Glad for satsing på samferdsel
Stoltenberg-regjeringens siste sukk blir stort sett godt mottatt av Transportarbeiderforbundet. Med noen forbehold.
I formiddag la finansminister Sigbjørn Johnsen fram den rødgrønne regjeringens statsbudsjett for 2014. Tre timer senere søkte regjeringen avskjed hos Kongen i statsråd.
Øker på samferdsel
Forbundsleder Roger Hansen i NTF er fornøyd med den satsingen på samferdsel som det rødgrønne budsjettet legger opp til.
– Det er positivt at vi nå ser ut til å få en situasjon hvor de rødgrønne i opposisjon og den nye regjeringen Solberg begge vil trappe opp innsatsen på samferdsel, sier Hansen.
Han legger til at forbundet gjerne skulle gjerne sett en ytterligere satsing på rassikring, kontroll, drift og vedlikehold, og bygging av flere døgnhvileplasser, og han frykter at Høyre- og Frp-regjeringen vil prioritere prosjekter rundt de store byene og regionsentrene.
– Den rødgrønne budsjettprofilen holder seg til slagordet om å ta hele landet i bruk. Det håper jeg den nye regjeringen også vil etterleve. For oss er det også viktig at ikke veiene i distriktene blir nedprioriterte, og vi vil jobbe med det fram mot endelig vedtak i Stortinget, sier han.
Drift og vedlikehold
Ifølge tallene Sigbjørn Johnsen presenterte i dag er bevilgningene til vei og bane økt med hele 90 prosent siden 2005.
- Vi er selvsagt fornøyde med det, og at regjeringa gjennom neste års budsjett ligger foran skjema. Dette viser at det er reell vilje til å løfte hele samferdselssektoren, sier Roger Hansen.
Derimot er han skeptisk til at økningen til drift og vedlikehold av riksveinettet bare er halvparten av økningen i investeringene i det samme veinettet.
– Vi er usikre på om det settes av nok midler til drift og vedlikehold. Det er et mål at forfallet på riksvegnettet skal reverseres i løpet av fire år. Når vi samtidig vet at vær- og klimamessige forhold forårsaker store ekstraordinære kostnader hvert år, er vi redd det er satt av for lite midler til dette, sier Hansen.
For få døgnhvileplasser
Blir budsjettet til de rødgrønne vedtatt, vil det bygges fire nye døgnhvileplasser til tungtransporten i løpet av 2014. Det mener Transportarbeiderforbundet er altfor dårlig.
– Det er behov for om lag 60 nye plasser i tillegg til de 15 vi allerede har. Dette er en billig investering i trafikksikkerhet og anstendige arbeidsforhold for langtransportsjåførene som bør gjennomføres i løpet av de neste fire årene, sier forbundslederen.
Han er også skuffet over at det ikke kommer mer penger til kontrolltiltak mot trafikanter og kjøretøy.
– Økningen til trafikant- og kjøretøytilsyn er ubetydelig, og dekker knapt lønns- og prisstigningen. Ikke minst innen tungtransport er det store kontrollbehov, både knyttet til trafikksikkerhet og ikke minst kabotasjekjøring, sier Hansen.
Han innrømmer at det kom overraskende.
– Det er en skuffelse at de ikke kommer med noe mer konkret. Vi hadde håpet at det vi oppfattet som forpliktende i den syvpunktsplanen mot sosial dumping, kabotasje og transportkriminalitet skulle vise seg i budsjettet, men det har det ikke gjort, konkluderer han.
Flytt beredskapssenteret
Mer fornøyd her han med at det er avsatt drøyt 1,7 milliarder kroner til rassikring av riksvei- og fylkesveinettet. For førstnevnte er det en økning på hele 19 prosent i forhold til inneværende år. Det skal også brukes 600 millioner kroner til å sikre tunnelene på riksveinettet.
– Vi er positive til at arbeidet med rassikring får mere midler, men samtidig er dette et område der det nesten ikke går an å bruke nok penger, sier Roger Hansen.
Han har større problemer med å se det positive i hvordan statsbudsjettet skal bidra til å nå den uttalte målsetningen om å få en større andel av godstrafikken over fra vei til sjø og bane.
– Dette forutsetter en satsing på såkalte samlastingsterminaler for å få til en sømløs overgang mellom transportartene. Det gjør det også unødig komplisert at satsingen på havn og sjøtransport ligger under Fiskeri- og kystdepartementet, sier Hansen.
Heller ikke beslutningen om å legge politiets nye beredskapssenter til Alnabru møter forståelse. Det frykter Hansen vil gå på bekostning av Alnabruområdet som landets viktigste godsterminal.
– Det er svært viktig at hele Alnabruområdet sikres til samferdselsformål, slik at godsterminalen får nok arealer i framtida til å møte økninga i godstransporten. Regjeringa bør derfor finne en annen lokalisering i Oslo-området for beredskapsbasen, sier forbundsleder Roger Hansen.
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
En utbredt misforståelse er at IA-avtalen ikke gjelder lenger, forteller rådgiver i LO, Gry Gundersen.
Eirik Dahl Viggen
Sykefravær: Arbeidsgivere kutter i egenmeldingsdager
Brian Cliff Olguin
Kristin jobber gratis 240 timer i året for å få vaktplanen til å gå opp
«Kari» ble utfryst og mobbet av arbeidskollegaene om bord, hvor hun bodde 28 dager i strekk. (Illustrasjonsfoto)
Tri Nguyen Dinh
I flere år ble «Kari» trakassert: – Helt forferdelig å være på jobb
Avgjørelser i Arbeidsretten er endelige, og kan ikke ankes.
Håvard Sæbø
Ble syk etter én dag i ny jobb – nå må kommunen betale sykepenger
Den takhøyden som liksom er så høy … den er ikke alltid så høy likevel, mener Olav Neerland om organisasjonen han er medlem av.
Hanna Skotheim
Olav ble kalt kvinnehater: – Jeg er ikke redd for å stikke hodet fram
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Ansatte ved flere plastbedrifter omfattes av Kjemisk-teknisk tariffavtale. Her jobber operatørene Chrisander Dahl (t.h.) og operatør Daniel Rafaelsen ved plastbedriften Protan i Lier.
Arkivfoto: Petter Pettersen
Over 3000 ansatte i kjemisk industri får ny lønn. Her er tallene
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Asbjørn Jansen (18) har en god tone med lærer og barnevernspedagog Christian Dragøy mens de pakker vedsekker.
Hanna Skotheim
Denne skolen lager arbeidsfolk: – Vi har elever som hater ferie
Ekofisk-feltet var Norges første oljefeltet som ble satt i produksjon i 1971. Flere av oljearbeiderne som jobbet her på 70- og 80-tallet har fått skader og sykdommer i etterkant av dette arbeidet.
Arkivfoto: Håvard Sæbø
Mulig millionsum i vente for oljepionerene
Det er meir sannsynleg med eigenmeldt sjukefråvær på opne kontor. Det viser ei ny studie.
Vidar Ruud / NTB