JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Håper på klimagevinst

Klimapolitikk og satsing på jernbanen er blant hovedsakene som skal få Venstre opp av bølgedalen på meningsmålingene.

Venstre havner under sperregrensen med en oppslutning på 3,9 prosent i en meningsmåling Synovate har utført for Dagbladet.

– Vi har svingt mellom 4 og 6 prosents oppslutning den siste tiden. Vi må gjøre hva vi kan for å bli større fram mot valget, sier Venstre-nestleder Ola Elvestuen til NTB.

Han har ledet arbeidet med å meisle ut et nytt partiprogram for Venstre i neste stortingsperiode. Klimapolitikken står helt sentralt.

– Vi har en mer ambisiøs og konkret politikk på dette området enn noe annet parti. Støtteordninger skal sikre at vi kommer i gang med produksjonen av fornybar energi, skattepolitikken skal dreies fra rødt til grønt og samferdselspolitikken har klare mål for jernbanen, sier Elvestuen.

Hjemmekutt

Venstre legger opp til at Kyoto-forpliktelsene innenlands kan nås allerede innen 2012. I tillegg sier partiet klart nei til å sitte i en regjeringen som tillater oljevirksomhet utenfor Lofoten og Vesterålen.

– Kvotehandel skal bare være et tillegg til klimakutt innenlands. Vi kan ikke bare kjøpe oss fri fra hjemlige forpliktelser. Derfor vil vi kutte de norske CO2-utslippene med 25 prosent fra 1990-nivå, innen 2020. Ingen andre partier har tilsvarende ambisjoner, sier Elvestuen.

Han mener finanskrisen er en god anledning til å dreie næringslivet i grønn retning. Sentralt står tanken om et skatteskifte hvor beskatningen vris fra skatt på arbeid til skatt på forbruk og miljøskadelig atferd. Venstre vil også opprette et eget statlig investeringsselskap, KlimaTek, som skal investere i klimateknologi, klimagründere og miljøvennlig omstilling av eksisterende næringsliv.

I tillegg vil Venstre øke grunnfondet for fornybar energi og energieffektivisering fra 20 til 40 milliarder kroner samt satse mer på pilotanlegg innen fornybar energiproduksjon, som havvindmøller, saltkraft, tidevannsenergi og bølgekraft.

Jernbane

Venstre åpner for mer privatisering av jernbanen og mener satsingen på drift- og vedlikehold må intensiveres.

– Den rødgrønne regjeringen sier nei til anbudsutsetting- fordi man er mer opptatt av å tekkes jernbanesektorens fagforeninger enn de reisende, framgår det av en uttalelse som ble vedtatt under Venstre-landsmøtet i Stavanger lørdag.

Venstre mener Stortinget i behandlingen av forslaget til Nasjonal transportplan må slutte seg til en ambisjon om å kutte reisetiden fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer til under 80 minutter innen 2020.

– Reisetiden mellom Oslo og Kristiansand må reduseres til 3 timer innen 2020. Mellom Oslo og Trondheim og Oslo og Bergen skal togreisende komme på fire timer innen samme periode, mener Venstre.

Partiet vil også bygge ut godstrafikken og mener staten bør bidra med finansiering av bybaneprosjekter i de større byene. Venstre ber også om strakstiltak for å løse togkaoset i det sentrale Østlandsområdet. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse