JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spør ekspertene

Kan en matbutikk-ansatt gå på jobb dagen etter oppkast og diaré?

Sjefen mener den ansatte bør komme på jobb. Se hva eksperten svarer.
SMITTSOM: Hvor lenge skal en ansatt i en matbutikk holde seg borte fra jobb når man er smittet med noroviruset?

SMITTSOM: Hvor lenge skal en ansatt i en matbutikk holde seg borte fra jobb når man er smittet med noroviruset?

Kinga Howard / Unsplash

Saken oppsummert

SPØRSMÅL: Jeg er tillitsvalgt i en matbutikk. For en stund siden hadde en kollega norovirus. Dagen etter at hun kastet opp og hadde diaré, mente sjefen at hun burde komme på jobb igjen. Kollegaen min følte seg ganske frisk, men var likevel usikker på om det var lurt å gå på jobb siden norovirus smitter lett fra person til person. Og i barnehager skal jo barna holdes hjemme i 48 timer etter at de er blitt symptomfrie. Hva er reglene for dette i varehandelen?

SVAR: Som tillitsvalgt stiller du et viktig spørsmål. Dette er en problemstilling som det kan være lurt å ha en felles forståelse rundt på arbeidsplassen.

Det finnes ingen spesifikke regler i varehandelen som sier at ansatte må være hjemme i et bestemt antall timer etter å ha blitt symptomfri. Dette betyr at det er opp til den enkelte arbeidsplass å finne en god praksis for hvordan slike situasjoner håndteres.

Innenfor egenmeldingsperioden er det den ansatte selv som vurderer om de er friske nok til å komme tilbake på jobb. Arbeids­giver kan ikke overprøve denne vurderingen eller kreve at noen møter på jobb før de selv mener de er klare. Samtidig kan en leder spørre om det finnes arbeidsoppgaver som kan tilrettelegges, men dette må alltid skje på en måte som ikke legger press på den ansatte.

For å unngå usikkerhet og uønsket press i slike situasjoner, bør det lokale partssamarbeidet – ledelsen, tillitsvalgte og verneombudet – sammen lage gode rutiner for hvordan dette håndteres på arbeidsplassen. Slike rutiner bør sikre at ansatte føler seg trygge på at de selv kan vurdere når de er friske nok til å jobbe, samtidig som arbeidsgiver får forutsigbarhet. Det er viktig at dette håndteres på en måte som skaper trygghet for alle, uten at noen opplever å bli mistenkeliggjort eller presset til å komme tilbake for tidlig.

I tillegg bør det tas med i vurderingen at det også kan være uheldig for arbeidsplassen dersom en ansatt kommer tilbake for tidlig og smitter andre kollegaer, noe som igjen kan føre til økt sykefravær og utfordringer med bemanningen. For å sikre en gjennomtenkt tilnærming til dette, vil det også være fornuftig at problemstillingen inkluderes i en risikovurdering som ellers skal finnes på arbeidsplassen.

Som tillitsvalgt kan du ta initiativ til en dialog med ledelsen og verneombudet for å komme fram til en felles forståelse av hvordan dere ønsker å håndtere lignende tilfeller på arbeidsplassen. Dersom det er behov for mer kunnskap, kan det også være nyttig å hente inn kompetanse fra bedriftshelse­tjenesten eller andre fagpersoner.

Espen Strandhus

Faglig sekretær i Handel og Kontor

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse