Søndagsåpent
Butikkeier ble dømt til å betale 92.000 for ulovlig søndagsåpent
Politiet saksøkte Habibi Kolonial i Molde for lovbrudd og vant fram.
Butikkeier misliker dommen, men anker likevel ikke avgjørelsen i retten.
Eline Lønnå, Magasinet for fagorganiserte
Saken oppsummert
katharina@lomedia.no
I Molde trosset en matbutikk helligdagsloven og hadde åpent 19 søndager og helligdager i 2025.
Dette fant politiet ut. De politianmeldte Habibi Kolonial i Møre og Romsdal.
Eieren, Omar Fares, fikk en bot på 10.000 kroner for ulovlig søndagsåpent.
Dessuten påla politiet ham å betale 140.000 kroner for det han tjente de dagene han hadde åpent.
Men Fares nektet å betale. Dermed saksøkte politiet eieren.
Rettssaken var 17. juni 2026 i Nordmøre og Romsdal tingrett.
Dommen ble avsagt 22. juni.
Omar Fares ble dømt til å betale til sammen 92.000 kroner.
Han fikk en bot på 12.000 kroner og må betale 80.000 kroner i inndragning av omsetning for de søndagene og helligdagene han hadde ulovlig åpent.
– Urettferdig
Fares misliker at han må betale. Han forteller til HK-Nytt at i hele 2025 gikk butikken med underskudd.
Men han anker likevel ikke avgjørelsen i retten.
– Jeg vil betale og anker ikke dommen, sier Omar Fares til HK-Nytt.
Om Habibi Kolonial hadde vært mindre enn 100 kvadratmeter, kunne den ha vært lovlig åpen på søndager.
Fares reagerer på regelverket i Norge.
– Loven er urettferdig. Det er bare en eller to på jobb på søndager selv om butikken vår er større enn 100 kvadratmeter. Det er det samme antallet ansatte som i en liten butikk, sier Fares.
– Kjempebra
Sølvi Bjørnerås er leder i Handel og Kontor (HK) i Midt-Norge.
– Dette er kjempebra. Både at politiet har tatt affære og anmeldt butikken og at han blir dømt, sier Bjørnerås.
Hun håper at dommen vil avskrekke andre butikker fra å ha ulovlig søndagsåpent.
– Søndag er en viktig annerledes dag, en felles fridag, sier hun.
Kent Logan Jelle, leder av Møre og Romsdal HK, er fornøyd med at eieren av Habibi Kolonial ikke anker.
– Det betyr at han har skjønt at han tråkket i salaten. Det er flott at han betaler for seg, sier fagforeningslederen.
Å ha ulovlig søndagsåpent er urettferdig for butikker som føler loven, mener Jelle.
– Det er bra at useriøse aktører ikke slipper unna, sier han.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.
Nå: 0 stillingsannonser

