for utvikling av en langsiktig forvaltningsplan for havvind, med tanke på eksport til Europa.

- Stortinget ber regjeringen sørge for at norsk sokkel har en kapasitet på 3 GW innen 2030.

- Stortinget ber regjeringen sette et mål om at Norge skal ha en 10 prosent markedsandel av den globale omsetningen i havvindmarkedet, og en omsetning på 50 mrd. kroner innen 2030, og tilrettelegge for dette.

- Stortinget ber regjeringen legge til rette for utslippsreduksjoner i olje- og gassindustrien ved at elektrisitetsproduksjon med gassturbiner offshore kan erstattes av havvind.

- Stortinget ber regjeringen gi Statnett ansvar for å utvikle og drifte et fremtidig offshorestrømnett i Nordsjøen.

- Stortinget ber regjeringen tilrettelegge for et norsk marked for ny maritim energiteknologi, herunder offshorevindkraft, med testsentre og energiparker til havs.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.04.2019
12:51
16.04.2019 12:51



Mest lest

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk forsikringsselskapet konkurs

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»


Flere saker