JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

AOF-konkursen

Flere AOF-ansatte har fått jobb i LO etter konkursen. Skoleringa skal gå som planlagt

Ti tidligere AOF-ansatte har fått jobb i LO. Dermed går tillitsvalgtskoleringa som planlagt denne høsten. Men hvordan skoleringa vil bli i framtida, er fortsatt usikkert.
Rett før fellesferien kom nyheten om at AOF var konkurs.

Rett før fellesferien kom nyheten om at AOF var konkurs.

Erlend Angelo

herman@lomedia.no

I juni måtte LOs studieforbund AOF stenge dørene, blant annet på grunn av et nytt IT-system som endte opp med å koste flere titalls millioner mer enn først antatt.

Over 80 ansatte mista jobben på grunn av konkursen.

I juli meldte VG at privatskolekjeden Akademiet hadde kjøpt opp deler av AOF-konkursboet.

– Vi har overtatt alt som ikke LO driver videre. Vi gir tilbud til 22 ansatte om videre stilling og vil videreføre alle kurs og studier, sa styreleder i Akademiet, Kjetil Eide til VG.

LO tar over tillitsvalgtoppskoleringa, som var en av AOF sine hovedoppgaver. Alle planlagte kurs skal bli gjennomført, ifølge LO.

Til opplysning: AOF Vestlandet-Agder og AOF Østfold er ikke konkurs, disse er drevet som egne organisasjoner.

Skolering

Foreløpig har ti tidligere AOF-ansatte fått faste stillinger for å jobbe med tillitsvalgtskolering i LO, opplyser LO-sekretær Trude Tinnlund i august.

Det betyr at totalt 32 tidligere AOF-ansatte har fått eller fått tilbud om ny jobb etter konkursen. Rundt 50 står da fortsatt uten arbeid, med mindre de har skaffa det på egen hånd.

Tinnlund skal lede arbeidet med å finne ut hvordan tillitsvalgtskoleringa skal foregå framover. Representanter fra LO-forbunda skal også med i arbeidsgruppa til LO-sekretæren.

Etter planen skal det opprettes en egen seksjon i LO for dette.

Men ifølge Tinnlund er det for tidlig å si hvor mange ansatte det vil være behov for – og hvor mange flere tidligere AOF-ansatte som vil få tilbud om jobb i LO.

Arbeidernes Opplysningsforbund (AOF)

• AOF (Arbeidernes Opplysningsforbund) blei grunnlagt i 1931 av Arbeiderpartiets partisekretær Haakon Lie.

• Grunntanken den gangen var å bidra til økt utdanning i arbeiderklassen. Etter hvert ble skolering av tillitsvalgte en hovedoppgave.

• AOF har de siste åra vært et studieforbund drevet av LO og andre organisasjoner med tilknytning til arbeiderbevegelsen.

• Studieforbundet AOF har hatt et bredt utdannings- og opplæringstilbud med fokus på basiskompetanse, språk, helse, miljø og sikkerhet (HMS), videregående opplæring, fagskole og enkelte høyskoletilbud.

• AOF har dessuten tilbudt medlems- og tillitsvalgtopplæring for LO og forbundene. Rundt 30 prosent av AOFs virksomhet har vært tillitsvalgtskolering – resten har vært åpne kurs for alle.

• Organisasjonen har hatt flere distriktskontor, og hadde i 2022 ansatte som til sammen utgjorde 85 årsverk. 

• I mai ble det kjent at AOF hadde økonomiske problemer, og at de skulle kutte 12,5 årsverk og skjære ned på driften.

• I slutten av juni blei det klart at AOF hadde gått konkurs.

– Godt ivaretatt

Raymond Alstad er hovedtillitsvalgt for HK-medlemma som jobber i LO. Han forteller at han har vært involvert i prosessen med LOs overtakelse av tillitsvalgopplæringa sia i sommer.

– Ting har skjedd fort. Nå er det mye armer og bein for å få på plass tillitsvalgtskoleringa, sier Alstad.

– Det viktigste for oss er å sikre at medlemma ute i forbunda har muligheten til å fortsette å gå på tillitsvalgtskolering.

Nå som LO har tatt over skoleringa, håper han det blir mer fokus på kjerneoppgavene til fagbevegelsen. Han mener tillitsvalgtskoleringa har blitt svekka de siste åra på grunn av alle de andre oppgavene og tilbuda AOF har hatt.

– Uten godt skolerte tillitsvalgte er det vanskelig å bygge organisasjonen videre. Det er viktig for at vår eksistens kan videreføres.

Alstad har også vært i kontakt med noen av de nyansatte fra AOF.

– De jeg har snakka med føler seg godt ivaretatt, sier han.

Nå skal Alstad også involveres i arbeidet med hvordan de nye ansatte skal organiseres i LO. Foreløpig er de ansatt i organisasjonsavdelinga. Men for at de skal bli godt ivaretatt videre, er det viktig for Alstad at avdelinga ikke blir for stor.

Debatt: Dette bør ikke være siste kapittel for AOF

Bekymra for de eldste

Ifølge Geir Myklebust, som var HK-tillitsvalgt for de ansatte i AOF, jobba rundt 15 av 80 ansatte med tillitsvalgtskolering.

Myklesbust er bekymra for de tidligere kollegaene som verken har fått jobb i LO eller Akademiet.

– Det er kompetente folk som skal ut og søke arbeid. Mest bekymra er jeg for de eldste, for vi veit at det foregår aldersdiskriminering i arbeidslivet, sa han til HK-Nytt etter at konkursen blei kjent i juni.

Millionsprekk

AOF gikk som nevnt konkurs på grunn at et nytt IT-system som blei mye dyrere enn forventa. Ifølge tidligere styreleder og LO-sekretær Terje O. Olsson trodde de IT-systemet ville koste under ti millioner kroner, skriver E24.

Fra 2020 til 2022 brukte AOF til sammen nesten 44 millioner kroner på IT-programvare, ifølge regnskapene E24 har undersøkt.

Totalsummen for IT-systemet, med anslag for 2023 og 2024, blir rundt 54 millioner kroner, ifølge Olsson.

– I etterpåklokskapens lys, så burde dette vært stoppet på et tidligere tidspunkt, sier Olsson til E24.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse