Framdrift på Alnabru
Tre av partiene i Oslo bystyre mener det skal bygges ut terminaler på Alnabru. De legger vekt på at transportbedriftene må samarbeide tettere med jernbanen.
Saken oppsummert
oystein@lomedia.no
I et felles brev sier gruppelederne for Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet at de vil støtte Postens planer for å bygge nye terminaler for to av datterselskapene sine, Bring Logistics og Bring Frigoscandia.
Disse tre partiene har 43 av 59 representanter i bystyret.
Partiene mener transportørene har behov for effektive terminalløsninger, og viser også til ambisjonene i Nasjonal transportplan, der målet er å få mer gods fra vei til bane.
Det er også avgjørende for trafikk- og miljøbelastningene i Groruddalen at det planene blir vedtatt, mener Ap, H og FrP.
Sen prosess.
Saksbehandlingen i Oslo kommune har tatt veldig lang tid, og et ønske om en turvei i området har også bidratt til en langtrukken debatt om reguleringsplanen.
Gang- og sykkelvei innebærer at Alnaelven bringes opp i dagen. Den går nå i rør under deler av terminalen.
Blant de omstridte arealene er den såkalte NRF-tomten. Tidligere eier var Norges Rutebileieres Forbund, som senere skiftet navn til Transportbedriftenes Landsforening. De solgte tomten til Posten i 1999.
– Miljøgevinsten ved å beholde NRF-tomten som friområde er ubetydelig i forhold til de skadevirkningene området vil bli påført ved ikke å tilknytte terminalen for Bring til jernbaneterminalen, skriver de tre gruppelederne i det felles brevet.
Stort areal.
Posten har også kjøpsrett på den 20 000 kvadratmeter store Nettlast-tomten i området. NRF-tomten utgjør cirka 11 000 kvadratmeter. LO, NHO og statlige instanser støtter reguleringsforslaget fra Statsbygg. Den formelle politiske behandlingen i bystyret skjer til høsten.
Terminalen kalles "godstransportens Oslo S".
Området er for trangt og må utvides.
Reguleringsarbeidet skulle vært avsluttet tidlig i 2007.
Med flere spor kan mer gods lastes om med truck, uten å måtte fraktes på lastebiler.
Stat og kommune står mot hverandre. Blant annet krav om at Alnaelva, som delvis går i rør, må bringes opp i dagen.
Statsbygg vil regulere så Postens datterselskaper får bygge nye terminaler.
Nå støtter Ap, H og FrP planene. Disse har 43 av 59 representanter i bystyret.
Formell behandling i bystyret først til høsten.


Nå: 0 stillingsannonser
Flere saker
Terminalen kalles "godstransportens Oslo S".
Området er for trangt og må utvides.
Reguleringsarbeidet skulle vært avsluttet tidlig i 2007.
Med flere spor kan mer gods lastes om med truck, uten å måtte fraktes på lastebiler.
Stat og kommune står mot hverandre. Blant annet krav om at Alnaelva, som delvis går i rør, må bringes opp i dagen.
Statsbygg vil regulere så Postens datterselskaper får bygge nye terminaler.
Nå støtter Ap, H og FrP planene. Disse har 43 av 59 representanter i bystyret.
Formell behandling i bystyret først til høsten.