Fort i svingene?
Moderne togprosjekter klinger godt i ørene for mange av oss. Den påtenkte Follobanen er ikke noe unntak. Hurtig og effektivt, men blir det mulig å gå av underveis?
odd.arne.olafsen@lomedia.no
Samferdselsdepartementet har bestemt at den planlagte Follobanen mellom Ski og Oslo skal legges mer eller mindre sammenhengende i tunneler på meste av strekningen. Av 24 kilometer ny togbane kan så mye som 19 kilometer gå under bakken gjennom to parallelle tunneler og fire spor. For de av oss som ser på moderne togløsninger som framtidas transportvalg, er det vel lov å sette minst ett kryss i taket.
Valget er gjort både for å framskynde en mulig utbygging. Andre alternativer enn det departementet nå har valgt er skjøvet til side. Noen har rett og slett skåret igjennom og bestemt seg. Litt uvanlig, kanskje, fordi noen sikkert vil føle seg tråkka på – mens andre kanskje fristes til å kalle det effektivt politisk håndverk.
Samferdselsutbygging er kostbart, og gir ofte langdryge beslutningsprosesser. Derfor må det vanke en porsjon ros for at noen har skåret igjennom og tatt en beslutning. Hvis alt går etter planen, kan utbyggingen starte om tre år og mest sannsynlig stå ferdig til bruk etter fem års byggetid. Da snakker vi om 2018.
Prislappen kan strekke seg til omkring tre milliarder i året over femårsperioden. Den endelige sluttsummen blir erfaringsmessig høyere enn beregnet, men det bør det være mulig å leve med om man ser litt framtidsretta og langsiktig på en slik investering. Og for alle som har erfaring med snøkaos og vanskelig framkommelige jernbaneskinner gjennom flere vintre, er det jo en god trøst at det ikke snør inne i tunneler. Framkommelighet og vedlikehold er normalt tross alt enklere inne i fjellmassivet.
Follobanen dreier seg om tog som kan kjøres i hastigheter opp til 250 kilometer i timen. Den raskeste turen mellom Ski og Oslo kan etter planen komme ned i bare 11 minutter. Derfor er det mulig å dvele ved følgende: et håp om at det på disse raske togturene må være mulig å rekke både å stige på og komme seg av supertoget på noen stasjoner underveis. Det har foreløpig dekningen av tognyheten ikke avklart. Men det må være lov å håpe?
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim