Fortsatt tog på Bratsbergbanen
Etter mye usikkerhet og forvirring er det klart at forbindelsen Notodden–Skien får seks millioner statlige kroner ekstra. Driften er sikret ut året.
oystein@lomedia.no
Den opprinnelige avtalen mellom Samferdselsdepartementet og Telemark fylkeskommune går ut nå i juni. Uten tilskudd ville trafikken stanset. Men i revidert nasjonalbudsjett fulgte Liv Signe Navarsete opp løfter hun kom med i januar.
– For å få en mer fleksibel overgang, og gi fylkeskommunen bedre tid til å foreta ruteforbedringer, foreslår Regjeringen en tilleggsbevilgning på seks millioner kroner i 2009, og tar sikte på en tilsvarende sum i statsbudsjettet for 2010, står det i dokumentet som kom 15. mai.
Fylkeskommunen har forlenget avtalen med NSB, og trafikken fortsetter i samme omfang fram til ruteendringene i desember.
Svakere resultat.
Færre benyttet seg av tilbudet i 2008 enn tidligere. I 2005 var det 50 000 reisende, de to påfølgende årene lå tallet rundt 45 000, men i fjor kom en nedgang på 2 prosent, eller i underkant av 1000 reisende. Både departementet, Stortingets transportkomité, lokalpolitikere og pendlere etterlyser rutetabeller som er tilpasset hverandre.
– En arbeidsgruppe er i gang for å komme fram til en bedre samordning, og det haster. Utredningen må være klar i slutten av august, for da legges budsjettene for 2010. Vi jobber intenst med å få et helhetlig kollektivtilbud, der Bratsbergbanen er et sentralt element, forteller ordfører i Notodden, Lise Wiik (Ap).
Målet er å samkjøre busser i hele fylket med lokal- og fjerntog for å få folk fra Kongsberg, Grenland og Notodden til å benytte offentlig transport. Arbeidsgruppa skal ha et utkast til kollektivplan for Telemark klart i september, slik at det kan sendes på høring til kommuner og andre parter.
Gir oss ikke.
Ekstrabevilgningen på seks millioner kroner er nok til å holde hjulene i gang fram til 13. desember. Wiik mener drift av persontog er en statlig oppgave, og at banen må inn i de årlige budsjettene.
– I fylket skal vi finne fram til et godt kollektivtilbud. Så må staten sørge for en trygg finansiering, der NSB eller en annen operatør står for kjøringen, krever Wiik.
Fylkestinget sier det samme i sin høringsuttalelse til Nasjonal transportplan, og uttrykker bekymring for banens framtid fordi det ikke finnes penger på Telemarks eget budsjett.
Notodden-ordføreren er misfornøyd med måten NSB løser oppgaven på.
– Det virker som om de ikke har så lyst til å kjøre tog her. Rutetidene er vanskelig å huske, og det er ikke lett å få betalt. For meg kan gjerne en annen operatør overta, sier Lise Wiik som understreker at lokalpolitikerne og alle involverte har tro på at togtrafikken fortsetter og at tilbudet i fylket blir bedre.
NSB har på sin side signalisert at de ønsker helårige avtaler, og bedt om avklaring for 2010 i løpet av september. Statsbudsjettet blir som regel ikke klart før i desember. Departementet gir hvert år uttrykk for at støtten er midlertidig. Staten kjøper ikke lenger persontogtrafikk på Bratsbergbanen, men øremerker en bevilgning kalt ”kompensasjon for bortfall av statlig kjøp av persontog”.
Fra Notodden til Sørlandsbanen og Skien–Porsgrunn.
Utløste lokaliseringsdebatt da den i sin tid ble lagt på østsiden av Norsjø.
Åpnet i 1917.
Etablert gjennom et aksjeselskap der Norsk Hydro gikk inn med Tinnosbanen, og staten med strekningen Notodden–Nordagutu.
Selskapet fikk også konsesjon på å drive bane mellom Nordagutu og Skien–Porsgrunn med sidespor til Menstad.
Høsten 2000 la NSB ned trafikken.
Sterke protester og statlige midler førte til ny start i august 2001.
Telemark fylkeskommune overtok ansvaret 1. august 2004 med NSB som operatør.
Ansvaret overtatt av Vestviken Kollektivtrafikk fra 2006.
Fra Notodden til Sørlandsbanen og Skien–Porsgrunn.
Utløste lokaliseringsdebatt da den i sin tid ble lagt på østsiden av Norsjø.
Åpnet i 1917.
Etablert gjennom et aksjeselskap der Norsk Hydro gikk inn med Tinnosbanen, og staten med strekningen Notodden–Nordagutu.
Selskapet fikk også konsesjon på å drive bane mellom Nordagutu og Skien–Porsgrunn med sidespor til Menstad.
Høsten 2000 la NSB ned trafikken.
Sterke protester og statlige midler førte til ny start i august 2001.
Telemark fylkeskommune overtok ansvaret 1. august 2004 med NSB som operatør.
Ansvaret overtatt av Vestviken Kollektivtrafikk fra 2006.
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Tri Nguyen Dinh
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.
Torstein Bøe / NTB
Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år
Bredtveit fengsel er dårlig egnet til å ta imot de som sliter mest, hevder både ansatte og eksperter fra en lang rekke fagmiljøer.
Eirik Dahl Viggen
Flere fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Det har vært en klar økning av unge AAP-mottakere med psykiske lidelser de siste ti årene.
Gorm Kallestad / NTB
Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.
Arkivfoto: Petter Pettersen
Over 3000 ansatte i kjemisk industri får ny lønn. Her er tallene
Asbjørn Jansen (18) har en god tone med lærer og barnevernspedagog Christian Dragøy mens de pakker vedsekker.
Hanna Skotheim
Denne skolen lager arbeidsfolk: – Vi har elever som hater ferie
Ekofisk-feltet var Norges første oljefeltet som ble satt i produksjon i 1971. Flere av oljearbeiderne som jobbet her på 70- og 80-tallet har fått skader og sykdommer i etterkant av dette arbeidet.
Arkivfoto: Håvard Sæbø
Mulig millionsum i vente for oljepionerene
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Rolf Ringdal blir kanskje den siste lederen av Norsk Lokomotivmannsforbund. Et av forslagene på forbundets årsmøte er å endre forbundets navn til Norsk Lokomotivførerforbund.
Morten Hansen