Fort i svingene?
Moderne togprosjekter klinger godt i ørene for mange av oss. Den påtenkte Follobanen er ikke noe unntak. Hurtig og effektivt, men blir det mulig å gå av underveis?
Saken oppsummert
odd.arne.olafsen@lomedia.no
Samferdselsdepartementet har bestemt at den planlagte Follobanen mellom Ski og Oslo skal legges mer eller mindre sammenhengende i tunneler på meste av strekningen. Av 24 kilometer ny togbane kan så mye som 19 kilometer gå under bakken gjennom to parallelle tunneler og fire spor. For de av oss som ser på moderne togløsninger som framtidas transportvalg, er det vel lov å sette minst ett kryss i taket.
Valget er gjort både for å framskynde en mulig utbygging. Andre alternativer enn det departementet nå har valgt er skjøvet til side. Noen har rett og slett skåret igjennom og bestemt seg. Litt uvanlig, kanskje, fordi noen sikkert vil føle seg tråkka på – mens andre kanskje fristes til å kalle det effektivt politisk håndverk.
Samferdselsutbygging er kostbart, og gir ofte langdryge beslutningsprosesser. Derfor må det vanke en porsjon ros for at noen har skåret igjennom og tatt en beslutning. Hvis alt går etter planen, kan utbyggingen starte om tre år og mest sannsynlig stå ferdig til bruk etter fem års byggetid. Da snakker vi om 2018.
Prislappen kan strekke seg til omkring tre milliarder i året over femårsperioden. Den endelige sluttsummen blir erfaringsmessig høyere enn beregnet, men det bør det være mulig å leve med om man ser litt framtidsretta og langsiktig på en slik investering. Og for alle som har erfaring med snøkaos og vanskelig framkommelige jernbaneskinner gjennom flere vintre, er det jo en god trøst at det ikke snør inne i tunneler. Framkommelighet og vedlikehold er normalt tross alt enklere inne i fjellmassivet.
Follobanen dreier seg om tog som kan kjøres i hastigheter opp til 250 kilometer i timen. Den raskeste turen mellom Ski og Oslo kan etter planen komme ned i bare 11 minutter. Derfor er det mulig å dvele ved følgende: et håp om at det på disse raske togturene må være mulig å rekke både å stige på og komme seg av supertoget på noen stasjoner underveis. Det har foreløpig dekningen av tognyheten ikke avklart. Men det må være lov å håpe?


Nå: 0 stillingsannonser