Norske piloter om Ryanairs metoder: – Vil bare oppmuntre enda flere til å forlate dem
Myten om et fagforeningsvennlig Ryanair er i ferd med å slå sprekker, mener forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen.
Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.
Sissel M. Rasmussen (arkivfoto)
helge@lomedia.no
Mens piloter og kabinansatte i Ryanair streiker over hele Europa, svarer lavprisselskapet med jobb-kutt og offentliggjøring av de ansattes lønn.
100 piloter og 200 kabinansatte ved basen i Dublin har fått beskjed om at deres tjenester «kanskje ikke trengs» fra 28. oktober. Selskapet tilbyr overføringer til Polen og «kanskje andre baser».
Det får Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund, til å rase.
– Det er åpenbart at flyselskapets nåværende ledelse ikke søker en ekte sosial dialog. De er heller ikke interessert i å føre ekte og meningsfylte forhandlinger. Verre er at det synes som selskapet går tilbake til sin tidligere anti-fagforeningstaktikk samtidig som de fortsetter å hevde offentlig at de vil ha en konstruktiv dialog med sine fagforeninger, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.no.
I desember i fjor annonserte selskapet at de anerkjenner fagforeninger som motpart. Erklæringen kom under trussel om storstreik fra de ansatte.
• Ryanair svarer på streik med å si opp ansatte og offentliggjøre lønn
Ikke riktig
Carlsen, som er forbundsleder i Norsk Flygerforbund mener det sistnevnte er langt fra sannheten.
– Fakta er at forhandlingene i de fleste land enten er stoppet opp eller har minimal fremgang, påpeker han.
– Ryanairs provokasjon og unødvendige oppførsel i følge med de pågående lovlige aksjonene vil bare oppmuntre enda flere piloter til å forlate Ryanair for konkurrerende flyselskaper. Selskapets beslutning risikerer derfor å kunne gå inn i historien som en betydelig feilvurdering, mener han.
Carlsen tror det neppe er en tilfeldighet at selskapet truer med å fjerne 100 pilotjobber i Dublin samtidig som 100 piloter er i streik.
– Dersom Ryanair skulle gjennomføre disse oppsigelsene vil frustrasjon blant Ryanairs piloter bare øke. Dette risikerer igjen å utsette Ryanair-passasjerer for stadig større usikkerhet rundt sine reiseplaner. I stedet for å reagere positivt på pilotenes krav om rettferdige og anstendige arbeidsforhold, har Ryanair besluttet tiltak som har betydelig potensiale til å ramme enda flere av sine kunder, hevder Carlsen.
Han mener denne avgjørelsen i beste fall kan tolkes som et uansvarlig svar på en lovlig streik.
• SAS innrømmer at de har for lite folk til å gjennomføre flyvningene de har solgt billetter til
Fagforeningsknusing
– I verste fall kan det tolkes som et uakseptabelt forsøk på fagforeningsknusing gjennom å sette maksimalt press på pilotene i et forsøk på å stoppe videre lovlige aksjoner, sier forbundsleder Yngve Carlsen.
Han mener det mest alvorlig er at beslutningen høyst sannsynlig bare vil slå tilbake på selskapet selv.
Carlsen påpeker at Ryanair-piloter i Dublin og hele Europa er forenet og fast bestemt på å skaffe seg faste ansettelser i selskapet, med ansettelseskontrakter som er underlagt arbeidsmiljølovgivning i det landet de er basert og ikke irsk lovgivning som dagens kontrakter er underlagt.
• Innleigde i SAS varslar om at arbeidsforholda går på sikkerheita laus