JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftambulanse-strid med Babcock også i Sverige

Mens konflikten om ambulanseflytjenesten fortsetter i Norge, er det også strid mellom den svenske pilotforeningen og selskapet Babcock, melder VG.

Øystein Eugene Hermstad / Luftambulansetjenesten (pressefoto)

– Jeg kan bekrefte at det pågår en tvist, og at det i ytterste konsekvens risikeres at det blir en tvist i arbeidsdomstolen, sier Martin Lindgren, leder i Svenska Pilotföreningen til VG.

Striden står ifølge avisen om pilotenes bakvakter, der de må være tilgjengelige for selskapet uten at det står i vaktplanene. Felleseuropeiske regler begrenser arbeidstiden for piloter til 2.000 timer per år.

Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund mener saken i Sverige er relevant også for luftambulansetjenesten i Norge.

– Det er klart at hvis den svenske pilotforeningen mener man har mer enn 2.000 timer beredskapstid, så er dette faktisk også et brudd med det felleseuropeiske regelverket som regulerer piloters arbeidstid. Da er det verdt å merke seg at det er det samme selskapet som har lagt en litt for optimistisk bemanningsplan til grunn for anbudet i Norge, sier han.

Daglig leder i Babcock, Marius Hansen, avviser imidlertid at det pågår en tvist i Sverige. Han omtaler saken som en «helt normal dialog» om hvordan man skal beregne arbeidstid for bakvaktene.

– Babcock betaler alle piloter 100 prosent lønn for den tiden de er på basen, uansett om de flyr eller venter på oppdrag. Men vi er i dialog om hvordan arbeidstid som ikke er flytid skal vektes med hensyn til hvor mye de kan være i beredskap i løpet av et år, sier han.

Han påpeker også at det er stor forskjell mellom flytjenesten i Norge og helikoptertjenesten i Sverige, blant annet fordi det i Norge er mange planlagte oppdrag med flytting av pasienter.

(©NTB)

Stortingsflertallet krever at Høie sikrer kompetansen i luftambulansen

Omdiskuterte dokumenter offentliggjort i luftambulansestriden

Babcock vil spare på vedlikehold av nye luftambulanser

Annonse
Annonse