JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Håp for Huken

Åsland Pukkverk har inngått en langsiktig driftsavtale på Huken pukk- og asfaltverk med konkursboet etter Oslo Vei. Nå repareres asfaltverket, og asfaltproduksjonen settes trolig i gang i mai.

ane.borrud@lomedia.no

7. desember i fjor kom nyheten om at Oslo Vei AS var konkurs, etter at kommunen ikke ville tilføre selskapet mer kapital. 165 ansatte i bedriften fikk oppsigelser. De eneste som fikk beskjed om å møte på jobb var 12 ansatte på Huken pukk- og asfaltverk, som var et underselskap av Oslo Vei.

Fremstiden ser lysere ut

De fem ansatte i produksjonen har hatt en usikker fremtid, og har jobbet på månedskontrakter. Nå ser fremtiden lysere ut, selv om alt enda ikke er avklart.

– Seinest i går ble vi lovet at de av oss som ønsker det skal få jobb i Åsland Pukkverk, forteller tillitsvalgt John Andersen.

Men det er litt for tidlig å slippe jubelen helt løs for de ansatte.

– Stemningen er god. Det ser greit ut, men vi vet jo ingenting om lønn eller noe. Det virker som om det er greie folk å jobbe for, men vi kan jo ikke jobbe for knapper og glansbilder, slår han fast.

Forbud ga underskudd

Det har vært store protester mot drift av pukk- og asfaltverket fra naboene og miljøvernere i flere år. Høsten 2010 vedtok bystyret i Oslo at det ikke skulle tas ut mer stein fra steinbruddet til Huken.Forbudet gjorde at pukkverket måtte kjøpe inn stein, noe som førte til store utgiftsøkninger. Dermed mistet Oslo Vei store inntekter.

– Hadde vi fått lov til å sprenge, så hadde ikke Oslo Vei gått konkurs, sa Andersen til Arbeidsmanden i januar.

Fortsatt uavklart om steinuttak

Høsten 2012 vedtok bystyret at pukkverket skulle avvikles innen 31. desember 2014, selv om konsesjonen for drift først går ut i 2021. Under et bystyremøte fem dager etter konkursen, konkluderte bystyret med at dette vedtaket ligger fast. Men siden Oslo Vei er konkurs, har ikke kommunen noen instruksjonsmyndighet over selskapet. I januar ble en salve fyrt av i steinbruddet til pukkverket. Plan- og bygningsetaten sendte en stoppordre. Årsaken er ifølge Aftenposten at drift av pukkverket er søknadspliktig, og at Plan- og bygningsetaten ikke hadde mottatt noen søknad om sprenging av stein. Stoppordren er påklaget til Fylkesmannen, men ikke avgjort.

Drift viktig for konkursboet

Nå kan det se ut som om resultatet av konkursen i Oslo Vei er at Huken pukk- og asfaltverk fortsetter.

– Virksomheten på Huken er et sentralt aktivum i boet, og viktig for dekningsmulighetene til de ansatte ettersom krav på utestående lønn og feriepenger har førsteprioritet blant kreditorene, sier bobestyrer Tom Hugo Ottesen i advokatfirmaet Kvale til Aftenposten.

Da Arbeidsmanden besøkte Huken tidlig i januar, var det stille. Nå melder Johan Andersen at det er stor aktivitet. Asfaltverket gjøres klart for drift, det samme gjelder et lite betongverk som er der oppe.

– Nå er fokuset her oppe å få i gang drifta, konkluderer han.

Annonse
Annonse