Jane Sæthre, leiar for Norsk jernbaneforbund.
Tri Nguyen Dinh (arkivfoto)
NSB: Innstilte tog og færre vogner på Austlandet
Tillitsvalte har lenge advart om at NSB ikkje kan kutte i tilsette om dei skal levere fleire togreiser
Etter innstilte tog denne veka innrømmer NSB-sjefen at kuttet vart for stort.
tormod@lomedia.no
– Dei tilsette har gjort leiinga merksam på at rekrutteringa har vore for låg og sjukefråveret for høgt. No har det kome til det punktet at dei ikkje lenger kan produsere tog etter ruteplan, seier leiar for Norsk jernbaneforbund, Jane Sæthre, til FriFagbevegelse.
«Vi har gått for langt. Vi har nå for lav bemanning med tanke på normal rutetrafikk,» sa konsernsjef Geir Isaksen i NSB til Aftenposten igår.
Det vedgår han etter at ti prosent av selskapets tog på Austlandet anten har vore innstilte eller køyrt med færre vogner enn normalt. Idag måtte selskapet ta ut ti avgangar og køyre med færre vogner på 49 andre.
• NSB-sjef innrømmer: Har sagt opp så mange at tog må innstilles
Skal rekruttere
– Eg synest det er ei grei innrømming å kome med. No er det berre å begynne rekrutteringa. Dei reisande forventar nok at leveransane på tog skal bli betre framover, ikkje dårlegera slik ein opplever no, seier forbundsleiar Sæthre.
Og rekrutteringa har allereie begynt, ifølge NSBs pressetalsperson, Åge-Christoffer Lundeby.
– Interne forhold har gjort at vi ikkje har valt å sette i gang rekruttering før august i fjor. Og det var ikkje raskt nok med tanke på det vi opplever no. Det beklagar vi, seier Lundeby.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Slankeprosess
Forbundsleiar Sæthre fortel at NSB dei siste to åra har drive ein slankeprosess, der ein har kutta kostnadar internt for å bli meir konkurransedyktig.
– Iveren har blitt så stor at det går ut over tilbodet dei skal levere. Det er grenser for kor langt ein kan strekke strikken, seier ho og utdjupar:
– Det er ikkje berre å lytte på eksterne konsulentar og sette i gang effektiviseringsprosessar. Kjerneoppgåva til NSB er å køyre tog etter ruteplan. Så lenge NSB og myndigheitene vil auke talet togreiser, kan dei ikkje redusere talet tilsette.
• Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner
Effektivisering
Reduksjonen har kome som frivillig avgang for ombordpersonell og lokomotivførarar. NSB har latt vere å rekruttere nye, fordi dei har meint at dei skal klare å levere med færre tilsette.
– Vi har fått signal om slitasje frå dei tilsette over lang tid, som NSB ikkje har vore villig til å lytte til. Det viktigaste har vore omstillingsvilje og effektiviseringspotensiale, seier Sæthre.
Og selskapet har ikkje tenkt å gå vekk frå effektiviseringsprosessen med det første, ifølge NSBs Lundeby.
– Vi går inn ein annan kvardag og er nødt til å bli meir konkurransedyktig for å vinne anbod i framtida. Det gjeld å finne balansen mellom kva som er mogleg og tilrådeleg.
• Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Adjunkt Hilde Monica Jørgensen ved Ytteren skole i Rana forteller hvordan inspeksjonstid og tilsyn med elever spiser opp tid til andre viktige oppgaver for lærere. Jørgensen er også hovedtillitsvalgt for grunnskole i Skolenes landsforbund Nordland.
Privat